zZzZz Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Har jeg behov for antivirus på en vanlig hjemme-PC som kjører Linux? Det må jo være virus til Linux også? Uansett, hvis det kanskje ikke er så mange nå, så vil jo virusmengden øke i takt med hvor mange brukere Linux har...? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Uansett, hvis det kanskje ikke er så mange nå, så vil jo virusmengden øke i takt med hvor mange brukere Linux har...? Antall virus kan sikkert øke etterhvert som antall brukere øker, men det er en rekke mekanismer i Linux som gjør det bedre sikret mot ondsinnet kode enn f.eks Windows og MacOS. F.eks: - Tvilsom kode kan kjøres som en egen bruker, som ikke har muligheter til å ødelegge systemet. Dette kan bla. være nyttig for en lærer som skal gå igjennom programmer skrevet av studenter. Driver programmet med filbehandling kan det jo alltids ha sneket seg inn en feil, og det er kjedelig om man får slettet hele doktorgradsavhandlingen sin pga en liten bug i programmet til en førstis-student (backup er jo for pyser) - Enda mer sikkerhet kan oppnås vha. chroot - Men kanskje viktigst av alt - kildekode!! Det meste som finnes av gratis software til *nix er jo tilgjengelig som kildekode, og det er av naturlige årsaker mye vanskeligere å lure inn ondsinnet kode i kildeform enn i binær. I Windows er det dessverre mer vanlig med lukket freeware/shareware/adware - Det er også vanlig å publisere crc / md5sum til programmer på internett for å beskytte seg mot "tukling" med koden. Dette er garantert fremmedord for wintendo-brukere. Men jeg utelukker ikke virus 100% i linux. Jeg er forsåvidt ikke så redd for selve ønkningen i brukermasse, men heller HVA slags brukere det er snakk om. Litt stygt sagt, men: jo fler newbies - jo større fare for virus. De vet nemlig ikke hvordan man skal beskytte seg. Også har man newbie-distroer som Lindows som legger opp til å være root hele tiden. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Windows' sikkerhetssystem er særdeles diskuterbart, men Mac OS X er i dette tilfellet intet problem. Som kjent baserer det seg på FreeBSD og innehar derfor et sikkerhetssystem av UNIX-klasse. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Windows' sikkerhetssystem er særdeles diskuterbart, men Mac OS X er i dette tilfellet intet problem. Som kjent baserer det seg på FreeBSD og innehar derfor et sikkerhetssystem av UNIX-klasse. Største problemet i windows er at det er altfor mange ukyndige folk som bruker det. Man kan få en meget sikker windows-boks om man går inn for det. Men i praksis kan det være like tidkrevende som å sette opp en skikkelig sikker linux-boks. Uansett, så mener jeg det har vært virus til linux også, og i tillegg har man hatt en del ormer. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 ...Uansett, så mener jeg det har vært virus til linux også, og i tillegg har man hatt en del ormer. Dette med virus var interessant, har du noe mer enn meninger aa komme med? Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Et søk på "linux" og " Viruses, Trojan horses, Worms and Macros" på Symantec gir 1538 treff. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 ...Uansett, så mener jeg det har vært virus til linux også, og i tillegg har man hatt en del ormer. Dette med virus var interessant, har du noe mer enn meninger aa komme med? Her og her og ikke minst her. Den siste er et polymorft virus som angriper både linux og windows-maskiner. Kan sikkert finne flere eksempler, men selvsagt ikke i nærheten av antallet virus som eksisterer på windows-maskiner. I tillegg er mange av virusene på linux svært gamle. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Her og her og ikke minst her. ... Takker, ser interessant ut! :smile: Lenke til kommentar
nander Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Neste spørsmål nå er vel, hvordan setter man opp en Antivirus system på best mulig måte? jeg har selv en Smoothwall firewall satt opp, (men den kan lett konverteres til en annen distro, så lenge den fungerer som firewall ;-) og skulle gjerne sett at den sjekket for virus på all mail som kom inn i hjemmenettverket! noen forslag? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Her og her og ikke minst her. Det første er fra 1996, det andre fra 1997, og det siste fra 2002 -- «ingen» har noengang blitt rammet av disse. Og stort andre virus eller ormer finnes det vel ikke for Linux. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Her og her og ikke minst her. Det første er fra 1996, det andre fra 1997, og det siste fra 2002 -- «ingen» har noengang blitt rammet av disse. Og stort andre virus eller ormer finnes det vel ikke for Linux. hehe, de virusene så farlige ut! *skjelve i buksene* Men er ikke å stikke under en stol at alle systemer har mulige sikkerhets-risikoer (uhm, teit ord). Brukeren er som kjent ofte den største feilen. 100% sikkre systemer finnes ikke, og vi vil neppe se noen i nermeste fremtid.... Alltid det med brukervennlighet og funksjonalitet kontra sikkerhet Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Her og her og ikke minst her. Det første er fra 1996, det andre fra 1997, og det siste fra 2002 -- «ingen» har noengang blitt rammet av disse. Og stort andre virus eller ormer finnes det vel ikke for Linux. Om du leste posten min så kommenterte jeg også det, men innlegget var et svar på et spørsmål om det noensinne har vært virus til Linux. Påstanden din om at det ikke finnes flere ormer/virus i linux er nok ikke helt korrekt. Et søk på symantec sine sider ga 1541 treff, noe som også DummeGaas sa. Men jeg tror at mesteparten av treffene er ormer, ikke virus(basert på en de første treffene jeg gadd lese gjennom...). Poenget er at når svakheter er til stede, så kan folk lage ormer, og svakheter oppstår på alle plattformer. Har man upatcha system så er man sårbar, samme om det er windows eller linux. Edit: Jeg kan nå svare på det opprinnelige spørsmålet når jeg først er i gang. Trenger man antivirus på Linux? Njaa. Jeg har ikke sett på det som en stor risiko enda, i alle fall. Dvs, inntill jeg så hvor mange treff der var på symantec sine sider... :wink: Uansett vet jeg ærlig talt ikke om det finnes gode (og gratis) antivirus-program til Linux. Siden der sannsynligvis er mest ormer på linux, satser jeg på at jeg styrer unna problemene om systemet mitt er noenlunde oppdatert. Lenke til kommentar
Klette Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 er jo ikke noe problem å lage en linux orm, ei windows. Det gjelder bare å ha den rette exploiten. Men nå er det jo flere serious windows exploits da Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Hvis du kjører windows fil server, (samba), kan det lure seg inn windows virus i fil katalogene fra brukerne. Disse vil ikke ramme linux systemet, men kan jo være greit for brukerne at linux fjerner dem fra katalogene dems =) Har også at diverse åpne delte 'public' foldere på linux fil servere får filer dumpet ned fra maskiner fra lokale nettverket. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Denne artikkelen beskriver litt av sikkerhetsproblemene til Windows versus Linux,og Mac OS X En annen viktig grunn til at det finnes få virus i linux er at det er en slags uskrevet lov mot autoexecution i linux (som med de fleste andre *nixer). Ingenting kjøres uten at du ber om det. I windows derimot er det bare å sette inn en CD-Rom, så kan det være gjort MarcelSB Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 autostart.ini eller hva den het var en kjekk ting. Eksperimenterte faktisk med den i "gamle dager". Autostarting kan jo igrunn være ganske skremmendes jah. Men om en hadde fått et virus i emailen, ville det da ha exec-rettigheter som default ? Lenke til kommentar
Dagga Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Tenkte jeg skulle ta med litt skremmende historie om emnet virus. Ormer var ute å herjet unix systemer lenge før Windows 95 ble født. I 1987 eller 88 (husker ikke helt) kom det en orm som angrep Internet (eller Arpanet om du vil) meget hardt. I USA ble store deler av nettet satt helt ut av drift (og noe internett utenfor USA var det lite av den gangen). Ormen misbrukte sikkerhetshull i Finger og Sendmail, og hadde sansynligvis satt en Linux maskin ut av drift også (men det fantes jo ikke mange Linux maskiner den gangen da.. ). Gjennom Finger, Sendmail og rexecd klarte den å spre seg med en enorm hastighet, og infiserte maskiner ble sående å stampe fordi virus prosessen forka seg selv mange hundre ganger. It ansvarlige rundt om på universitetene i USA var totalt uforberedt på et slikt angrep og skjønte ikke med en gang at det var et virus. De trodde det dreide seg om en ren bug. Den ikke fult så stolte faren til viruset heter Robert Moris, og er vel nesten en legende idag. Det morsome er at faren hans på det tidspunktet jobbet som sjef for it-sikkerhet i NSA, som også ble hardt rammet. Boken "Cyber Punk" (Hafner/Markoff, 1991) tar for seg hele historien. En ganske spennende fortelling, med god innsikt i hvordan ormen fungerte rent teknisk. Boka tar også for seg to andre legender, Kevin Mitnick og Chaos Computer Club (sistnevnte kanskje ikke fult så kjent som gode gamle Kevin). Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 interessant lesing! kan også anbefale å se filmen "Hacker 2 - Operation take down" eller noe sånt. For de som ikke gidder å lese boka. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 off topic: rått navn, Torbjørn *hint, hint* on topic: Interressant lesning detta her, jah Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Den ikke fult så stolte faren til viruset heter Robert Moris Du blander begrepene ormer og virus. Morris-ormen, som den kalles, var en orm, og ikke et virus i det hele tatt. På samme måte er både MSBlaster, Nachi, Sobig.F og nesten alle andre ulumskheter ormer. (Du er ikke den eneste som blander, bare nevner det) Forskjellen mellom en orm og et virus er at et virus sprer seg ved å feste seg på en kjørbar fil, slik at den blir en del av filen, og den sprer seg ved å feste seg på andre kjørbare filer. En orm opptrer selvstendig, og sprer seg via datanettverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå