Gå til innhold

[Løst] [Problem] Oppdatere Samsung NX10

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt et brukt Samsung NX10, og har nå kommet over et par problemer. Til info bruker jeg en MacBook Pro 13".

Første problem er at jeg ikke kan sette datoen på kameraet. Jeg kan endre den, men hver gang jeg skrur av og på kameraet tilbakestilles datoen til 1.1.2010. Det betyr jo at bildene jeg importerer til iPhoto er i en kaotisk rekkefølge, såfremt jeg ikke importerer bilder hver dag. Selv da ligger de jo ikke i kronologisk rekkefølge, hvis jeg for eksempel har tatt bilder av forskjellige "events" gjennom en hel dag.

Andre problem er faktisk trolig løsningen på første problem. Jeg må oppdatere "firmwaren" på kameraet, den er nå 1.10 - mens Samsung har sluppet flere nye oppdateringer helt opp til 1.31.

Jeg har en viss peiling på hvordan dette skal foregå, men jeg er stuck.

- Jeg laster ned NX10.bin fra Samsung.no, og skal extracte den inn i minnekortet (root) - men ingen extractere klarer det. Stuffit, The Unarchiver etc etc. Får melding om at "file appears broken", eller "stuffit cannot determine the file format".

Har noen en snedig løsning på dette?

(Kameraet er forresten veldig stilig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke til oppdateringsprosedyren, men det pleier ligge en bruksanvisning på nettsiden.

Bin filer er imagefiler, og mange programmer kan åpne dem. Bruker selv izarc, men som macbruker er alzip en løsning http://www.altools.com/ALTools/ALZip.aspx.

Teknisk sett er en bin fil en imagefil, og et brenneprogram kan normalt brenne imagefiler til en plate og da vil den bli brent "ferdig åpnet". Bruker selv burnaware på imagefiler, men som macbruker er det vel burn som gjelder men vet ikke om det støtter brenning av imagefiler.

Så det er jo litt opp til deg om du åpner bin fila med et pakkeprogram elelr brenenr imagefilen med et brenneprogram.

Om du så skal innstalelre noe for å få oppdatert kameraet, eller om det åpnede innholdet skal legges inn på et minnekort vet du kanskje allerede.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men svarene har så langt ikke løst problemet. ALzip kan ikke brukes på bin filer, hvertfall ikke på mac. Får bare beskjed om at formatet ikke er støttet.

Er klar over at filene ikke skal åpnes av meg, men de må extractes inn i root. De kan ikke ligge som pakkede bin filer på minnekortet.

Flere forslag?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I unzip støtten står det at alzip støtter ZIP, 7Z, RAR, EGG, TAR, TBZ, LZH, Z, JAR, ALZ, ACE, ARC, ARJ, B64, BH, BHX, BIN, BZ, BZ2, CAB, EAR, ENC, GZ, HA, HQX, ICE, IMG, LHA, MIM, NRG, PAK, TBZ2, TGZ, UUE, UU, WAR, XXE, ISO, LCD, ZOO, men da må det støtte ulike format på mac og pc siden bin støttes ihvertfall på pc.

Har tatt firmware oppgradering på massevis av produkter, og brukt ulike metoder. Fremgangsmåten pleier stå i en bruksanvisning som pleier ligge samem sted du laster ned ny firmware. Noen skal fila kopieres inn på et tomt minnekort, noen skal legges i en mappe, noen må renames, noen må pakkes opp osv men alt dette står forklart. JuBe ser ut til å vite hvordan det skal gjøres. Kopier fila på minnekortet (når kameraet plugges til får du sikekrt tilgang til minnekortet som en ekstern lagringsenhet). Vet ikke om du må inn i menyen for å velge en oppdatering, om kameraet skal slås av og på, om spesielle knapper skal trykkes inn eller hvordan samsung har løst dette. Fulladet batteri er viktig, men normalt får du ikke oppdatert med for lite strøm på det uansett.

Lenke til kommentar

Ikke bruke alzip på bin-filen. Ikke pakke ut bin-fil. Kopiere bin-fil til minnekort. Ikke pakke ut. Kopiere.

Filen nx10.bin skal ikke "extractes" inn i root på minnekortet. Den ene fila du har lastet ned skal kopieres inn. Prøv det.

1) Last ned fila NX10_FW_1.31.zip fra Samsungs supportside.

2) Pakk ut filen du nettopp har lastet ned. Da får du en fil "nx10.bin". Denne fila er den utpakkede fila. Den skal ikke pakkes ut mer. Den er "ferdig".

3) Kopier fila nx10.bin inn i rota på minnekortet.

4) Følg guiden på Samsungs hjemmeside.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...