Gå til innhold

Installert 8GB minne, men system spec. i Windows viser 3326MB

kingoslo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan muligens være klassiske problemet ved å fylle alle 4 slotene på "eldre" hovedkort (i kombinasjon cpu-type avhengig)

Greia her er kanskje å sette ned hastighet på minne (Memory clock) til 133 MHz ? (dvs. tilsvarer PC24200/533mhz ram)

Dette kan justeres i Cell Menu (endre fra Auto til Manuel, slik at undermeny/valg blir tilgjenglig)

(klikk/forstørr)

post-10740-0-10559500-1330865684_thumb.png

post-10740-0-64396200-1330865698_thumb.png

(disse setting-options i nederste bildet er ikke min sterke side, men er vel noen Intel-socket kyndige her som kan bistå med hva som tilsvarer 133mhz, hvis du prøver dette sporet)

Lenke til kommentar

Kan muligens være klassiske problemet ved å fylle alle 4 slotene på "eldre" hovedkort (i kombinasjon cpu-type avhengig)

Greia her er kanskje å sette ned hastighet på minne (Memory clock) til 133 MHz ? (dvs. tilsvarer PC24200/533mhz ram)

Dette kan justeres i Cell Menu (endre fra Auto til Manuel, slik at undermeny/valg blir tilgjenglig)

(klikk/forstørr)

post-10740-0-10559500-1330865684_thumb.png

post-10740-0-64396200-1330865698_thumb.png

(disse setting-options i nederste bildet er ikke min sterke side, men er vel noen Intel-socket kyndige her som kan bistå med hva som tilsvarer 133mhz, hvis du prøver dette sporet)

Hvordan skal dette hjelpe sier du?

Ang CMOS-reset. Det ble gjort, men det er ingen endring.M

Lenke til kommentar

Prøv i alle fall å sette ned minnehastigheten som Mr.M sier , det stemmer faktisk at noen hovedkort kan slite med å bruke noen minnebrikker i visse hastigheter desverre og kan være greit for å feilsøke videre.

Andre ting du bør gjøre :

Teste en og en brikke for å se om de fungerer for seg selv og i forskjellige spor.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hvilke settinger skal jeg sette for å justere ned hastigheten?

Fra "forsiden" i BIOS så går du videre inn på kategorien Cell Menu

Se (klikk) det første bildet jeg la ut, bruk piltastene til å navigere ned til der har jeg satt rød ramme rundt. Trykk entertast å velg "manuell" slik at du får frem valgene.

Som du ser av bildet, står det "400MHz" (bare illustrasjon) men det betyr 800mhz (DDR6400)

Som nevnt, er jeg usikker på det kryptiske språket i andre bildet, men bare prøv deg frem,

sett feks. [1:1.33] og bekreft/enter, så kan du se om det står 266mhz (som du skal ha) der det står "400MHz" i eksempelbildet over. Hvis ikke, så prøv med noen av de andre valgene.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg drev med award BIOS modding på MSI kort for noen år siden.

Det er slik at "Load Failsafe" laster feilaktig APIC/MPS.

PÅ MSI sine kort må du "alltid" etter oppdatering av BIOS gjøre cls cmos med jumper. Clr cmos med kommando under awdflash er broken. Og etter dette er gjort man gjøre "Load Optimized Defaults" for å få satt viktige parametrer riktig (noen er tom ikke synlige som cmos settings (er hidden) . Reveal hidden options var en del av modding.

Du har installert fra 4 - 8 GB ram.

Mulig du opplever samme som jeg gjorde med et P35 kort fra Abit.

Memory remapping ble ikke enablet og kun 4GB var "tilgjengelig".

Dette kortet hadde auto remapping (ikke cmos setting).

Her på dette måtte jeg faktisk resette/cleare cmos med kortet strippet for cpu/minne for å deretter å reinstallere 64bit win for at kortet skulle tvinge seg i remapping enabled.

Kan du i første screen i cmos trykke enter på system information.

Det hjelper oss å vite/verifisere at alt "montert" minne faktisk er detektert.

post-35394-0-43852600-1330888536_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan du starte msconfig.

Klikke på boot tab.

Avdvanced options-

Der er en instilling som heter maximum memory.

Denne skal ikke være avkrysset.

Er den avkrysset - fjern dette og reboot windows.

Mulig dette er issue siden win var installert med 4GB og remapping disabled.

Edit:

Det er også en hotfix som tar for seg dette (feil visning)

http://support.microsoft.com/kb/950233

Windows Server 2008 or Windows Vista SP1, x64 version

Prerequisites

To apply this hotfix, you must have Windows Server 2008 or Windows Vista SP1 installed.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvilke settinger skal jeg sette for å justere ned hastigheten?

Fra "forsiden" i BIOS så går du videre inn på kategorien Cell Menu

Se (klikk) det første bildet jeg la ut, bruk piltastene til å navigere ned til der har jeg satt rød ramme rundt. Trykk entertast å velg "manuell" slik at du får frem valgene.

Som du ser av bildet, står det "400MHz" (bare illustrasjon) men det betyr 800mhz (DDR6400)

Som nevnt, er jeg usikker på det kryptiske språket i andre bildet, men bare prøv deg frem,

sett feks. [1:1.33] og bekreft/enter, så kan du se om det står 266mhz (som du skal ha) der det står "400MHz" i eksempelbildet over. Hvis ikke, så prøv med noen av de andre valgene.

Dette hjalp ikke. Jeg forsøkte med alle hastighetene. 533 - 800MHz.

Kan du i første screen i cmos trykke enter på system information.

Det hjelper oss å vite/verifisere at alt "montert" minne faktisk er detektert.

post-203395-0-16917500-1330901194_thumb.jpg

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar

Det står 4GB physical memory i CMOS setup (4194304k).

Konklusjonen da er at det er hovedkortet (ikke windows) som ikke finner alt memory (burde stå 8388608k).

Ja men hva gjør jeg? Jeg har oppdatert BIOS, det finnes ingen memory remap option, vi har forsøkt forskjellige frekvenser.

Hva gjør jeg nå?

Mvh,

Marius

Lenke til kommentar

Hva er produkt/artikkel nummer på alle fire memory modulene dine. Og i hvilke DIMM slots på hovedkortet er de ulike memory modulene montert.

Fullt navn/type/prudusent nummer (så kan vi google).

Remap tilstede eller ikke i CMOS settings er av underordnet betydning akkurat nå sålenge hovedkortet ikke "detekterer" alle fire moduler (kun to moduler)

Ref bildet ditt for CMOS setting system Information total physical memory = kun 4GB.

Mulig du har havnet opp i noe som ikke er kompatibelt sammen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva gjør jeg nå?

Mvh,

Marius

Har du prøvd disse andre rådene du fikk av Syar? Bla. annet Clear CMOS med jumperen på hovedkortet og etter det i neste oppstart "Load Optimized Defaults" i Bios

PÅ MSI sine kort må du "alltid" etter oppdatering av BIOS gjøre cls cmos med jumper. Clr cmos med kommando under awdflash er broken. Og etter dette er gjort man gjøre "Load Optimized Defaults" for å få satt viktige parametrer riktig (noen er tom ikke synlige som cmos settings (er hidden)

og/eller denne

Kan du starte msconfig.

Klikke på boot tab.

Avdvanced options-

Edit:

Prerequisites

To apply this hotfix, you must have Windows Server 2008 or Windows Vista SP1 installed.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hva er produkt/artikkel nummer på alle fire memory modulene dine. Og i hvilke DIMM slots på hovedkortet er de ulike memory modulene montert.

Fullt navn/type/prudusent nummer (så kan vi google).

Remap tilstede eller ikke i CMOS settings er av underordnet betydning akkurat nå sålenge hovedkortet ikke "detekterer" alle fire moduler (kun to moduler)

Ref bildet ditt for CMOS setting system Information total physical memory = kun 4GB.

Mulig du har havnet opp i noe som ikke er kompatibelt sammen.

Alle fire er: Geil GB22GB6400C5DC.

De sitter i slot 1-4 på hovedkortet. Hovedkortet er denne: http://www.msi.com/product/mb/975X-Platinum-PowerUp-Edition.html

Har du prøvd disse andre rådene du fikk av Syar? Bla. annet Clear CMOS med jumperen på hovedkortet og etter det i neste oppstart "Load Optimized Defaults" i Bios

Ja.

PÅ MSI sine kort må du "alltid" etter oppdatering av BIOS gjøre cls cmos med jumper. Clr cmos med kommando under awdflash er broken. Og etter dette er gjort man gjøre "Load Optimized Defaults" for å få satt viktige parametrer riktig (noen er tom ikke synlige som cmos settings (er hidden)

Gjort dette.

Kan du starte msconfig.

Klikke på boot tab.

Avdvanced options-

Edit:

Prerequisites

Gjort dette. Men det er ikke relevant. Som sagt viser BIOS bare 4GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...