colombo230 Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Dette er sikkert et newbie spm. så dere får ha meg unnskyldt. Jeg deler internett (VPN-linje) med en del folk i min blokk. Jeg har snakket med en del i blokka som har kommet inn på det lokale nettverket hvor mange av maskinene som deler internett finnes. Men hvordan skal jeg gå fram for å finne det lokale nettverket i XP? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 det hele skulle gå ganske så bra hvis du er på samme subnett som de du skal "på nett" sammen med. det vil feks si at alle adressene må inneholde 192.168.0.x Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 tror jeg skjønner men er ikke sikker, du skal ha tak i de andre maskinene på netverket? da trenger du samme workgroup, subnetmask og ip av riktig range Lenke til kommentar
zed Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Du trenger også et ekstra program. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Zed: du trenger ikke et extra program for å få en gruppe maskiner på samme workgroup. det eneste du trenger å gjøre er å endre på innstillinger på programvare som ligger på maskinen.. Lenke til kommentar
colombo230 Skrevet 23. august 2003 Forfatter Del Skrevet 23. august 2003 Hvilke innstillinger må jeg endre på da? De jeg har snakket med som har kommet inn på det lokale nettverket, har snakket om "Network neighborhood" på XP, men finner ikke et sted hvor dette står på min pc. De har også snakket noe om Microsoft networking eller noe sånt, som visstnok finnes på XP, men jeg finner det ikke.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 her er en liten "smørbrødliste" som du må sjekke for at du skal kunne komme deg på nettverket med de andre. 1) Bruker du ISP'ens DHCP-server eller vet du om noen i blokken har en DHCP-server? Nå har du ikke sagt noe om hvilken subnet-range som du bruker i blokken din så den du har hjemme hos deg kan variere noe fra det jeg bruker i dette eksempelet. har du en klasse C-adresse må de tre første oktettene være like. Sjekk litt hvilken ip-adresse de andre har så finner du raskt ut hvilkene tall som må være like. 2) Jeg går også litt ut fra at dere ikke har en påloggingsserver i blokken og at dere da må ha samme navn på workgroupen dere er medlem av. også her må du høre med de andre i blokken..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå