Gå til innhold

Er det greit å skeie ut på Lørdager? Snop / usunn mat.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bare lurer på noe. En man hvor jeg trener sa at jeg skulle trene bra og spise sunt hver uke, men hver uke så har jeg bare en dag og det må være samme dag, som f. eks lørdag er min dag... hvor jeg kan spise hvor mye og hva jeg vil.... det er bra for kroppen ikke sant ? å bare spise en dag... ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hæ? skal du gå og sulte hele uka, og bare spise på lørdagen? tror du er galen :) det er vertfall ikke sunt!

Den sunneste maten du kan spise er ett variert kosthold (vel og merke hjemmelaga mat og ikke mc donalds i dag, pizza i morgen, burger en annen dag) også lest at du bør dele telerken opp i 3 deler, en for salat og grønnsaker, en for kjøtt og en brød/poteter etc

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg mente mollasund ;) det er vell ikke farlig om jeg liksom er på overskudd bare på lørdager liksom? Hvor lørdager er dagen jeg kan se bort fra sunt ;) liksom unne meg

Sorry for det første spørsmålet mitt. Jeg mente som han sa..

Lenke til kommentar

Slike jeg forstår det prøver du ro fram en unnskyldning for å spise usunt en dag.

I utgangspunktet kan jeg ikke anbefale noen å spise usunt, noen gang, selv om jeg selv gjør det. Og du som vil gå ned i fett-prosent vil jeg ihvertfall ikke anbefale det.

Det jeg enkelt og greit prøver å si til deg er:

NEI!!

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente å gå ned i vekt (jeg antar at det er dette du ønsker) dersom kaloriinntaket ditt på denne ene lørdagen er nok til at ukestotalen din blir mer enn hva du forbrenner. Du kan kanskje tillate deg å spise bittelitt søppelmat én dag i uken, men alt som du stapper inn må fjernes igjen på en eller annen måte, enten det er i form av ekstra trening eller mindre mat en annen dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikkje gjer lørdagen til "hvor mye og hva jeg vil".

Du bør ha ein dag, som eg (og mange andre) kaller "carb-up day".

Selv om du ikkje er på lav-karb, så `når du går ned i vekt (eller reduserer fett % på kroppen), så må du ha underskudd av energi.

1 gong i uka er det bra å fuele kroppen litt ekstra, slik at den får hente seg og gjør seg klar til ny uke med trening og diet.

Samtidig så det gir deg litt ekstra "motivasjon", om eg kan kalle det. Får du i deg noe godt 1 gong i uka, så blir du litt mindre sugen på det resten av uka;)

Ha 1 dag der du kan spise "normalt". Altså ditt normale kalori behov. Så kan du godt spise burger eller kake/sjokolade den dagen. Berre pass på å ikkje overspise!

Om du er sunn 6 dager i uka, så vil ikkje 1 dag ødelegge noe som helst, så lenge du gjer det med måte;)

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så liksom, jeg som prøver å holde vekta mi stabil ved å gå ned i fett % mens beg går opp i vektmasse, så er det slett ikke noe farlig at jeg er så veldig mye på overskudd en dag, ikke sant?

Det kommer an på hvordan du gjør det.

Du som vil ned i fettprosent går med kcalunderskudd gjennom uka, noe som fører til tilbakegang i produksjon av hormonet Leptin som er masterhormonet for all produksjon av hormoner som har med fettforbrenning å gjøre.

På fredag eller lørdag kan du da skeie ut med raske karbohydrater som brus, "godt&blandet", riskaker med jordbærsyltetøy, mariekjeks o.s.v. Langsomme karbohydrater funker også fint, hovedpoenget er her karbohydrater.

Du bør spise såpass mye av dette at du kommer i overskudd 1,5-2 ganger vedlikeholdsinntak. Det som skjer da er at kroppen reagerer med å produsere leptin på optimalt nivå og fettforbrenningen øker til normalt nivå igjen.

Dette kalles oppkarbing på "folkemunne", og har ingen innvirkning på ukestotalen som mange tror.

Man kan forøvrig kun trigge leptinproduksjon med karbohydrater, leptin reagerer ikke på fettinntak i det hele tatt. Pass uansett på å få i deg de fettsyrene du trenger på daglig basis (omega3 o.s.v.)

Proteininntaket trenger på denne dagen ikke være større enn 1 gram pr kg KROPPSVEKT, ikke muskelmasse som man går utfra ellers...

Lykke til ;)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Husk at poenget bak trening og bra kosthold er ikke at du skal "spise kylling på mandag, tunfisk på tirsdag, og på lørdag kan jeg spise hva jeg vil". Det handler om å endre livsstil, og faktisk venne seg vekk fra å spise dårlig mat. Selvfølgelig skal du kose deg i blant, men ikke sett dette som et mål. Prøv heller å kos deg på en sunn måte, men dersom det er behov for et usunt måltid eller en usunn dag så ødelegger ikke dette noe så lenge ditt gjennomsnittlige kosthold er bra.

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen :) Så det er liksom ikke farlig med det jeg holder på med for nå, siden jeg stadig er sunn med trening og maten og stadig holder meg i underskudd i uken... så er det ikek noe farlig det jeg gjør ? eller burde jeg bare såise sunt og holde meg på underskudd mens jeg trener bra en hel uke, også den ene lørdagen så kan jeg spise litt ekstra på overskudd ? kanskje dobbelt så mye som jeg vanlighvis holder meg på ? jeg holder meg på ca 1600-1900 kcal, er det greit om jeg får i meg 3000-3500 den en dagen da ?

også er det noe annet... er det nødvendig å tenke på hvor mye gram karbohydrater og fett jeg får i meg den dagen da ? eller bør jeg bare tenke på kcal... og det med karbohydrater/fett- hvor mange gram per kilo skal jeg ha av fett, trege karbo og kjappe karbo hver dag, for å altså gå ned i fett % ?

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen :) Så det er liksom ikke farlig med det jeg holder på med for nå, siden jeg stadig er sunn med trening og maten og stadig holder meg i underskudd i uken... så er det ikek noe farlig det jeg gjør ? eller burde jeg bare såise sunt og holde meg på underskudd mens jeg trener bra en hel uke, også den ene lørdagen så kan jeg spise litt ekstra på overskudd ? kanskje dobbelt så mye som jeg vanlighvis holder meg på ? jeg holder meg på ca 1600-1900 kcal, er det greit om jeg får i meg 3000-3500 den en dagen da ?

også er det noe annet... er det nødvendig å tenke på hvor mye gram karbohydrater og fett jeg får i meg den dagen da ? eller bør jeg bare tenke på kcal... og det med karbohydrater/fett- hvor mange gram per kilo skal jeg ha av fett, trege karbo og kjappe karbo hver dag, for å altså gå ned i fett % ?

3500 er litt i det øverste laget. Prøv å holde deg rundt 2500-2700.

Få i deg både fett, protein og karbs. På "carb-up" dagen så dropper eg før/etter trening shake (eg trener ikkje den dagen) og erstatter dei med "vanleg" mat. Samt unner meg noe godt.

Du kan spise både raske og "gode" karbo, men trege karbo er alltids sunnare.

Prøv å holde deg på:

35%-40% protein

25% fett

35%-40% karbo

Det gir deg god og balansert diett. Prøv å få i deg "trege" karbo framfor raske og sunn feit.

Lenke til kommentar

Personlig så skeier jeg ut hver dag. Etter hvert måltid tar jeg meg alltid en liten kos i form av boller, sjokolade etc for de ekstra kaloriene. Det er ikke et problem å holde seg lean og fin med junk så lenge man går så altfor høyt i overskudd i kaloriene.

Lenke til kommentar

Så liksom, jeg som prøver å holde vekta mi stabil ved å gå ned i fett % mens beg går opp i vektmasse, så er det slett ikke noe farlig at jeg er så veldig mye på overskudd en dag, ikke sant?

Det kommer an på hvordan du gjør det.

Du som vil ned i fettprosent går med kcalunderskudd gjennom uka, noe som fører til tilbakegang i produksjon av hormonet Leptin som er masterhormonet for all produksjon av hormoner som har med fettforbrenning å gjøre.

På fredag eller lørdag kan du da skeie ut med raske karbohydrater som brus, "godt&blandet", riskaker med jordbærsyltetøy, mariekjeks o.s.v. Langsomme karbohydrater funker også fint, hovedpoenget er her karbohydrater.

Du bør spise såpass mye av dette at du kommer i overskudd 1,5-2 ganger vedlikeholdsinntak. Det som skjer da er at kroppen reagerer med å produsere leptin på optimalt nivå og fettforbrenningen øker til normalt nivå igjen.

Dette kalles oppkarbing på "folkemunne", og har ingen innvirkning på ukestotalen som mange tror.

Man kan forøvrig kun trigge leptinproduksjon med karbohydrater, leptin reagerer ikke på fettinntak i det hele tatt. Pass uansett på å få i deg de fettsyrene du trenger på daglig basis (omega3 o.s.v.)

Proteininntaket trenger på denne dagen ikke være større enn 1 gram pr kg KROPPSVEKT, ikke muskelmasse som man går utfra ellers...

Lykke til ;)

Interessant. Har du noe mer informasjon/lenker om dette? Jeg føler det strider mot alt jeg har lært tidligere. Hva med fylla? Karbohydrater i form av øl og drinker har vel samme nytten som godteri? (Jeg er ikke så sinnsykt glad i godteri i store mengder …)

Lenke til kommentar

Benefits of Alcohol. Next time you drink: ask yourself why.

•  
  • You drink because you're thirsty: water works.
  • It makes you more confident: you have a problem.
  • You drink because your friends do: you have a problem.

Når det gjelder OP sitt spørsmål er èn dag i uka da man spiser hva man vil bra psykisk og for forbrenninga. Dette om man faktisk klarer å holde dietten resten av uka. Though jeg ville ikke overdrevet sukkerinntaket og heller spist god og sunn mat i større mengder isteden :thumbup:

Endret av LNF
Lenke til kommentar

•  

Når det gjelder OP sitt spørsmål er èn dag i uka da man spiser hva man vil bra psykisk og for forbrenninga. Dette om man faktisk klarer å holde dietten resten av uka. Though jeg ville ikke overdrevet sukkerinntaket og heller spist god og sunn mat i større mengder isteden :thumbup:

Og de 3 hendelse utgjør hele utfallsrommet og er gjensidig utelukkende, eller?

Ellers enig.

Lenke til kommentar

•  

Og de 3 hendelse utgjør hele utfallsrommet og er gjensidig utelukkende, eller?

Ellers enig.

Nei er ikke det. Men noe å tenke over synes jeg. Hvis man liker å drikke alkohol kan man gjøre det i blant men man kommer nærmere målet sitt uten. Er fler cons en pros med alkohol imo.

Liten liste:

• Øker produksjon av østrogen
  • Tomme kalorier
  • Dehydrerer
  • Bruker en rekke mineraler/vitaminer for å kvitte seg med alkoholen
  • Påvirker søvnkvaliteten
  • Økt produksjon av kortison
  • Redusert produksjon av testosteron

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Alkohol inneholder ikke østrogen, det stimulerer til en økning av nivåene, på samme måten som det senker nivåene av testotesteron, i en veldig kort periode etter inntak av flere enheter alkohol. Effektene du lister opp er forbigående (og også minimale/ikke-eksisterende i det store og lange), og i seg selv ikke farlige. Det forutsetter så klart at forbruket ikke er over the top og kontinuerlig, men jeg føler likevel det kan virke noe overdramatisert.

Ellers enig i at man når målene sine mer effektivt. Men alt handler om driv og motivasjon til å gjennomføre et langsiktig opplegg, så whatever floats your boat. Kjenner til ekempler på gode gains med mye festing og f.eks.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...