herdon Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg lurer på om hvordan, hvis jeg skal angi en destinasjon på brukeren av programmet sin PC, og det er under det somm alltid er forskjellig fra hver enkelt PC - nemlig brukernavnet, hvordan skal jeg angi filbanen slik at programmet finner riktig destinasjon og ikke feiler ved å ha angitt feil destinasjon. For eksempel når man skal installere et pogram på PC'en, så lagres jo den på filbanen C:\Users\hallo\Documents\hei\ hvis brukernavnet på PC'en er hallo og der programmet skal lagre seg er under mappen hei i dokumentmappen på PC'en. Så det jeg lurer på er altså: Hvordan skal man angi filbanen til noe, så programmet finner og setter inn brukernavnet brukeren av programmet har på PC'en slik at den klarer å få filbanen riktig i forhold til brukeren av programmet sin PC. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 usikker om det er dette du lurer på men dette gir den "default" bruker mappen JFileChooser().getFileSystemView().getDefaultDirectory(); Lenke til kommentar
HV Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg lurer på om hvordan, hvis jeg skal angi en destinasjon på brukeren av programmet sin PC, og det er under det somm alltid er forskjellig fra hver enkelt PC - nemlig brukernavnet, hvordan skal jeg angi filbanen slik at programmet finner riktig destinasjon og ikke feiler ved å ha angitt feil destinasjon. For eksempel når man skal installere et pogram på PC'en, så lagres jo den på filbanen C:\Users\hallo\Documents\hei\ hvis brukernavnet på PC'en er hallo og der programmet skal lagre seg er under mappen hei i dokumentmappen på PC'en. Så det jeg lurer på er altså: Hvordan skal man angi filbanen til noe, så programmet finner og setter inn brukernavnet brukeren av programmet har på PC'en slik at den klarer å få filbanen riktig i forhold til brukeren av programmet sin PC. Takker for alle svar. http://www.mindspring.com/~mgrand/java-system-properties.htm System.out.println(System.getProperty("user.home")); System.out.println(System.getProperty("user.name")); Lenke til kommentar
herdon Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg lurer på om hvordan, hvis jeg skal angi en destinasjon på brukeren av programmet sin PC, og det er under det somm alltid er forskjellig fra hver enkelt PC - nemlig brukernavnet, hvordan skal jeg angi filbanen slik at programmet finner riktig destinasjon og ikke feiler ved å ha angitt feil destinasjon. For eksempel når man skal installere et pogram på PC'en, så lagres jo den på filbanen C:\Users\hallo\Documents\hei\ hvis brukernavnet på PC'en er hallo og der programmet skal lagre seg er under mappen hei i dokumentmappen på PC'en. Så det jeg lurer på er altså: Hvordan skal man angi filbanen til noe, så programmet finner og setter inn brukernavnet brukeren av programmet har på PC'en slik at den klarer å få filbanen riktig i forhold til brukeren av programmet sin PC. Takker for alle svar. http://www.mindspring.com/~mgrand/java-system-properties.htm System.out.println(System.getProperty("user.home")); System.out.println(System.getProperty("user.name")); Tusen takk, det var det jeg letet etter MisterIT: Det du kom fram med tror jeg ved å se på koden (ja, jeg bare så på koden for å finne det ut), er nok for å få frem default-mappen frem når du har en "bla gjennom"-knapp eller annet der mappen kommer frem sånn (default mappen kan være for eksempel Dokumenter-mappen) Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Ser ut som om du fikk det du trengte dog forstår jeg ikke helt hva du mener. JFileChooser().getFileSystemView().getDefaultDirectory(); åpner en dialog som du nevnte og vil alltid peke til en "standard/default" mappe (om brukeren ikke har endret det i filepath/miljøsti) i windows 7 er det denne adressen: C:\Users\"brukernavn"\Documents om du kun skulle ha stien så er det bare å bruke den ferdiglagde toString() funksjonen JFileChooser().getFileSystemView().getDefaultDirectory().toString() Siden denne er alltid default skal det ikke være noen problem å bla seg frem til samme sted uansett OS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå