Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

stenge porter på xp firewall

Anbefalte innlegg

Hvordan stenger jeg porter på den innebygde firewallen i xp?

Har sjekka egenskaper og forsellig men har ikke finni noe redigering av portene.

BTW: vet det er et oftestilt spørsmål så jeg søkte men fant ikke det jeg leita etter.

ville stenge porter etter anbefaling av ...det som stod om virus på nrk.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet stenger XP-brannmuren for alle porter.

Alle sesjonsforsøk som har opprinnelse utenfra vil ikke slippe inn (vil ikke opprette noen dialog mellom den eksterne PC-en og din PC) med standardoppsettet.

Derimot vil alle sesjoner som du oppretter fra innsiden få i gang en dialog mellom den serveren/pc-en du ønsker å kommunisere med på utsiden.

Er man litt forsiktig med hva man installerer av programmer ol. er XP-brannmuren svært sikker. F.eks om du installerer en trojaner på din PC og denne har lyst til å gå ut på Internett vil ikke XP-brannmuren blokke for denne siden sesjonen blir initiert fra insiden (Merk! Det samme gjelder stort sett for alle bredbåndsutere og firewall-software laget for hjemmebruk).

En kan også åpne porter som du sier. Dvs få din PC til å lytte på utvalgte porter og da svare de eksterne nodene som ønsker å opprette sesjoner på de utvalgte portene. F.eks dersom du har en Web- eller FTP-server du ønsker folk utenfra skal ha tilgang til.

Har brukt den selv en god del og må si meg svært så fornøyd. Mer enn nok for privat bruk. Har nå en liten bredbåndsruter fra Linksys.

De mer avanserte software-baserte brannmurene (eventuellt hw-baserte) er overkill for hjemmebruk etter min mening. Konfigureringen av disse kan ofte være så komplisert at man lett kan gjøre "feiler" og dermed kan det faktisk være sikrere med de litt mindre kompliserte brannmurene for den uerfarne hjemmebruker.

Disse fungere som en brannmur "begge veier". Dvs de blokker all trafikk fra innsiden og utsiden. Man må lage definisjoner for hvilken trafikk som skal slippe gjennom fra innsiden og eventuellt publisere servere til å svare på sesjonsforsøk fra utsiden.

På jobb administrerer jeg MS sin ISA2000 server. Er vel en av de mest komplekse proxyserverene på markedet i dag. Ha en ISA-boks hjemme (har selv hatt det) er egentlig bare tull såfremst man ikke syns det er gøy å sitte i timesvis med å forsøke å få spill, p2p-programmer ol. til å fungere gjennom brannmuren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...