Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan avgjøre hva man skal kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg slitter med kraftig besluttningsvegring ang. alt økonomisk.

Har f.eks tenkt til å bytte ut min gamle, men fungerende seng.

Har sett på en ny seng til ca 11 000, har tenkt på dette siden nyttår, men kommer ingen vei i avgjørelsen.

Så jeg sitter å sliter mellom å beholde den gamle, den funker jo, og på å kjøpe en ny mye bedre, men må da ut med 11 000 ekstra.

Så det er på en måte både fornuftig å kjøpe(sover antagelig mye bedre), og på å ikke kjøpe(spare 11 000).

At jeg drar frem senga er ett isolert problem, men det er slik med alt av litt størrelse økonomisk.

Klarer aldri å finne ut hva som er "lurt" å gjøre, og det ender stort sett med at jeg ikke kjøper noe som helst.

Noen tips til hvordan man kan finne ut av hva man bør kjøpe og ikke?

Postet av anonym: 6019787cda91ab26906eae6ec4fdb06d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pro vil jo alltid bli større en con...

Con = penger

Pro = stort sett alt annet

Så lenge du har opparbeidet deg en økonomisk buffer for uforutsette utgifter (tannlege, spontanturer, f*'ed vaskemaskin), og betalt alle regninger, er det bare å bruke pengene. Penger får man som regle nye. Penger kan du uansett ikke ta med deg i graven.

Den som har flest ting når man dævver, vinner.

Lenke til kommentar

Som han over meg nevner, skaff deg en økonomisk buffer.

Har du alt du trenger av forsikringer, og en slump penger på konto kan du ta deg råd til denne sengen.

Penger er ikke til for at du skal ha lyst på noe fint, men ikke få det.

Du må kunne bruke pengene, der det er nødvendig.

Hemmer den gamle sengen deg? Det er forskjell på en gammel seng, og en seng som gjør deg søvnløs.

Dersom du føler at denne sengene du nå har gjær livet ditt surt, bytt den ut snarest.

Lenke til kommentar

Sengen hemmer meg ikke, den funker jo helt greit. hadde den ikke gjort det hadde jo valget vært enkelt. Men den er jo gammel, og jeg tror jeg sover bedre i en ny seng.

Har en real buffer i bakhånd.

Hadde veldig den innstillingen før, at penger var til for å brukes, men etter stadige impuls-kjøp og 0 på sparekonto begynte jeg å gå andre veien. Etter det har det vel bare utviket seg...

Lenke til kommentar

Beslutningsvegring er ikke å spøke med.

Det letteste er faktisk bare å bestemme deg for "Jeg er en fornuftig person som tar velorveide valg. Det er sannsynlig at jeg vil ta et flertall av gode valg, mot et mindretall av dårlige valg. Livet er ikke perfekt, og dermed vil det også være noen dårlige valg".

Det er imidlertidig svært vanskelig, men en veldig god øvelse. Beslutningsvegring vil typisk vise seg i omtrent alle valgsituasjoner, så jeg er ikke overrasket om du har problemer med å velge sjokolade i butikken. Det handler om manglende trygghet i at du selv kan ta korrekte valg. Så her gjelder det å jobbe med deg selv. Ev. kan du få hjelp av psykolog, noe jeg vil tro er smart. Som student får du det gratis gjennom studentskipnaden der du studerer, jobber du er det egenandel. Privat vil du få raskt hjelp, men det koster mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

er ikke så ille at jeg ikke klarer å velge sjokolade i butikken, heller ikke hva jeg skal ha til middag(vel, å finne på middag er jo en utfordring for alle).

Men, så fort det er litt penger det er snakk om for noe jeg ikke trenger, så sliter jeg.

Trengte f.eks ny vaskemaskin for en stund siden, da var det ikke noe sak å dra å kjøpe en ny på dagen. Mengder av møbler etter jeg kjøpte meg egen bolig var heller ikke noe sak, men dette har vært ting jeg "måtte" ha.

nomore: Bedre å ligge søvnløs på en god seng fordi man ikke burde kjøpt den?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med middagsvalg, men du har rett i at det for mange er vanlig.

(a) Hvis du ikke trenger og ønsker senga, så ikke kjøp den.

(b) Hvis du mener den er verdt pengene, så kjøp den.

Det er de to valgene du har, trådstarter. Hvis du kommer til å ligge søvnløs pga brukte penger ville jeg gått for a. For meg virker det som om du har undersøkt valget langt bedre enn de fleste undersøker et hus før de kjøper det. Da bruker de flere millioner. Virker som du kan ta et valg og gå for det ;-)

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for at jeg skal ha den...

Problemene kommer når jeg ikke "trenger" noe, trenger f.eks ikke nytt kjøleskap før det gamle ryker, selv om det er fra krigens dager. Men, jeg brukte 45 000 på impuls på en ny hobby i fjor sommer, noe jeg ikke "trengte", men hadde heller ikke utstyret. Så slike ting kommer oftest når jeg har noe som funker fra før, men vil ha/"trenger" noe nytt.

© Trenger litt, har litt lyst på og vet ikke om det er verdt pengene.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

bumper denne litt, har gått relativt greit, men sitter med en skikkelig sur følelse etter å ha brukt under 300 i ett spill.

har nesten dårlig samvittighet pga det, er ikke sikker på hva det kommer av.

merker det ikke på kontoen engang, men alikevel angrer jeg.

burde sikkert tatt en tur til psykolog egentlig, men kan ikke fordra verken psykologer eller fastleger, vært "sjekk" hos psykolog ca en gang årlig ifm. jobben jeg hadde, kunne ikke fordra det

vet ikke helt hva jeg kan forvente av hjelp her en, men hjelper kanskje å lufte det litt bare Anonym poster: 3afac877204405aedb71d7ac0f9fb924

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tror at disse tankene er nedarvet fra tider hvor man var nødt til å kun kjøpe det man måtte. Når f.eks kun far i huset hadde inntekt, så var det mat på bordet, klær på kroppen, huslån, strøm, forsikringer osv som tømte kontoen og "unødvendige" kjøp var kun en drøm. Fornuften i oss sier fortsatt at det er ufornuftig å bytte noe som ikke er ødelagt, selv om man nå har råd til det.

Jeg vil dele problemstillingene opp i flere punkter, for lettere å belyse saken:

Er senga ødelagt?

Neppe. En seng kan vare livet ut. Madrasser kan slites ut, men det går mange år før fjærer kommer ut av madrassen eller at senga på annet vis fysisk blir ødelagt. Sånn sett kan du sannsynligvis ha den livet ut uten å bytte.

Sunnhet.

I en seng foregår det mye rart. Man sover, har sex, svetter, promper, blør, osv. Mange har kjæledyr der. Dette gir grobunn for masse bakterier og smådyr. Hadde du sett hva madressen inneholdt ettet endel år så hadde du neppe vært i tvil om du skulle bytte.

Komfort.

Madrasser utvikler seg. Nye madrasser har ofte soner med ulike hardheter, og materialer som lufter bedre slik at man sover bedre. En god natts søvn er viktig for livskvaliteten.

Oppussing.

Folk skifter gulvbelegg, maler om, tapetserer, bytter gardiner og møbler for å pusse opp. Sånn sett kan en ny seng være endel av opppussingen på soverommet slik at det blir triveligere og faktisk også gir en verdiøkning.

Forebygging.

En slitt seng kan føre til at kroppen ligger feil og over tid kan du påføre deg slitasjeskader. Sover du åtte timer så er det som å sitte og jobbe foran en pc i åtte timer i en vondt og feilinnstillt stol.

Realisme.

Det er jo sånn at man kan svi av mange penger på mindre "nødvendige ting" enn en seng uten å reagere. Man kan kjøpe varer på en bensinstasjon, ha på varmeovner selv om man har åpne vinduer, eller kose seg med hobbyer. Alt i alt så er det ikke store beløpet det er snakk om, tross alt. Det er beløpet folk kjøper en pc for hvis de kan spare tre sekunder når de skal inn på facebook, eller det er beløpet folk bruker på andre unødvendige ting flere ganger i året.

Samvittighet.

Dette er kun over deg selv. Si til deg selv at dette FORTJENER du, ikke argumenter med deg selv for å unngå å kjøpe. Å invitere andre med opp i en ny seng er også mye morsommere enn å tilby en utslitt seng som sikkert holder ett år til.

Lenke til kommentar

Senga ble kjøpt for en stund siden, så den er egentlig grei nok.

Tror det første og siste er problemet, kommer fra en familie som ikke hadde så alt for mye til over. Flyttet for meg selv og tjente bra nok til å kjøpe stort sett det jeg ville. Gikk oppover i jobb og ble tatt mer og mer vare på av arbeidsgiver, penger var ubetydelig for de. Tror de ødela verdien av penger litt...

Og samvittighet, å si til meg selv at jeg fortjener noe hjelper ikke stort, sitter fortsatt med en sur følelse etter å ha gjort "unødvendige" kjøp.

Sexylubb1: care to explane more? Anonym poster: 3afac877204405aedb71d7ac0f9fb924

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...