Gå til innhold

Sisoft Sandra oppgir Pci hastighet altfor høyt!

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg har i lengre tid hvert en stolt eier av en mildt sagt overklokkingsvennlig prossesor og etter innkjøp av vannkjøling overrasket den meg kraftig. (Se sig for specs)

Det har seg sånn at i de siste to dagene så vil ikke maskinen gå stabilt på hastigheter over 2,7GHz. Den har da gått stabilt på 3,1GHz i lengre tid nå uten noen problemer av noe slag.

Idag nedlastet jeg prøveversjonen av Sisoft Sandra og oppdaget noe mildt sagt forbløffende. I følge Sisoft Sandre (heretter SS) så er Pci bussen klokket til 48MHz, selvom pci/agp lås står på i bios. Jeg tenkte kanskje at jeg hadde noen problemer med SS, men etter titalls reinstallasjoner er jeg ikke så sikker på om SS virkelig har feil. Jeg har sjekket, dobbel sjekket biosinstillingene, resettet bios, tatt maskinen fra hverandre og prøvd andre avlesningsprogrammer, men uansett hva jeg gjør så vil ikke maskinen låse pci/agp. Innstillingen om dette står på i bios, men maskinen nekter å lystre. Ikke så særlig rart at maskinen ikke vil gå stabilt over denne hastigheten når pci hastigeten (og selvfølgelig agp) hastigheten er svimlende høy. Jeg vet nå ikke mine arme råd. Kortet NEKTER plent og låse pci/agp og biosbytte hjelper ikke. Har gått tilbakers til utgivelsesdatoen når det gjelder bios, men ingen forskjell.

Er det noen som vet hva i all verden jeg skal gjøre? Hovedkortet må jo seriøst ha fått en skrue løs. Har også merket noen grafikkproblemer med mitt rv9800pro. Noe som ligner på artifacts, men som jeg ikke er så helt sikker på er artifacts da jeg ikke har klokket så meget.

(Vet dette ble litt kronglete, men jeg liker ikke når jeg ikke har kontroll over maskinen min så jeg er litt skjelven og blek her jeg sitter)

All hjelp som kan kurere hovedkortet mitt vil bli belønnet (med en stooooor bjørneklem, så kom ann folkens :lol: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk i manualen om det er en jumper som gjør noe alla agp/pci lock og overstyrer bios. Sjekk hastighetene i aida32 (se sigg) og hvis ikke dette hjelper så ikke overklokk da du risikerer å ødelegge hele maskinen pga for høy pci/agp hastighet. tror 36-38 er det den max burde være (pci hastigheten)

Lenke til kommentar

Nope, er ikke en slik jumper på mitt hovedkort.

Har ingen anelse om hva som kan forårsake dette. Har ikke gjort noe jeg. En dag jeg skrudde på maskinen så ville den bare ikke boote på 3,1GHz så jeg satt den ned til 2,7GHz. Den er knallstabil der og jeg har egentlig ikke noen problemer men, tanken på over 48MHz på pci liker jeg ikke.

So, help people heeeeelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...