Gå til innhold

[Løst] Asus Sabertooth P67, ikke støtte for AHCI i windows xp?

Anbefalte innlegg

Støtter ikke dette kortet ACHI i windows xp?

Har vært innom flere nettsteder der man kan aktivere achi modus etter installasjon men finner ikke de rette driverne til dette.

Det lar seg vel ikke gjøre å aktivere ACHI modus før installasjonen. I Windows 7 går det ann, men under xp installasjone får jeg blåskjerm.

Noen som vet dette?

Tips?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at det er HK'et som er problemet.

Man kan bare ikke installere i AHCI modus med en standard XP plate.

Den har kun IDE drivere inkludert, som igjen fører til bluescreen.

Derfor må man lage en egen XP plate , med AHCI drivere inkludert.

Til det kan man bruke nlite

Lenke til kommentar

Du har slipstreamet et XP-ISO med SATA-drivere?

Nei, men med mitt forrige hovedkort fulgte jeg en guide der det var mulig å aktivere AHCI modus etter installasjon av xp. Den guiden fungerte ikke med mitt nye HK.

- k

Lenke til kommentar

Reinstall og slip stream inn driverne, så er du oppe og går.

Eventuellt om du har flere kontrollere på hovedkortet så kan du ha en kontroller i IDE modus som du kobler OS disken på mens den du vil bruke står i AHCI.

Deretter booter du inn i OSet og installerer AHCI driverne når du blir spurt om det, skrur av og setter disken tilbake, og vips er du oppe og kjører uten blåskjerm.

Lenke til kommentar

Reinstall og slip stream inn driverne, så er du oppe og går.

Eventuellt om du har flere kontrollere på hovedkortet så kan du ha en kontroller i IDE modus som du kobler OS disken på mens den du vil bruke står i AHCI.

Deretter booter du inn i OSet og installerer AHCI driverne når du blir spurt om det, skrur av og setter disken tilbake, og vips er du oppe og kjører uten blåskjerm.

Var ikke klar over at man kunne sette AHCI modus på forskjellige kontrollere. Gikk ut i fra at det gjalt alle kontrollere, altså ett valg.

Takk for alle tips, folkens :thumbup:

- k

Endret av karbon8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...