barkebrød Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Morn, sitter her og skal ha lan med en kompis og har kjøpt switch slik at vi kan være på nett samtidig. Har satt én nettverkskabel fra Internett-tilkoblingen i veggen inn i switchen, og to andre fra switchen til hver av PCene våre. Problemet er bare at kun én kommer seg på Internett om gangen. Noen som vet hvordan man løser dette? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Ja. Du kjøper en ruter i stedet for switch. Switch deler ikke ut IP og du får bare en IP av internettleverandøren din. Derfor er det helt naturlig at bare en kommer på nett om gangen. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Ser ut som internett-tilkoblingen gir public ip / en ip. Du må da ha en ruter imellom. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Sa spesifikt til fyren på Clas Ohlson at jeg ville at begge skulle kunne være på Internett samtidig, og likevel foreslo han switch. Følte på meg at noe sånt kom til å skje, alltid trøbbel når man skal ha lan .. Hørt om at andre har fått dette til kun ved å bruke switch, skyldes det en annen type Internett-tjeneste som gir ut flere IP-adresser? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Det skyldes gjerne at de har et modem med innebygget ruterfunksjon på. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hørt om at andre har fått dette til kun ved å bruke switch, skyldes det en annen type Internett-tjeneste som gir ut flere IP-adresser? Ja, eller at det står en router et sted som den veggkontakten du ser er koblet til. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Virker som ruter er løsningen da! Om jeg skaffer ruter, er det da noen vits med switch? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Virker som ruter er løsningen da! Om jeg skaffer ruter, er det da noen vits med switch? Nei, de fleste rutere har en 4-porters switch innebygget. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Det spørs hvor mange som skal koble seg til via kabel det. Det er alltids kjekt å ha liggende om man trenger ekstra porter synes jeg. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Den kan være greit å ha liggende hvis du skal ha mer en typisk fire pcer koblet til routeren. Eventuelt vil ha en fordeler som ligger litt nærmere pcene. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Ok, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Ser at Clas har Linksys E4200 som er en god router. De har også et par rimeligere routere fra Netgear som sikkert funker OK. Står ikke hvilke modeller det er fra Netgear, så litt vanskelig å si 100% sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå