Gå til innhold

Stille stasjonær PC - hva kjøper jeg?

Anbefalte innlegg

Hjelp ønskes!

Skal kjøpe stasjonær pc til 8000 - 9000,-

Veldig viktig at den er stille - er veldig var for støy.

Bruken er nettet, kontorjobbing, spotify, litt redigering av hjemmefilm og litt rallyspill (for tiden DIRT3).

Kjøpte en Komplett Home i50, men den ankom støtskadet - og den ga mye støy fra prosessorvifta og en stor kabinettvifte som satt på bakveggen.

Vet ikke om støyen kom fra skaden eller om dette er normalstøy.

Uansett - pc'en ble returnert og jeg fikk pengene tilbake.

Er i villrede her... Har sett på ferdigpcer fra dustin, komplett og netshop, men som grønnskolling blir jeg ikke klok.

Er det mulig å sette sammen ulike komponenter og få en nettbutikk til å bygge den for meg? Eller finnes det noen av ferdigpc'ene der ute som kan konfigureres til å passe meg?

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAF X kabinett :p

nei da her er et oppset du kan kjøpe

post-264195-0-64020200-1330693461_thumb.png

kabinettet er støydempet med mapper. cpu vifta er stor kjølig og veldig stillegående.

skjermkortet er kraftig men vet ikke om det er stilegående.

og btw vil anbefale å bygge selv. det er morsomt(til tider frustrende men du får alltid hjelp av he forumet) og du får det litt billigere. men når du har bygd engang så går det lettere alle andre ganger

Endret av Tretsy
Lenke til kommentar

Når du skal ha en stille PC er det viktig å kjøpe en god strømforsyning som ikke bråker så mye, siden det er den delen som er vanskeligst å gjøre noe med.

Når det gjelder resten av viftene i systemet er det egentlig bare å skru ned turtallet til du er fornøyd, en god viftekontroller kan være til hjelp her. GPU viften kan som oftest styres ved hjelp av software, samme med CPU vifte.

Hvis du kjøper en ferdigpc så ikke regn med å få en stille PC rett ut av boksen. De aller fleste vifteprofiler er satt mye mer aggresivt enn nødvendig, noe som resulterer i mer støy.

Software der du kan lage dine egne vifteprofiler for skjermkort og CPU kjøler, samt en viftekontroller til kabinettviftene så har du et godt utgangspunkt for en stille PC.

Her er et eksempel på en grei viftestyring til en overkommelig pris.

Det hjelper fint lite om resten av viftene dine er stille hvis du kjøper et bråkete skjermkort, så ville sjekket det på forhånd. Etter min erfaring så lager Asus, Gigabyte og MSI gode kjølere på sine Nvidiakort, har ikke så mye peiling på AMD, men unngå referansekjølere. Er som oftest fort gjort å søke opp en test på nettet og sjekke hvor mye den aktuelle kjøleren støyer.

Men som sagt så er det bare å skru ned turtallet på viften, så idle bør ikke støy være et spesielt stort problem med et nytt skjermkort i dag. (Merk at noen har en minimunsgrense på hvor lavt du kan sette viften, måtte modde biosen på mitt GTX 560 Ti for å få viften under 40%).

Lenke til kommentar

kabinettet er støydempet med mapper. cpu vifta er stor kjølig og veldig stillegående.

og btw vil anbefale å bygge selv. det er morsomt(til tider frustrende men du får alltid hjelp av he forumet) og du får det litt billigere. men når du har bygd engang så går det lettere alle andre ganger

glemte kanskje OS?

Lenke til kommentar

Sjekk ut www.silentpcreview.com! Der er de dedikerte på å finne de mest stillegående komponentene. Forumet der er også ganske bra.

Ellers kan jeg gå god for Asus' Direct CU-kjølere. Kjøler bra, støyer lite. 7970 og 7950 har også ZeroCore Power teknologi, som gjør at de kun trekker 3w i long idle state (viftene stopper å snurre med andre ord). Kanskje noe å tenke på?

Om du trenger kabinettvifter er det Noiseblocker MultiFrame som er kongen på haugen.

Our verdict about the previous Noiseblocker fan series was highly positive already, but the NB-Multiframe series is divinely good. They run even quieter than the NB-BlackSilent fans, but their airflow is at least as good. Amazing fans, truly ones of the best out there! They reach acoustical comfort zone at 1080 RPM.

Nevertheless, the results of our today’s tests allow us to single out three groups of fans. The first group includes the best models with excellent combination of acoustics and airflow rates. These are first of all Noiseblocker fans from NB-Multiframe and NB-BlackSilent series, Scythe Gentle Typhoon and S-FLEX fans, Thermalright TR-FDB (the specific model we tested) and Nexus Basic. The former fans offer not only the best combination of airflow and noise, but also look stylish and are equipped with unique shock-absorbing triangles. We should absolutely give due credit to Scythe Gentle Typhoon for remarkable bearing design and ridiculously low power consumption. And Thermalright TR-FDB and Nexus Basic together with the junior Noiseblocker NB-BlackSilent fans are the most affordable solutions among the fans in the leading category. If you would like to know my personal preferences in this group of products, they will be with Nexus Basic fan, as it is a practically noiseless model.

Noiseblocker fans from NB-Multiframe series are priced between $20 and $26 depending on the model. It is very expensive for fans, but they are worth every penny.

En annen ting å tenke på er vibrasjonsstøy fra mekaniske harddisker.

Tiché PC HDD Vibration Killer (må muligens bestilles fra Slovakia)

FINAL THOUGHTS

The HDD Vibration Killer is one of the rare products that actually lives up to its claims. It doesn't reduce or dampen hard drive vibration — it actually does kill it. In our case, it took three of our louder tested hard drives and eliminated the vibrations they passed into the case using the stock hard drive mounting system. Not only did it reduce the amount of noise generated by our test system, it also improved the quality of the acoustics — the machine sounded noticeably better, smoother and more pleasant. The Cooler Master Silencio 450 we used was modified to reduce its sensitivity to vibration, so a greater improvement would be experienced in a a more vibration-prone case. If you have never experienced the absence of HDD-induced hum in a computer, you'd be surprised what a treat in can be. Even if the measured SPL reduction is small, the subjective result can be dramatic.

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

glemte kanskje OS?

whoops, tenkte kanskje han hadde det selv fra den andre komplett pcen??

bare tok note av produkt key før han sendte den tilbake xD

Lenke til kommentar

Bygge selv er kjekt å lærerikt.

Det finst utallige guider på youtube.

Å du har hele dette forumet her du kan spør :)

Det første er at du må ta deg god tid.

ca et par timer med alt.

Da jeg bygde min første pc, så hadde jeg null peiling på hvor ting skulle stå.

Men i 99% av tilfella så passet tinga bare 1 plass. Dette fant jeg ut selv når jeg holdt på.

Den gangen så hadde jeg heller ikke internett når jeg bygde pcen, så jeg hadde ingen å spør.

Men jeg leste hovedkortmanualen og da fikk jeg det til etter litt prøving og feiling.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Vannkjøling av HK og RAM er 9 av 10 ganger kun for det estetiske og dermed ikke egentlig nødvendig. Man ender bare opp med høyere motsand og pris.

For kjøling av CPU og GPU kan man komme unna med ca. 2500kr, men i en PC på et så lavt budsjett er det nok andre ting som bør prioriteres først.

Lenke til kommentar

Takker veldig for svar!

Men, merker jeg er rimelig grønn ift dette...

Dere mener altså at jeg skal bygge den selv? Selv om jeg aldri har gjort noe slikt før?

Når selv jeg fikk det til, kan alle! Du trenger et skrujern, litt interesse, og en dose tålmodighet. Men du lærer veldig mye, og det er gøy når du får det til. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...