Gå til innhold

Hvilken versjon av Linux?

Anbefalte innlegg

Jeg har en grei gaming pc med 3 skjermer og jeg fant nettop ut at jeg har lyst til å prøve linux på den. Jeg har hørt at det finnes mange forskjellige Linux versjoner og lurer da på hvilken som er best/kules/mest brukervenlig eller mest anbefalt osv.

Hvilken bør jeg velge?

Endret av tru_ru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg starta rett på Debian, har ikkje tilbrakt så mykje tid her endåg, er litt knotet med skjermkort driverer.

Benny har nemndt dei mest populære, er å ambefale, personlig likar eg ikkje grensesnittet på noken av desse systema, derfor eg valde Debian. I tillegg så ligger det meste forhandsinstallert på Ubuntu/Mint, ting som Flash og Java om eg ikkje huskar feil. Desse var veldig knotet å installere før, men no går det greitt.

Men eg ville ambefalt Debain. men om du ikkje kan å bruke linux, og du skal ta utnytte av eyefinity/nvidia surround, så har vel ubuntu forhandsinstallert skjermkort driverer, det trur eg mint og har.

Før du bestemmer deg kan du laste ned diverse distroer, kjøre dei i virtual box, og leike litt rundt med dei, derreter kan du installere den distroen du liker best på maskina.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Alle Linux-distribusjoner er stort sett like på bunnen, forskjellen er hva slags programvare og brukergrensesnitt som følger med systemet. Konfigurasjonsfiler kan også variere en del. Det er selvfølgelig mange forandringer utenom dette som skiller de forskjellige "distroene" som vi kaller det, men alt er basert på Linux-kjernen. :)

Lenke til kommentar

nå har jeg installert ubuntu på skolepcen slik at jeg kan velge mellom windows og ubuntu når jeg starter, heter vell dual boot. Jeg skulle prøve å installere linux mint også slik at jeg kunne se hvilken jeg likte best, men når jeg trykker "installer i windows" så kommer det opp at jeg må avinstallere ubuntu, noen som vet hvordan jeg unngår dette slik at jeg kan ha windows, ubuntu og mint installert samtidig? på en måte triple boot :p

Takk for mange svar forresten :p

Lenke til kommentar

nå har jeg installert ubuntu på skolepcen slik at jeg kan velge mellom windows og ubuntu når jeg starter, heter vell dual boot. Jeg skulle prøve å installere linux mint også slik at jeg kunne se hvilken jeg likte best, men når jeg trykker "installer i windows" så kommer det opp at jeg må avinstallere ubuntu, noen som vet hvordan jeg unngår dette slik at jeg kan ha windows, ubuntu og mint installert samtidig? på en måte triple boot :p

Takk for mange svar forresten :p

start installasjonen fra cd'en istedenfor å installere i windows. trur eg. skal ikke være problem å ha flere linux'er ved siden av windows, men det kan være du støter på begrensninger i wubi.

Lenke til kommentar

nå har jeg prøvd ubuntu litt på skolepcen og det var litt kult, men en viktig ting: På gamingpcen så har jeg en 60gb ssd og en terra-harddisk. Hvordan velger jeg hvor jeg skal innstallere programmer, alt installerer seg automatisk et sted jeg ikke vet hvor er?

Edit: Jeg skal da selvfølgelig ha ubuntu og drivere på ssd-en og spill og slikt på harddisken

Endret av tru_ru
Lenke til kommentar

nå har jeg prøvd ubuntu litt på skolepcen og det var litt kult, men en viktig ting: På gamingpcen så har jeg en 60gb ssd og en terra-harddisk. Hvordan velger jeg hvor jeg skal innstallere programmer, alt installerer seg automatisk et sted jeg ikke vet hvor er?

Edit: Jeg skal da selvfølgelig ha ubuntu og drivere på ssd-en og spill og slikt på harddisken

Akkurat det skal ikke du tenke på - det er det pakkesystemet som skal ordne for deg. Forvørig installeres alt på samme harddisken du installerte Ubuntu på med mindre du, vel, gjør et par ting du ikke bør gjør helt ennå. ;)

Plass bør uansett ikke være noe problemt. Selv fete desktop-linux-systemer tar sjelden mer enn 12G.

Lenke til kommentar

Akkurat det skal ikke du tenke på - det er det pakkesystemet som skal ordne for deg. Forvørig installeres alt på samme harddisken du installerte Ubuntu på med mindre du, vel, gjør et par ting du ikke bør gjør helt ennå. ;)

Plass bør uansett ikke være noe problemt. Selv fete desktop-linux-systemer tar sjelden mer enn 12G.

hva om jeg for eksempel skal innstallere skyrim, crysis og gta osv. det tar fort opp over 60gb. Skal selvfølgelig spille dem gjennom wine, eller hva det nå het

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å kjøre spill gjennom Wine, selv om det selvfølgelig er en mulighet. Min erfaring med Wine er spill som kjører treigt, masse bugs, spill som ikke støttes og spill som krasjer. Bedre med dual-boot in my opinion.

Men altså, det er jo best at du får prøve hvordan wine fungerer for deg. Det er flere spill som kjører veldig greit i Wine, Portal 2 for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...