Gå til innhold

Lite spørsmål angående virus

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber for en større bedrift hvorpå sluttbrukerene har begrenset tilgang på internett(kun sider som er relevant for jobben er åpne), men tydelig vis klarer å få virus på maskinene sine.

Som et ledd i å bli kvitt problemet har de høye herrer bestemt seg for at alle .exe filer skal blokkeres slik at de ikke blir kjørbare fra sluttbrukerens loggin i windows.

Spørsmålet er som følger:

Er dette nok, kan ikke virus lagres som andre "kjørbare" filer eller lignende, dagens virus er vel mere "skjult" en at de er laget som .exe fil, eller er dette tiltaket nok?

Det er vel uansett et skritt i riktig retning, eller hjelper ikke dette noe?

Edit: Skrivefeil

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg jobber for en større bedrift hvorpå sluttbrukerene har begrenset tilgang på internett(kun sider som er relevant for jobben er åpne), men tydelig vis klarer å få virus på maskinene sine.

Som et ledd i å bli kvitt problemet har de høye herrer bestemt seg for at alle .exe filer skal blokkeres slik at de ikke blir kjørbare fra sluttbrukerens loggin i windows.

Spørsmålet er som følger:

Er dette nok, kan ikke virus lagres som andre "kjørbare" filer eller lignende, dagens virus er vel mere "skjult" en at de er laget som .exe fil, eller er dette tiltaket nok?

Det er vel uansett et skritt i riktig retning, eller hjelper ikke dette noe?

Edit: Skrivefeil

Er fullt mulig ja. F.eks via javascript (men dere har blokkert de fleste sider uansett), .bat-filer o.l. Og er de f.eks allerede med i et bot-nett så er de sårbar uansett. Men å blokkere .exe-filer er ihvertfall et stort skritt på veien etter min mening :)

Men husk også at virus også kan spre seg via andre enheter som USB-penner, så de kan også stamme derifra.

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Selvsagt hjelper det; det fjerner muligheten for at man får installert virus via en exe-fil, men som du påpeker finnes det andre kjørbare filformater som fremdeles kan være skadelige.

Det beste vern mot virus er å være aktpågivende, men det er trolig for mye å kreve av samtlige ansatte på en arbeidsplass.

Dernest er det viktig å kjøre oppdatert antivirusprogramvare samt oppdatere OS.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Etter å ha lest oppfølgingsmail så ser det ut for at de vil blokker .exe .bat og .htm filer.

Virusprogramet er vel så som så i mine øyne (bestemmes også av de høye herrer) og de kjører vel fortsatt win XP og begge disse er vel lite og ingenting jeg får gjort noe med utenom å gi mitt inspill/forslag.

Edit: Forøvrig er det bare en eller to på hvert lokale kontor som har tilgang til PCen så det er begrenset med brukere.

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...