Lch Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg sendte inn hovedkortet beskrevet i denne tråden til reparasjon/feilsøk da jeg ikke klarte å finne feilen selv. Kortet er rett over ett år gammelt og således både dekket av garanti og reklamasjon. Svaret jeg fikk var at tekniker hadde funnet en bøyd pinne i prosessorsokkelen og kortet blir returnert til meg med dertil tilhørende regning. Greit nok, selv om jeg ikke klarer å se at problemet kunne skyldes en bøyd pinne, men jeg kan heller ikke dokumentere at pinnene ikke var bøyd før jeg sendte det inn. Jeg sjekket rett og slett ikke sokkelen. Det hører til at jeg ble bedt å remontere prosessor av sjappa. Jeg spurte om de hadde testet kortet ellers, dvs. med pinnen rettet opp. Det hadde de ikke, ei heller gjorde de det pga faren for at pinnen knekker. Forståelig. Men så skriver kundebehandler at jeg ikke vil får behandlet dette kortet som en garanti/reklamasjonssak overhodet, siden kortet har en fysisk skade. Altså, selv om problemet ligger annetsteds enn denne skeive pinnen, så er trist for meg, no soup for you. Dette har jeg ikke vært borte i før, er dette legitimt? Faller alle forbrukerrettigheter og garanti vekk ved skade, uansett om denne er enkelt reparerbar uten noen form for kosmetisk eller fysisk skade (jeg forutsetter her at pinnen er opprettbar). Jeg synes dette høres snodig ut, men jeg har ærlig talt ikke peiling. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg vil tro at det er skadens og reklamasjonens art, som vil avgjøre om reklamasjon og garanti faller bort. I ditt tilfelle, så er en prosessorsokkel en svært sentral del av hovedkortets funksjon. Man kan tenke seg at dette kan føre til kortslutninger, med ukjente og uforutsebare skader andre steder på hovedkortet. I et tenkt tilfelle der f.eks. en pinne i headeren til ekstern USB er knekt, så vil du ikke kunne reklamere på problemer med USB, men andre problemer bør det være reelt å kunne reklamere på. M.a.o. et hovedkort vil fungere (med unntak av USB) med skader på USB, og kunne testes av teknikere, men ikke med skader på prosessorsokkel. Selv om du retter opp pinnen, så har man ikke kontroll på følgeskader. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Det er sant som sofTest sier, men så lenge det er en bøyd pinne på sokkelen er det 1) svært sannsynlig er dette som er årsaken til at maskinen ikke booter, og 2) svært lite sannsynlig at du fikk hovedkortet tilsendt slik for over et år siden. Du vil fremdeles ha reklamasjonsrett på mangler som ikke er følgefeil, men det vil nok være svært vanskelig både å kontrollere slike og å få rettet dem så lenge maskinen ikke engang kommer seg til boot. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Gode poeng dere kommer med, jeg hadde faktisk ikke tenkt på følgefeil. Jeg får se når jeg får kortet tilbake, jeg skjønner ikke helt hvordan maskinen kan gå feilfritt i ~16 måneder før den bøyde pinnen gir utslag; dog, det er ikke umulig at jeg har bøyd en pinne ved remontering/montering av sokkelskjold og at feilen jeg har strevd med er urelatert (Occam ville vel være uenig). Takker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå