Reklame Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg har kjøpt meg en vedovn som jeg tenkte å sette inn i stuen. Problemet er at der den gamle peisen har stått, er det ikke lagt gulv, og å legge gulv der er uaktuelt. Så jeg tenkte å ha en plate i stål eller lignende som skal dekke området der det ikke er gulv, samt være brannsikkert til å ha den nye vedovnen på. Noen som har noen gode tips til hvilken plate, eller hvor man får tak i slike plater? Vi snakker ca. 1x1meter. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg har kjøpt meg en vedovn som jeg tenkte å sette inn i stuen. Problemet er at der den gamle peisen har stått, er det ikke lagt gulv, og å legge gulv der er uaktuelt. Så jeg tenkte å ha en plate i stål eller lignende som skal dekke området der det ikke er gulv, samt være brannsikkert til å ha den nye vedovnen på. Noen som har noen gode tips til hvilken plate, eller hvor man får tak i slike plater? Vi snakker ca. 1x1meter. tenk sikkerhet.og ikke velg noe som leder varme..stål osv..kobber koster men leder ikke varme på den måten;)Ikke gulv,så da må du legge inn noe du kan legge kobberet på..for kobber er jo mykt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Varmeledningsevnen til kobber er ca. fire ganger høyere enn jern/stål. Ikke at den har noen særlig betydning, det viktige er at det er glo- og gnistsikkert. Ovnsforhandlerene selger plater både i stål og glass, gjerne tilpasset den enkelte ovnen. Fliser er også et alternativ, eller hamrede stål/kobberplater. Sistnevnte fås hos blikkenslager, eller f.eks. norsk stål. De er imidlertid ikke mer enn ca en millimeter tykke, så da må du antakelig legge noe ekstra under for å komme på samme nivå som golvet ellers(?) Å legge fliser kan være et godt alternativ når du har høyden til det... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Hva med en skiferhelle eller granittfliser? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Jeg har kjøpt meg en vedovn som jeg tenkte å sette inn i stuen. Problemet er at der den gamle peisen har stått, er det ikke lagt gulv, og å legge gulv der er uaktuelt. Ikke gulv i det hele tatt, tok dere vekk peisen og så rett ned på bjelkene? Eller er det et undergulv av spon eller gamle gulvbord? I så fall er skiferhelle som forrige poster foreslår noe som sannsynligvis både bærer vekta av ovnen og er gnistsikkert, men dyyyrt. Fliser er billigere, men bør legges på en plate av dødt materiale. Gulvgips (12-13mm) eller Masterboard (6mm) avhengig av hvilken høyde det er på gulvet omkring du skal bygge opp mot. Og om dette skal legges rett på bjelkelag, kan det nok trenges ei sponplate (gulvspon) underst for å fordele vekt og sikre at ikke gips eller masterboard knekker. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Er det undergulv, ville jeg som flere her, fått tilpasset en skiferplate. Og det er vel ingen som har plassert en peis, direkte på et bjelkelag, så du har sikkert undergulv. Lenke til kommentar
Lampenminerfin Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Alle byggevarehus! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå