Gå til innhold

Endelig er 5D Mark III her!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye tempertur her inne i dag.. (:

Den gode nyheten i dag er vel at prisen på MKIII har droppet 2.000 allerede..

Ja desverre, utrolig unødvendig .

Det må da vitterligen være tillatt å spørre om både positiv og negative ting ang et kamera uansett merke og spesielt når man er i en situasjon der en skal velge mellom to merker .

Ingen er feilfri , hverke av oss brukere eller de merkene vi bruker og da må det gå ann å diskutere ulike syn på saker .

Har ikke fått med meg at det allerede er gått ned i pris og om så er så spørs det om det ikke er under 25 000 før det er i butikkene :hmm:

Lenke til kommentar

Det må da vitterligen være tillatt å spørre om både positiv og negative ting ang et kamera uansett merke og spesielt når man er i en situasjon der en skal velge mellom to merker .

Ingen er feilfri , hverke av oss brukere eller de merkene vi bruker og da må det gå ann å diskutere ulike syn på saker .

Har ikke fått med meg at det allerede er gått ned i pris og om så er så spørs det om det ikke er under 25 000 før det er i butikkene :hmm:

Veldig enig med deg i det. Men slik er det vel når man diskuterer kameramerker eller relegion.. (:

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg i det. Men slik er det vel når man diskuterer kameramerker eller relegion.. (:

Joda,men om vi nå tok bibelen og kamera og satte dem på hylla en stund og så diskuterte vi reelle sterke og svake sider med både 5D lll og D800 , for ingen av dem er vinnere på alt og derfor er det veldig greit å diskutere sterke og svake sider med begge to så folk kan konkludere selv , ingen av oss sitter med noen absolutt fasit her .

Det er gode nyheter, og om trenden fortsetter slik, med ca 2000,- i prisfall daglig, tror jeg jammen jeg skal kjøpe ute i neste uke en gang.

Tja sammenlignet med konkurenten har vel prisen da krympet med 4-5000 da du slipper å kjøpe en stor SSD disk til 2-3000 for å ha filene på :tease:

Lenke til kommentar

Det er gode nyheter, og om trenden fortsetter slik, med ca 2000,- i prisfall daglig, tror jeg jammen jeg skal kjøpe ute i neste uke en gang.

Fikk jeg valget i dag mellom mk2 og mk3 kunne jeg strukket meg til ca 5000,- mer for mk3. Eller maks 7-8000,- i mellom dersom jeg byttet inn mitt velbrukte mk2.

Mulig at prisen vil falle raskere enn vi tror og at man innen sommeren kommer ser priser under 20.000,-

Edit: Jeg tror heller ikke at bruktprisene på 5DII eller D700 vil falle drastisk - og mange vil heller beholde det gamle som nr 2 eller reserve fremfor å selge billig.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Dette høres rett og slett meget sært ut. Alså å bruke blenderen til å aktivt justere anti-aliasing? Hvorfor ikke bare gjøre det med software i så fall?

Fordi lavpassfiltreringen må gjøres i forkant. Alt som gjøres i etterkant er kosmetisk flikking.

-k

Lenke til kommentar

Heh Heh! Litt flaut for Nikon Thailand dette her; Nikon legger seg flate etter å ha stjålet norske bilder

Ikke bare det at de rappet en filmsnutt Terje Sørgjerd for å markedsføre Nikon's D800 fortreffelig bildekvalitet, men han skyter jo alt på Canon, så da så!! :tease:

Tror de har rappet mer enn fra Terje, drar mistenkelig kjensel på en del klipp som jeg har sett før som heller ikke er skutt på Nikon. Tviler faktisk på om noe av det er Nikon bilder.

Lenke til kommentar

Heh Heh! Litt flaut for Nikon Thailand dette her; Nikon legger seg flate etter å ha stjålet norske bilder

Ikke bare det at de rappet en filmsnutt Terje Sørgjerd for å markedsføre Nikon's D800 fortreffelig bildekvalitet, men han skyter jo alt på Canon, så da så!! :tease:

Tror de har rappet mer enn fra Terje, drar mistenkelig kjensel på en del klipp som jeg har sett før som heller ikke er skutt på Nikon. Tviler faktisk på om noe av det er Nikon bilder.

F.. skal jeg konvertere til slike tjuvradder, er det slik Nikon får sikkelige bilder på sine kamera :tease:

Lenke til kommentar
Det sier seg vel selv hvorfor det er en dårlig ide å bruke blenderen til å justere aa?

Nei, forklar! Og forklar gjerne hvordan du ser for deg et enkelt avtagbart og monterbart AA-filter.

Trodde det var selvforklarende iom. at dette tross er et FOTO forum. Å ta bilder handler om å formidle uttrykk, og for å skape dette bruker vi de to hovedverktøyene blender og lukkertid (og ja det er selvsagt flere). Dersom blenderen må begrenses kraftig, eller i verste fall låses på en helt bestemt verdi, for å oppnå korrekt aa. Så kan vi vel si at jakten på perfekt teknisk kvalitet står i veien for å oppnå hva dette egentlig handler om. Men akkurat det er det noen som bryr seg null om, noe som for meg er uforståelig.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke fler er interessert i det som virkelig er endret på 5D3, i forhold til tdligere i en praktisk tilnærming.

Forbedret filkvalitet, video og stillbilde.

Forbedret byggekvalitet.

Forbedret ergonomi.

Forbedret hastighet.

Blitt et mye mer allsidig kamera.

Lenke til kommentar

Man trenger vanligvis ikke å ta bilder i stummende mørke.

Vi har jo forskjellige behov, men eksempelvis når jeg ferdes i fjell og skog er det ofte dårlige lysforhold, enten fordi træer og fjell som skygger for solen eller fordi solen ikke er oppe enda. Jeg hadde ialfall satt større pris på bedre ytelse i dårlige lysforhold enn flere mp hvis jeg skal velge.

Lenke til kommentar

Det er mye nytt og snasent i 5DmkIII - og vi får svar på enda mer når folk faktisk får prøvd og testet kameraet litt.

Håper selv på mer dynamikk på lavere ISO, som "de andre" har nytt godt av med Sonys sensor. :)

En ting jeg ikke kan se har vært nevnt her inne er at den nye Digic 5+-prosessoren kan fjerne kromafeil. Ikke bare "vanlige" kromafeil - det har Nikon kunnet i laang tid, men dybdekroma (lateral kroma, kromabokeh, lengdekroma++) - kromafeil med typisk magenta og grønt farvestikk på områder rett foran og bak fokusplanet. Dessverre kun for Canons egen optikk, men allikevel. Denne typen kromafeil er typisk heller vanskelig (les: nesten umulig) å få has på.

Det interessante her er at Canon pleier å lansere DPP så DPP kan få til alt man kan i kameraet - og så håper jeg på en oppdatert DPP som kan fjerne dybdekroma også på bilder tatt med andre kameraer! Det hadde vært snadder. :)

(Og hadde jeg vært veldig optimistisk, så hadde en sånn ny anti-dybdekromafunksjon vært så generell at den kan brukes på tredjepartsoptikk, og så kunne jeg brukt den på Zeissen min, men optimistisk er selv ikke jeg. ;) )

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...