hellblazer91 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hei! Som dere skjønner så trenger jeg hjelp til å vite hvordan jeg går fram og kjøper en bil med heftelser. Har studert dette, men vil ha andre innspill om noen vil tilføye noe. Denne bilen står andre siden av landet så det er begrensninger hvor ofte jeg kan ta en prøvetur med den. Derfor prøver jeg å gjøre det mest mulig av forarbeidet. Først og fremst har jeg sjekket registeret til denne Toyota'en i Brønnøysundregisteret og denne lånet står på 130 000. Dette er lånet selgeren tok når han kjøpte bilen. Hvor mye han har betalt ned lånet har jeg ikke fått opplysninger om enda. Han tok en NAF-test i 2011 mai(dvs før han kjøpte den) og det viste seg av å være rust i bremseskiver som ble skiftet etter testen. Det er også montert senkesett som ikke er TUV-godkjente. Videre vil jeg kontakte selger og finne ut hvor mye han har igjen av lånet og dermed selv kontakte banken han har tatt lånet hos for å bekrefte dette. Nå kommer første spørsmålet: Jeg har tenkt å ta NAF-test igjen av bilen. Nå har jeg lite mulighet til å se den selv. Burde jeg ta NAF kjøpstest først eller se på den først? Er ikke akkurat noen mekaniker, men klarer jo å kjenne om bilen har feiljusterte forhjulstillinger, se etter olje/bensin-lekkasjer osv. Hadde sett på bilen selv først om den ikke var så langt unna, men nå er ikke dette er en mulighet. Har tenkt å se bilen én gang og avgjøre det der og da. Da slipper jeg mange flyturer ned siden det er begrenset hvor mange ganger jeg kan dra ned + at det koster litt. Spørsmål nr.2: Hvordan går man fram med betaling av bilen? Dette har jeg tenkt fram til: Du skriver kjøpskontrakt. Signert av meg og selger. Selger må sende inn vognkort (del 2 hvis jeg ikke tar feil)til statens vegvesen om eierskifte. Jeg må da betale for omregistrering. Er det etter dette jeg skal begynne å føre over beløpet? Isåfall så blir det slik at jeg betaler inn det som er igjen av lånet hos banken. Resten skal til selger ikke sant? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Bare for å gi et greit svar så ville jeg sett bilen først før jeg stilte den til NAF-test. Men er bilen heftet med utestående beløp er det iallefall et dårlig kjøp, med mindre selger trekker i fra kjøpssummen, da dette er noe kjøper må betale. Og ja pengene (hvis det er utestående/lån på bilen) skal banken ha sin andel, og selger det resterende. Endret 1. mars 2012 av KarmaZ Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Ja jeg ville også gjort det. Men det er bare vanskelig å få sett den når jeg fortsatt jobber. Det går sikkert ann og ordne det på en eller annen måte. Selger skal trekke dette fra kjøpesummen ja. Eller dette skal jeg gjøre selv ved å trekke ifra fra kjøpesummen og betale ned det utestående lånet. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ok, uten å svare til relevanse, kan det være greit å få en oversikt over kjøretøyet før du vurder det noe mer, spesielt når det forekommer utestående beløp på det og. Ta turen og se bilen, så kan du finne ut om det er noe du ønsker å legge lapper på. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 (endret) Hadde aldri kjøpt en bil uten å se på den, du kan bli lurt trill rundt. Å kjøpe bruktbil er risikosport nok i seg selv og enda verre om du ikke ser på bilen. Da hadde jeg heller funnet en som var litt nermere meg selv evt. Du sier heller ikke noe om årsmodell og km stand. Endret 3. mars 2012 av Gryterett Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Har ikke tenkt å kjøpe bilen uten å se på den selvfølgelig! Har allerede tatt kontakt med mannen og han virker seriøs. Spørsmålet er om jeg skal påkoste meg å reise ned for å se bilen eller om jeg skal ta NAF-test før jeg reiser ned. Grunnen til at jeg spør dette er at jeg har begrenset med tid til å dra ned dit og vil gjøre unna mest mulig forarbeid. Prisen på å ta flyreise ned + overnatting i hotell/motell blir fort dyrere enn å ta NAF-testen. Hvis NAF-testen viser seg slik at det er mange alvorlige feil med den, så kjøper jeg jo den ikke og da slipper jeg å reise ned. Men så er ikke alltid NAF-tester 100% sikre, men de vet sikkert mer enn det jeg gjør selv. Litt erfaring fra andre som har tatt en slik handel langveisfra hadde vært fint! Hadde aldri kjøpt en bil uten å se på den, du kan bli lurt trill rundt. Å kjøpe bruktbil er risikosport nok i seg selv og enda verre om du ikke ser på bilen. Da hadde jeg heller funnet en som var litt nermere meg selv evt. Du sier heller ikke noe om årsmodell og km stand. Bilen er en 2004-modell og har kjørt kun 115 000km btw Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Nå er en naf test mer omfattende enn en eu kontroll, kan du ikke stole på en naf test så er det ikke mye som gjelder kontroll av bil du kan stole på Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Banken opplyser ikke hvor mye restlån det er på bilen, til info. Dette er informasjon som kun lånetaker har tilgang på. Vil du være sikker, be ham få banken til å sende deg en bekreftelse på restbeløpet. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Du får vite hva restbeløpet er av banken. Vil ikke selger hjelpe til med det så dropp bilen. Noter navn tlfnr. på kontaktpersonen i banken og snakk med de og informer at du vil kjøpe bilen men vil sjekke hvordan det er med heftelser. De forteller deg om du skal sette pengene inn på selgers konto eller rett til en lånekonto. Si ifra at du vil ha en bekreftelse når heftelsene er slettet. Pass på at restbeløpet er lavere enn kjøpesum/verdi av bilen(det er tryggest). Så drar du og ser på bilen . Er den ok og du vil ha den så skriv salgkontrakt der det står at bilen selges fri for heftelser , få gjerne også med at ved betaling til selger konto e.l. skal penger overføres umiddelbart for sletting av heftelser på bilen (reg. nr.). Fyll ut og signer del 2 av vognkortet. Du drar så hjem med bilen, overfører penger til selger, han sletter heftelser og sender inn vognkort del 2 . Ta kontakt med banken gjerne e.post og bekreft at du har overført beløpet for bilen og avventer bekreftelse på at heftelsene er slettet. Skal du ha lån på bilen er det værre for da vil ikke din bank gi deg lån før bilen er i ditt navn. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
citronen Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 KJØP ALDRI BIL UTEN Å SE DEN I EDRU TILSTAND OG I DAGSLYS! ... Se om du kan få med deg en kyndig person Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 Du får vite hva restbeløpet er av banken. Vil ikke selger hjelpe til med det så dropp bilen. Noter navn tlfnr. på kontaktpersonen i banken og snakk med de og informer at du vil kjøpe bilen men vil sjekke hvordan det er med heftelser. De forteller deg om du skal sette pengene inn på selgers konto eller rett til en lånekonto. Si ifra at du vil ha en bekreftelse når heftelsene er slettet. Pass på at restbeløpet er lavere enn kjøpesum/verdi av bilen(det er tryggest). Så drar du og ser på bilen . Er den ok og du vil ha den så skriv salgkontrakt der det står at bilen selges fri for heftelser , få gjerne også med at ved betaling til selger konto e.l. skal penger overføres umiddelbart for sletting av heftelser på bilen (reg. nr.). Fyll ut og signer del 2 av vognkortet. Du drar så hjem med bilen, overfører penger til selger, han sletter heftelser og sender inn vognkort del 2 . Ta kontakt med banken gjerne e.post og bekreft at du har overført beløpet for bilen og avventer bekreftelse på at heftelsene er slettet. Skal du ha lån på bilen er det værre for da vil ikke din bank gi deg lån før bilen er i ditt navn. Lykke til. Tusen takk Glalava! En flott utfyllende svar som forteller punkt til punkt hvordan man går fram! Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 da var bilen kjøpt! Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Gratulerer! Hvilken type bil er det? Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 takker! blå Celica t23 2001modell! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå