tv_giske Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Jeg vurderer å kjøpe en HP ze4417 (med AMD prossesor) eller en HP ze5413 (med Intel prossesor). Er det noen som har noen erfaringer? Er AMD XP2400+ M å foretrekke fremfor Intel Celeron 2,4GHz (Jeg tror ikke den er av mobil typen)? En annen forskjell ved disse to er at ze4417 har diskettstasjon, det har ikke ze5413. Jeg har egentlig ikke behov for diskettstasjon. Ze5413 har IR og 3 USB 2.0 porter, mens ze4417 har ingen IR og 2 USB 1.1 porter. Jeg har ikke på nåværende tidspunkt behov for IR elle USB 2.0 heller, men er kanskje kjekt å ha. Hvilken bør jeg velge? Er det noen som har en av disse og kan si hvor lenge batterivarigheten er? Har noen noe erfaring med å sette inn et WLAN kort i en av disse? Byr det på noe problemer? Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Er AMD XP2400+ M å foretrekke fremfor Intel Celeron 2,4GHz (Jeg tror ikke den er av mobil typen)? At det er Celeron på 5413 gjør at den er uaktuell for meg. Det vil være mer varme (=bråk/viftestøy) med en slik CPU, i forhold til den Mobile som er på 4417. Er selv på jakt etter bærbar i denne prisklassen, men er SVÆRT så usikker på hva det ender opp med. Dell 500m er et godt alternativ, men noen kroner dyrere. Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 En annen forskjell ved disse to er at ze4417 har diskettstasjon, det har ikke ze5413. Jeg har egentlig ikke behov for diskettstasjon. Ze5413 har IR og 3 USB 2.0 porter, mens ze4417 har ingen IR og 2 USB 1.1 porter. Jeg har ikke på nåværende tidspunkt behov for IR elle USB 2.0 heller, men er kanskje kjekt å ha. Hvor har du funnet ut at det "bare" er USB 1.1 på 4417? Finner ikke det noen plass det står "hva" USB-portene er, betyr det at det er 1.1? Lenke til kommentar
Sral Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Viftestøy har jo utspring i at ankeret i el-motoren subbert bort i støpegodset inne i motorer. Dålig metallegering=mer støy. Hvis man med bakgrunn i dette går over til en mer kvalitetsbevisst legeringsprodusent vil dette problemet på langt nær være nærmere en løsning uten at selv hovedpoenget i ditt spørsmål berøres. Hvis man, i motsetning til det jeg nevnte ovenfor, går andre veien, vil man paradokalt nok stå ovenfor en produsent som ikke tar oss konsumenter på alvor. Hvordan vil dere angripe dette problemet? Lenke til kommentar
tv_giske Skrevet 23. august 2003 Forfatter Del Skrevet 23. august 2003 Hvor har du funnet ut at det "bare" er USB 1.1 på 4417? Finner ikke det noen plass det står "hva" USB-portene er, betyr det at det er 1.1? Ja... Har vært inne på HP sin hjemmeside og der har de trekt frem USB 2.0 som en av "hovedegenskapene" til ze5413, mens de har bare diskret skrevet at ze4417 har 2 USB porter uten at USB 2.0 er nevnt i det hele tatt. Tolker dette som at ze4417 ikke har USB 2.0.... Er det noen som har en slik og kan si noe mer sikkert? Lenke til kommentar
JMW Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Hei! Har ingen av de modellene, men en ze5244 med Intel Pentium 4 prosessor. Den støyer en del for å si det sånn... Ikke noe jeg slår på i forelesningstimene for å si det sånn. Men ellers er jeg veldig fornøyd, bruker den mest som skrivebordserstatter fordi jeg bor på hybel, og det er da lettere å ta med seg hjem igjen osv... Batteri tiden på den jeg har er ca 2 timer og 20 minutter... Mvh, Jon Michael Ward Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Har en compaq version av disse bærbare, de her nesten helt like. Har 2.2 celeron, vifta bråker ganske mye! Men ikke hele tiden. Lenke til kommentar
tv_giske Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Takker for alle svar. Jeg har nå kjøpt ze4417 på expert for 9995,- , og da fikk jeg den med engang. Har brukt den noen timer nå og jeg synes den er nokså stillegående. Viften summer bare av og til og harddisken høres såvidt. Der er en liten høyfrekvent gnisselyd som jeg tror kommer fra harddisken når den er i aktivitet. Det irriterer meg litt. Men det er alt. Skal vel overleve med det. :smile: Rett etter første oppstart viste batteriindikatoren at jeg hadde batteri i 3 og en halv time. Dette blir vel litt dårligere etterhvert antar jeg, men det er iallefall et bra utgangspunkt. Skjermen hadde ingen dødepixler. Mitt neste spørsmål nå er om jeg kan sette inn et trådløst mini-pci kort i den. Men det tar jeg opp i en ny tråd tenker jeg. :wink: Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 24. august 2003 Del Skrevet 24. august 2003 Takker for alle svar. Jeg har nå kjøpt ze4417 på expert for 9995,- , og da fikk jeg den med engang. Har brukt den noen timer nå og jeg synes den er nokså stillegående. Viften summer bare av og til og harddisken høres såvidt. Der er en liten høyfrekvent gnisselyd som jeg tror kommer fra harddisken når den er i aktivitet. Det irriterer meg litt. Men det er alt. Skal vel overleve med det. :smile: Da jeg sitter og lurer på samme maskinen, så håper jeg du kan definere litt nærmere ang støynivået! Hvordan bråker den i forhold til ett eller annet!? Er den så rolig at du kan bruke den på en forelesning uten at nabomannnen hører den? Lenke til kommentar
tv_giske Skrevet 24. august 2003 Forfatter Del Skrevet 24. august 2003 Da jeg sitter og lurer på samme maskinen, så håper jeg du kan definere litt nærmere ang støynivået! Hvordan bråker den i forhold til ett eller annet!? Er den så rolig at du kan bruke den på en forelesning uten at nabomannnen hører den? Det kommer an på. Med engang jeg starter opp så begynner viften å gå for fullt. Men det varer bare 2-3 sekunder. Når den har blitt hardt belastet en stund så speeder viften opp og da høres den godt. Men den stopper fort opp og blir helt lydløs når en ikke kjører den så hardt lengre. Jeg vil anta at hvis en spiller spill så vil viften gå mer jevnt, men ikke nødvendigvis på full guffe. Jeg har ikke prøvd det ennå. Kjøpte den som sagt i går. Men du skal jo ikke spille spill under forelesningene så det er da ikke et relevant problem.... Bruker en Word eller Excel så tror jeg det skal litt til før viften setter i gang. Det samme gjelder nok surfing på nettet. Ved kjøring av en DVD film så hører en en veldig svak summing av DVD spilleren og at viften kobler seg inn og ut av og til. Men da går ikke den for fullt. Det er vanskelig å sammenligne det med noe, men den er mye stillere enn min stasjonære PC (Pentium 4 2,4GHz med Black Silence vifte (19dB), Cheiftech strømforsyning (ca 16dB) og Aopen Geforce 4 TI4200 skjemkort (ca 26dB)) og mye stillere enn kjøleskapet mitt også. For å si det enkelt: Viften går ikke lydløst, men den går ikke hele tiden. Det finnes nok stillere bærbare PC'er. Harddisken lager av og til noen merklige høgfrekvente pipelyder når den leser og skriver. Det vil jeg karakterisere som sjenerende støy. Det som er litt pussig er at denne lyden er ikke til stede hver gang harddisken er i aktivitet, men ganske ofte. Tror ikke dette er helt som det skal være. Har tenkt å ta meg en tur innom butikken igjen og høre hva de sier. Ellers er jeg fornøyd med den. Jeg vil si en får veldig mye for pengene. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Hei tv_giske Har du funnet ut om den har USB 1.1 eller 2? Er du ellers fornøyd med maskinen? Skal kjøpe en bærbar snart, til maks 10.000 kr. Lenke til kommentar
tv_giske Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Den har bare USB 1.1. Jeg gikk tilbake til butikken med maskinen for et par dager siden siden jeg hadde den pipelyden når harddisken var i aktivitet (nesten sånne lyder som er når et modem holder på å kobler seg opp...). Der fikk jeg den siste de hadde igjen, men den var det samme feil på. Forhandleren mente også dette var en merkelig lyd og ringte til HP. Da fikk han beskjed om å sende inn maskinene. Det var snakk om at det kunne være feil på en serie som de har produsert. Det kan være dårlig skjærmede kabler inne i maskinen som virker inn på lydkortet eller noe slikt. Det hørtes iallefall ut som lyden kom i fra høgre høgtaler (Det hjalp ikke å mute ned lyden...).Siden Expert butikkene ikke får inn maskinen igjen før i slutten av september så valgte jeg å få tilbake pengene mine. Så nå er jeg uten maskin... :-? Bortsett fra denne lyden så var jeg veldig fornøyd med maskinen. Hvis jeg får tak i en som ikke har dette "fenomenet" så kjøper jeg gjerne maskinen igjen. Jeg skal lage en ny sak tenker jeg der jeg spør om det er andre som har blitt rammet. Det har iallefall blitt solgt veldig mange av denne maskinen. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Ja det virker som mange har kjøpt denne maskinen. Jeg var på expert bonus i Drammen i dag, der var den utsolgt. Får inn nye om 3 uker. Den er også mest solgt på komplett.no Litt dumt med den pipelyden ja. Ellers hadde jeg kanskje allerede kjøpt den. Det er ikke mange tilbudene på 10.000 kr. som har samme funksjonalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå