Gå til innhold

PCI 3.0 eller PCI 2.0 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hø?

PCI express er designet for å være bakoverkompatibel på begge sider. Er budsjettet ditt på ~1500 kr bør du gå for et HD 6870, om du vil opp på 2000 kr er det GTX 560 Ti 448 core som gjelder om du finner et under 2100 kr.

 

EDIT:

Du får heller ikke PCI Express 3.0 uten en Ivy Bridge CPU, og siden ytelsesforbedringen fra Sandy Bridge er ryktet å havne på 5-10% er ikke dette akkurat en realistisk oppgradering for de fleste selv om du få 10% høyere klokkefrekvens.

 

Sitter selv med et 7970 på et P8Z68-V PRO (ikke GEN3) uten problemer.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

og gå for et hovedkort med PCI-E 3 vil lønne seg med tanke på oppgradering ved senere anledning.

 

PCI-E er bakoverkompatibel.. så PCI-E 3.0 kan kjøre alle skjermkort og andre PCI-E kort som er på markedet..

 

mens kjøper du et hovedkort uten PCI-E 3.0 støtte vil du ikke kunne oppgradere til råeste skjermkortene når ikke maskinen kjører 100% lenger.

 

 

men sjekk budsjettet dit.. og legg heller litt ekstra i et hovedkort og en prosessor.. så kan skjermkortet oppgraderes senere, ettersom skjermkortet er det som faller raskest i verdi nå fortiden..

Lenke til kommentar

PCI-E er bakoverkompatibel.. så PCI-E 3.0 kan kjøre alle skjermkort og andre PCI-E kort som er på markedet..

 

mens kjøper du et hovedkort uten PCI-E 3.0 støtte vil du ikke kunne oppgradere til råeste skjermkortene når ikke maskinen kjører 100% lenger.

Det blir feil...

Du vil også kunne bruke et PCI Express 3.0 grafikkort i et PCI Express 2.0 hovedkort. Som du selv sier så er PCI Express bakoverkompatibelt.

 

I overskuelig fremtid så er PCI Express 3.0 overkill hvis ikke du skal bruke grafikkortet til GPGPU.

Lenke til kommentar

PCI-E er bakoverkompatibel.. så PCI-E 3.0 kan kjøre alle skjermkort og andre PCI-E kort som er på markedet..

 

mens kjøper du et hovedkort uten PCI-E 3.0 støtte vil du ikke kunne oppgradere til råeste skjermkortene når ikke maskinen kjører 100% lenger.

Det blir feil...

Du vil også kunne bruke et PCI Express 3.0 grafikkort i et PCI Express 2.0 hovedkort. Som du selv sier så er PCI Express bakoverkompatibelt.

 

I overskuelig fremtid så er PCI Express 3.0 overkill hvis ikke du skal bruke grafikkortet til GPGPU.

han mener at pcie 2.0 gir flaskehals på pcie 3.0 gpu-er om noen år

Lenke til kommentar

PCI-E er bakoverkompatibel.. så PCI-E 3.0 kan kjøre alle skjermkort og andre PCI-E kort som er på markedet..

 

mens kjøper du et hovedkort uten PCI-E 3.0 støtte vil du ikke kunne oppgradere til råeste skjermkortene når ikke maskinen kjører 100% lenger.

Det blir feil...

Du vil også kunne bruke et PCI Express 3.0 grafikkort i et PCI Express 2.0 hovedkort. Som du selv sier så er PCI Express bakoverkompatibelt.

 

I overskuelig fremtid så er PCI Express 3.0 overkill hvis ikke du skal bruke grafikkortet til GPGPU.

han mener at pcie 2.0 gir flaskehals på pcie 3.0 gpu-er om noen år

Når det skjer vil du bekymre deg mer om svak CPU-ytelse enn PCIe 2.0/3.0 ;)

Lenke til kommentar

Du får heller ikke PCI Express 3.0 uten en Ivy Bridge CPU

Mener du egentlig hk-socket type, eller at det faktisk kreves spesiell cpu for å oppnå pci-e 3.0 ?

 

Hvordan er i tilfelle dette med AMD forresten, samme greia der?

hovedkort og cpu må begge støtte pcie 3.0

kontrolleren ligger på cpu og nåværende sandy bridge på lga1155 har en 2.0-kontroller

 

for amd er det teoretisk sett kun hovedkort, men det finnes ingen chipset med 3.0-støtte. Dessuten er AMD-prosessorer 3 år bak Intel ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

oki.

 

Er det forresten litt hype det med 3.0 ?

 

Ser feks. 7750/7770 har ltt lavere ytelse enn 6750/6770 (bare de jeg har sjekket)

 

http://www.graphicscardbenchmarks.com/page/compare

 

77xx bruker riktignok noe mindre strøm (TDP), men koster endel mer (iallefall nå i lanseringsfasen)

 

Jeg for min del har ikke planer om å oppgradere hverken HK eller CPU før om ca. 3 år, så jeg bestillte liksågodt nettopp et PCI-e 2.01 Sapphire kort. :D

Lenke til kommentar

oki.

 

Er det forresten litt hype det med 3.0 ?

 

Ser feks. 7750/7770 har ltt lavere ytelse enn 6750/6770 (bare de jeg har sjekket)

 

http://www.graphicscardbenchmarks.com/page/compare

 

77xx bruker riktignok noe mindre strøm (TDP), men koster endel mer (iallefall nå i lanseringsfasen)

 

Jeg for min del har ikke planer om å oppgradere hverken HK eller CPU før om ca. 3 år, så jeg bestillte liksågodt nettopp et PCI-e 2.01 Sapphire kort. :D

Har aldri sett en så dårlig nettside for å sammenligne ytelse mellom skjermkort. Gå på Anandtechs Bench og sammenlign der istedet om du ikke gidder å lese benchmarks

 

7770 har bedre ytelse enn HD 6790 og er nesten like bra som HD 6850 enkelte ganger. Ytelse mot effekt er også drastisk bedre.

 

PCIe 3.0 er mest hype for øyeblikket.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

oki.

 

Er det forresten litt hype det med 3.0 ?

 

Ser feks. 7750/7770 har ltt lavere ytelse enn 6750/6770 (bare de jeg har sjekket)

 

http://www.graphicscardbenchmarks.com/page/compare

 

77xx bruker riktignok noe mindre strøm (TDP), men koster endel mer (iallefall nå i lanseringsfasen)

 

Jeg for min del har ikke planer om å oppgradere hverken HK eller CPU før om ca. 3 år, så jeg bestillte liksågodt nettopp et PCI-e 2.01 Sapphire kort. :D

 

når var det kepler kom ut? trodde de skulle komme ut omtrent sammen med Ivy bridge jeg? Oo

 

jeg mener, side som sammenligner kort som ikke har kommet ut på markedet, og ikke skal det før om minst en måned Oo

Lenke til kommentar

når var det kepler kom ut? trodde de skulle komme ut omtrent sammen med Ivy bridge jeg? Oo

 

jeg mener, side som sammenligner kort som ikke har kommet ut på markedet, og ikke skal det før om minst en måned Oo

Scoren er basert på teoretisk maksimale ytelsesverdier, verdiene er ikke riktige, og utregningene deres er totalt gale jevnt over linja (6970 er ikke bedre enn 580, 6990 er ikke 20% bedre enn 590)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...