Gå til innhold

Hvordan kan jeg sprekke boligbobla?

Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan overtale politikerne i landet til å bygge nok boliger til å skape inflasjon på boligmarkedet.

Så får plutselig ingen solgt til mer enn de hadde kjøpt for.

Hva med å heller fjerne kravene for nye boliger, som gjør at alt koster ufattelig mye mer.

Det er nok ikke gratis å tilpasse alle nye boliger for handicappede, søke om Lokal/sentral godkjenning, sørge for å ha alt av kontroll-systemer i orden.

Ergo, gjør det lettere og billigere å bygge hus, med MINDRE statlig inngripen, så løsner boligmarkedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du får kjøpe opp noen av de tomtene som er solgt og begynne å bygge dem ut i et mye høyere tempo enn det gjøres idag. Byggebransjen tjener godt på boligboblen og holder utbyggingen nede i et lavt tempo.

Ellers kan du flytte til utkantstrøk der boligprisene er svært lave.

Lenke til kommentar

Notelitten:

1. Fjerne mange av kravene? Ja

2. Fjerne de absolut nødvendige minimumskravene til sikkerhet? Nei

3. Forbedre behandlingstiden? Ja. Burde være maks 1 uke på vanlige saker, og automatisk godkjenning vis det ikke er ordnet innen da.

4. Fjerne behandlingskravet? Nei, vi har fortsatt et lite behov for det Det skal være en vis kontrol på prossesen, men bare nok til at det ikke går ravende gæli

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får kjøpe opp noen av de tomtene som er solgt og begynne å bygge dem ut i et mye høyere tempo enn det gjøres idag. Byggebransjen tjener godt på boligboblen og holder utbyggingen nede i et lavt tempo.

Det er vel tomteprisene som er det største problemet når det skal bygges i de pressa områdene i Norge.

Ellers kan du flytte til utkantstrøk der boligprisene er svært lave.

Ja, det er her viktigheten av rask veibygging i Norge er så viktig. Fått noen av de europeiske landa som sliter med arbeidsløshet til å komet opp hit som gjestearbeidere og bygd veier for oss.

Lenke til kommentar

Veien til lavere boligpriser er ikke å lempe på kravene men heller bygging av flere boliger, nå har en innvandringsbølge som aldri har maken i Norges historie. Og da kan ikke vi bare sitte og se på og late som ingenting. Vi må bygge mer og vi må tillate at folk bor tettere. Politikerne må gjøre det enklere å bygge ved å sørge for infrastruktur, gjøre landbruksarealer om til areal for boligformål, sette av plass for barnehage, skole osv.

Lenke til kommentar

Veien til lavere boligpriser er ikke å lempe på kravene

Nå har jeg selv litt erfaring innenfor akkurat dette; og kan forklare at det kreves 10,000-50,000kr krav-relatert papirarbeide bare for å bygge et hus.

Videre koster det en del å måtte tilpasse trapper, og toaletter til kravene.

Lenke til kommentar

Hvis du tror det er det som stopper boligbyggingen, så kan jeg melde at det ikke er tilfelle. Ja det er masse gebyrer og krav. Men problemene for få bygg skyldes det jeg allerede har skrevet i første innlegg. Og husk at en bolig gjerne holder 50 år og mer, og da er det viktig at man ikke bare for situasjonen idag men også 10-20 fremover.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi har for lett tilgang på kreditt. Forslaget om å fjerne rentefradraget er nok litt av løsningen på å få redusert prisveksten på boliger og tomter, men en mer effektiv måte å få redusert tilgangen på kreditt i boligmarkedet er å sette krav til bankene om at tidsperioden lånet er på ikke skal være 30 til 40 år, men max 15 til 20 år. Det vil dempe prisene på boligene tror jeg.

Men mangelen på boliger vil fortsatt ikke bli mindre, her er det bare redusert innvandring og bygge mer boliger som hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi har for lett tilgang på kreditt. Forslaget om å fjerne rentefradraget er nok litt av løsningen på å få redusert prisveksten på boliger og tomter, men en mer effektiv måte å få redusert tilgangen på kreditt i boligmarkedet er å sette krav til bankene om at tidsperioden lånet er på ikke skal være 30 til 40 år, men max 15 til 20 år. Det vil dempe prisene på boligene tror jeg.

Men mangelen på boliger vil fortsatt ikke bli mindre, her er det bare redusert innvandring og bygge mer boliger som hjelper.

Om ikke myndighetene har strammet inn nok med tanke på 15% egenandel. Om de skal stramme inn på nedbetalingstid til max 15 år, vil omtrent ingen nyutdannede ha råd til å handle. Med mindre de har noen rike foreldre som kan hjelpe til eller lignende. Det er absolutt vanskelig nok for yngre idag.

Det ville nok lettet presset i markedet endel, men dette er absolutt ikke veien å gå. Yngre mennesker ville blitt den absolutt største taperen. Bo hjemme til man er 30 før man har råd til å ta lån.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Om ikke myndighetene har strammet inn nok med tanke på 15% egenandel. Om de skal stramme inn på nedbetalingstid til max 15 år, vil omtrent ingen nyutdannede ha råd til å handle. Med mindre de har noen rike foreldre som kan hjelpe til eller lignende. Det er absolutt vanskelig nok for yngre idag.

Det ville nok lettet presset i markedet endel, men dette er absolutt ikke veien å gå. Yngre mennesker ville blitt den absolutt største taperen. Bo hjemme til man er 30 før man har råd til å ta lån.

Vanskelig for unge å komme seg inn i boligmarkedet, ja det kan jeg skrive under på at det er. Men det hjelper ikke at alle jeg er i budkrig med har tilgang på mange millioner kroner i lån fra banken og det hjelper ikke deg heller. Det er jo vi som gir bud på boligene som driver prisene opp på det nivået de er på idag. Redusert tilgang på kreditt vil jo gjelde alle og viss boligprisene går ned i pris trenger du ikke like stort lån for å få deg bolig.

Denne figuren fra SSB viser hvor gale det er blitt i Norge i dag.

fig-2011-04-14-02.gif

Hvordan mener du at denne utviklingen skal stoppe og gå tilbake?

Lenke til kommentar

Du kan overtale politikerne i landet til å bygge nok boliger til å skape inflasjon på boligmarkedet.

Så får plutselig ingen solgt til mer enn de hadde kjøpt for.

Hvorfor skal politikere bygge boliger? Og hvorfor skal man bygge mer boliger enn nødvendig?

Lenke til kommentar

Det er vel tomteprisene som er det største problemet når det skal bygges i de pressa områdene i Norge.

Nei tomtene er solgt, og utbyggerne sitter på dem noen år før de bygges ut slik at de tjener mer penger. I tillegg legger rike nordmenn hindringer i veien for alle som vill bygge noe som helst i nærheten av dem.

Lenke til kommentar

Snip

Vanskelig for unge å komme seg inn i boligmarkedet, ja det kan jeg skrive under på at det er. Men det hjelper ikke at alle jeg er i budkrig med har tilgang på mange millioner kroner i lån fra banken og det hjelper ikke deg heller. Det er jo vi som gir bud på boligene som driver prisene opp på det nivået de er på idag. Redusert tilgang på kreditt vil jo gjelde alle og viss boligprisene går ned i pris trenger du ikke like stort lån for å få deg bolig.

Denne figuren fra SSB viser hvor gale det er blitt i Norge i dag.

fig-2011-04-14-02.gif

Hvordan mener du at denne utviklingen skal stoppe og gå tilbake?

Jeg er enig at etterspørselen ville blitt lavere med å stramme inn kreditten, men det vil fortsatt straffe de yngre og nyutdannede mest.

Jeg tror at løsningen er å bygge flere boliger slik at etterspørselen synker. Hvordan dette skal skje er mer usikkert. Kanskje staten kunne gitt noen form form for støtte ved nybygging eller lignende?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro å legge bedre til rette for utbyggelse av boliger i f.eks. forsteder tror jeg ville være en god ide. Bedre veier ville gjøre det lettere for folk å pendle, slik at man faktisk ikke trenger å bo midt i Bergen Sentrum for å jobbe der. Den store utbyggelsen av bydelene rundt Bergenhus er jo et godt eksempel på dette. De som leser Bergens Tidende kan jo f.eks. lese om utbyggelse av Arna. Et annet eksempel er Bybanen i Bergen som går helt fra Nesttun til sentrum.

Skal man endre boligprisene må man på et eller annet vis påvirke etterspørsel eller tilbud. Tilbud kan påvirkes ved å - som tidligere sagt - legge bedre til rette for nybygg av boliger. Å gjøre det mer attraktivt å bo i forstedene - jeg nevnte Arna - tror jeg også vil være en god ide. Presset på boligmarkedet i sentrum vil da lettes.

Trådstarter: Du kan ikke gjøre noe for å sprekke en eventuell boligboble (dvs hvis vi har en boble, noe som ikke er sikkert) med mindre du har gode kontakter i regjeringen eller himmelen. Du kan selvfølgelig selge boligen din grisebillig, uten at dette vil påvirke markedet noe vesentlig. :)

Lenke til kommentar

Ikke kjøp bolig.

Dette er nok så enkelt som det kan sies.

Desto flere av oss som holder tilbake boligkjøpet, desto mer krisenytt blir laget i media, og dermed blir det enda flere som holder tilbake, og slik er jeg 99% sikker på at denne såkalte boligboblen eventuelt vil sprekke.

Men likevel gleder jeg meg egentlig enda mer til det som skjer om 15-20 år - at de hermetiske søppelhusene som blir oppført per dags dato blir totalødelagt av fuktskader som følge av over-tetting/-isolering.

Lenke til kommentar

Men likevel gleder jeg meg egentlig enda mer til det som skjer om 15-20 år - at de hermetiske søppelhusene som blir oppført per dags dato blir totalødelagt av fuktskader som følge av over-tetting/-isolering.

Hva er det som er feil med byggemetoden man bruker siden dette vil skje?

Personlig tror jeg boligboblen sprekker før eller siden.... vet bare ikke når :p

Det huset jeg bor alene i har det bod en familie på 5-6 på 50-60-70 tallet. Kanskje det er noe av problem, flere og flere som bor alene og mindre familier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...