Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: De beste filmene fra 90-tallet


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

01. Wild at Heart (1990, David Lynch)

02. Gummo (1997, Harmony Korine)

03. True Romance (1993, Tony Scott)

04. Before Sunrise (1995, Richard Linklater)

05. Pulp Fiction (1994, Quention Tarantino)

06. The Matrix (1999, Andy & Lana Wachowski)

07. The Big Lebowski (1998, Joel & Ethan Coen)

08. Magnolia (1999, Paul Thomas Anderson)

09. Festen (1998, Thomas Vinterberg)

10. Fargo (1996, Joel & Ethan Coen)

 

Det var vanskelig å rangere mange av filmene her, følgende runner-ups kunne likesågodt vært de 3 siste på listen:

 

Night on Earth (1991, Jim Jarmusch), Happiness (1998, Todd Solondz) og Reservoir Dogs (1992, Quentin Tarantino)

 

Mye Tarantino og Coen-brothers her!

 

---

 

Siden det er mangel på engasjement i tråden quoter jeg min egen post som jeg ikke har fått noe svar eller kommentarer til:

Jeg er nysjerrig på to av filmene Martin Scorsese har listet opp på sin topp 10, nemlig Horse Thief og A Borrowed Life. Er begge disse kinesiske filmer? Og isåfall, er ikke den ene fra 1988? Aldri hørt om noen av disse før, er det noen som har sett en eller begge?

 

Denne kåringen minner meg også på at jeg virkelig må få sett Breaking the Waves, The Double Life of Veronique og Naked snarest.

Lenke til kommentar

Virker som om filmdelen av dette forumet er i ferd med å dø, ja.

Ja, dessverre virker det sånn og det er jo synd. Tross alt plassen som bidro til at jeg fikk øynene opp for film. De fleste nye trådene nå til dags er enten Hva er den skumleste filmen EVER?!!!!! eller Hva er navnet på filmen som handler om.... Ikke akkurat så veldig spennende tema.

 

 

Jeg er nysjerrig på to av filmene Martin Scorsese har listet opp på sin topp 10, nemlig Horse Thief og A Borrowed Life. Er begge disse kinesiske filmer? Og isåfall, er ikke den ene fra 1988? Aldri hørt om noen av disse før, er det noen som har sett en eller begge?

I følge imdb ser i alle fall påstandene dine ut til å stemme. Har dessverre ikke sett noen av de nevnte. Fant forøvrig dette under kommentarer for filmen Horse Thief hos icheckmovies:

scorsese chose this as his best film of the 1990s, even though released in the 80s he argues that it was really not known at all until the 90s, when he first saw it.

this reason alone makes me really keen to see it

Lenke til kommentar

Virker som om filmdelen av dette forumet er i ferd med å dø, ja.

Ja, dessverre virker det sånn og det er jo synd. Tross alt plassen som bidro til at jeg fikk øynene opp for film. De fleste nye trådene nå til dags er enten Hva er den skumleste filmen EVER?!!!!! eller Hva er navnet på filmen som handler om.... Ikke akkurat så veldig spennende tema.

 

Jepp, sånn har det vært for meg og. Hadde ikke sett i nærheten så mye god film som jeg har hadde det ikke vært for diskusjon.no. Hvor blir det av alle de som var aktive her før? Har de gått over til diskuterfilm eller lignende, eller har de rett og slett dødd ut? :(

Endret av Nopros
Lenke til kommentar

Har sett at en del av de som var mye aktive for 2-3 år siden har konvertert til diskuterfilm, resten har vel bare gått lei eller fått andre ting å prioritere. Er innom diskuterfilm selv, men blir for det meste bare observering.

Kan challenges slik de har på icheckmovies sitt forum ha noe for seg her på diskusjon.no kanskje? Kåringer er i alle fall ingen stor suksess denne gangen.

Lenke til kommentar

Ja, gjør det! Kan jo ta diskusjonen om tema når tiden nærmer seg, men virker som et gøyalt konsept.

Dette blir nok siste kåring jeg gidder å lede, om det i det hele tatt er noe vits å fullføre denne kåringen med så få deltakere. Eventuelt om noen har lyst så må de gjerne ta over staffetpinnen for per dags dato er lysten min for å beholde staffetpinnen tilnærmet ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

01 American Beauty (Allan Ball, 1999)

02 Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)

03 Before Sunrise (Richard Linklater, 1995)

04 Magnolia (Paul Thomas Anderson, 1999)

05 Dead Man (Jim Jarmusch, 1995)

06 Three Colours: Red (Krzysztof Kieslowski, 1994)

07 Schindler's List (Steven Spielberg, 1993)

08 Three Colours: Blue (Krzysztof Kieslowski, 1993)

09 Goodfellas (Martin Scorsese, 1990)

10 Dances with Wolves (Kevin Costner, 1990)

 

Det jeg liker best med disse kåringene er at jeg får en påminnelse om hvor mange filmer jeg ikke har sett - som igjen gir meg motivasjon til å se mer.

 

Det er forresten synd at vi ikke har Kulturo.no lenger, da den siden hadde vært perfekt for å reklamere for denne, og lignende tiltak fra filmdelen av forumet. Jeg håper noen plukker opp stafettpinnen, og fortsetter kåringene etter vi er ferdig med 90-tallet.

Lenke til kommentar

1. American Beauty (1999, Mendes)

2. Schindler's List (1993, Spielberg)

3. Pulp Fiction (1994, Tarantino)

4. The Matrix (1999, Wachowski)

5. Festen (1998, Vinterberg)

6. Terminator 2: Judgment Day (1991, Cameron)

7. Natural Born Killers (1994, Stone)

8. Jurassic Park (1993, Spielberg)

9. Before Sunrise (1995, Linklater)

10. Mononoke-hime (1997, Miyazaki)

 

Rekker ikke å se flere filmer før fristen så dette blir min endelige liste.

Lenke til kommentar

The list:

 

01. Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)

02. Fight Club (David Fincher, 1999)

03. Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999)

04. Se7en (David Fincher, 1995)

05. Clerks. (Kevin Smith, 1994)

06. The Shawshank Redemption (Frank Darabont, 1994)

07. The Big Lebowski (Joel & Ethan Coen, 1998)

08. Fucking Åmål (Lukas Moodysson, 1998)

09. Heat (Michael Mann, 1995)

10. Gattaca (Andrew Niccol, 1997)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...