Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjemkjøring av importert veteranbil

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned til Italia om en mnd og hente en veteranbil. Denne skal kun kjøres noen korte strekninger da det går både ferge og biltog mesteparten av veien. Jeg lurer på et par ting;

Hvordan fungerer det med forsikring når bilen skal kjøres hjem? Bør jeg skaffe meg en ukesforsikring?

Jeg har også lest at jeg kan beholde skilt og sende dem ned til selger i posten når jeg ankommer Norge, om selger går med på det. Er dette den beste løsningen?

Input på annen dokumentering, papirarbeid? Generelle tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer til å få vanskeligheter å få forsikret en bil som står i utlandet hos norsk selskap. Da burde du heller be selgeren la forsikringen stå helt til du kjører bilen hjem, det er nok det eneste alternativ du har, utenom å kjøre uten forsikring.

Når du ankommer norske grensen så må du stoppe på rød sone hos tollvesenet, så må de fylle ut noen papirer og gi deg tillatelse til å kjøre videre hjem. De trenger opplysninger på hvor mye bilen har kostet deg, så skriv gjerne en kvittering på forhånd med selger. Sett gjerne ned verdien enn hva den aktuelle prisen var, slik at du sparer litt penger, du burde ikke få dårlig samvitighet for det når den norske stat stjeler penger fra deg uansett, da kan du like godt ta payback...

Du får da en frist å møtte opp på tollvesenet i din region, der må du levere skiltene av bilen og betale moms, eventuelt engangsavgift hvis du ønsker det også.

En annen ting, hvis du har planer å registere bilen, så husk å ha med originale vognkort, uten dette så får du problemer i etterkant. Statens vegvesen er ganske strenge ved registrering av importere kjøretøy, de går gjennom absolutt alt, er noe ikke originalt på bilen så må dette byttes til originalt. Anbefaller å vente å betale engangsavgift til du har fått godkjent bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...