Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fra kw til ampere?

Anbefalte innlegg

Driver å kikker litt på diverse kompressorer og høytrykkspylere, men ser at de fleste oppgir effekten i kw.

Siden jeg uansett må legge opp en ny kurs til garasjen, så lurer jeg på hvor mange ampere den nye kursen bør være på for å kunne dra de forskjellige produktene jeg kobler til.

Det jeg er ute etter er en slags kalkulator eller ett skjema som gjør om kw til ampere, slik at jeg får en viss pekepinn.

Er det noen elektrikkere her inne eller noen andre som vet dette med sikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så må du dokumentere at du dimensjonerer anlegget slik at det ikke kan oppstå brann ved en kortslutning.

Magefølelsen min tilsier at du bør hyre inn en elektriker. Skulle huset begynne å brenne så er det ikke noe å hente på forsikringen om de finner ut at du har fiklet med det elektriske anlegget.

I have spoken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Garasjer bør ha minst 16A kurs. Da kan du belaste 230x16 W. Noen legger også ut 3 fas. Større apparater krever 3 fas som kraftige vedkløyvere. 3 fas luftkompressor er overkill og trengs bare dersom du skal sandblåse seriøst.

Nye elbiler krever også seriøst med strøm.

Lenke til kommentar

Har kikket litt på kompressorer som krever opp til 6kw i følge spesifikasjonene, og har lest at man må beregne litt ekstra med tanke på "startstrøm" (eller hva det heter). Hvis man går ut fra 8kw... hvor mange ampers kurs bør man da ha?

Dere har sikkert allerede skjønt for lengst at jeg på langt nær er en elektriker, så dette er en jobb for fagfolk ja :)

Ett spørsmål til:

Jeg har en 10amp. kurs i kjelleren og kunne tenke meg å bytte ut denne til 25amp. Holder det med å bytte kurs i sikringskapet, eller må tykkere ledninger også strekkes på nytt?

Lenke til kommentar

Har kikket litt på kompressorer som krever opp til 6kw i følge spesifikasjonene, og har lest at man må beregne litt ekstra med tanke på "startstrøm" (eller hva det heter). Hvis man går ut fra 8kw... hvor mange ampers kurs bør man da ha?

8kw / 230v = 35a

DAMN! Såpass ja...

Kanskje like greit å kline til med en kick ass 3-fas med det samme da kanskje?

Lenke til kommentar

Du kan ta det for gitt at utstyr som drar over 3KW er beregnet for 3~.

Har du 3~tiljengelig i sikringsskapet ditt ville jeg anbefale deh å legge fram en egen tilførsel til garasjen med en liten underfordeling der med en 32A og en 16A 3~ kyurs samt en vanlig lys/stikkontaktkurs.

Gjør du dette har du strøm til det aller meste av utstyr du måtte ha behov for av store kompressorer, høyttrykkspylere og sager.

Kan hende jeg skyter velig over målet her men det virker som du har tengt å dimensjonere for stort utstyr.

Når det kommer til utstyr som har startstrøm trenger man ikke å gå opp i amperestørrelse, men istedenfor velge trege sikringer som takler startstrømmen.

C karrakteristikk duger til det meste og skulle det ikke holde finnes alltid D som tåler opp til 20 ganger merkestrøm i korte øyeblikk før den gir seg.

Lenke til kommentar

Du skyter ikke veldig feil perpyro :)

Problemet er at dette koster ganske mye hvis en elektrikker skal ta jobben.

En jeg snakket med skulle ha 6.600,- inkl.mva. for å legge ut en 25amp. kurs fra sikkringskap til garasje. (ca. 25 meter ledning trengs) med en 1-fas i garasje.

Oppsettet du nevner der frister veldig, men detblir ganske dyrt vil jeg tippe?

Hovedsikringen er på 40amp. så denne må vel også byttes ut hvis man overstiger dette vil jeg tro...?

Lenke til kommentar

Du er ikke nødt til å bytte ut hovedsikringen men det kan være lurt om du tenker å bruke mye strøm i garasjen over tid.

For korte intervaller av typen kompressor eller sirkelsag og lignende er det ikke noe problem mens en stor byggvifte eller andre ting som drar en del strøm over tid vil det blir problemer sammen med fyring midtvinters.

Når det kommer til pris så kan dette selvsagt fort koste penger og jeg blir ikke overasket om det kommer over 20 000 for en komplett garasjeinstallasjon med tilførselskabel, underfordeling, lys og stikk i garasjen.

Du kan trøste deg med at 3~ stikk er billigere en vanlige elko 16A 1~ stikk, det ar alt forran stikken som koster penger.

Lenke til kommentar

Uten å vite de faktiske forhold så tok jeg bare et grovt overlslag.

Det du kan gjøre er å få flere firma til å gi pris på jobben så får du se hva det ender opp med.

Har du allerede hus og garasje burde du ha en økonomi som takler 20 000 ekstra greit for har du ikke det så ligger du allerede syltynt an.

Hus er dyrt og det er ting som plutselig kan skje.

Lenke til kommentar

Trenger du en så heftig kompressor?

Nei, men jeg vil ha muligheten...

Jeg betaler ikke masse penger for å legge om kurser etc. for så og gjøre det samme om 10 år når behovet endrer seg. Skal jeg først betale noen for å gjøre jobben, så tenker jeg litt mer langsiktig. :)

Lenke til kommentar

8kw / 230v = 35a

Det er ikke riktig så ille på trefase, her ganger man i tillegg med kvadratroten av tre for å få effekten. Men så kommer startstrømmen, som nevnt.. En trefasemotor på 230V og 8kW kan nok gå på 25A trege sikringer, men 32 er sikrere, særlig om du har andre (enfase) belastninger på samtidig.. Forskjellen i hva det koster å legge opp er liten; 32A krever antakelig noe kraftigere jordkabel mellom hus og garasje enn 25A, så det spørs jo på lengden.. Uansett 25 eller 32, så må du ha en liten fordelingstavle med minimum en, gjerne flere, 16A enfasekurs(er) til lys og vanlige stikk, i tillegg til trefasekontakten(e).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...