Gå til innhold

Om ti år kan du flytte hjernen din til en robot og leve evig

145 stemmer

1. 1. Ville du benyttet deg av denne muligheten?

• Ja, selvfølgelig!! Leve så lenge det er mulig!
      76
    • Nei, av en eller annen grunn høres det ikke fristende ut...
      69

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meh, foretrekker stamcelleteknologi. Stamceller kan erstatte alle celler i kroppen, på den måten vil jeg kunne holde meg ung i all evighet uten å måtte bli robot. Det eneste som er litt trist er at minne vårt ligger i celler, det vil si at de gamle minnene mine vil med tiden forsvinne om jeg ikke holder meg oppdatert på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Et veldig stort spørsmål er jo hvordan den personlige økonomien styres.

Uavhengig av hvordan fremtidens penger og verdier måles og tjenes så vil dette bli en utfordring i en lang overgangsfase.

Kan en fortsatt tjene penger når en lever i en datamaskin? Muligens om en har en robotkropp. En kan jo gjøre IT jobber, men det passer jo ikke for alle.

Hvem eier serveren eller robot kroppen? Er det noen en må kjøpe selv, eller kan en leie av firmaer eller staten? Hva skjer når en ikke lenger har mulighet til å betale for vedlikehold eller leie?

En ting er å kaste noen ut av en leilighet fordi de ikke kan betale, å kaste noen ut av "kroppen/hjernen" sin blir jo litt verre.

Hva med strøm? Om en ikke lenger har råd til strøm, kommer den til å bli stengt av sånn at du muligens dør? Riktignok kan du jo ligge i en minnetype som ikke forsvinner ved strømbrudd, som en harddisk. Men om du ikke hadde råd til strøm når du var på, hvordan skal du da få tjent nok til å få tilbake strømmen når du er avslått?

Endret av OV-103
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er nok ikke mulig å overføre bevisstheten fra hjernen til annet medium. Det oppstår nemlig et paradoks. Dersom man istedenfor å "klippe ut" fra hjernen og "lime inn" på en harddisk bare "kopierer" bevisstheten over, så vil man ha to bevisstheter eller enda flere om man kopierer til flere disker. Jeg kan ikke forestille meg at det er mulig å være bevisst flere ulike steder på en gang.

Dette gjør også teleportering til et paradoks, om man istedenfor å bygge ned atomene på et sted og bygge dem opp på et annet bare kopierer atomstrukturen. Da vil man jo også være to steder på en gang.

Jeg våger å konkludere med at bevisstheten, som i og for seg bare er en illusjon, ikke kan kopieres og multipliseres. Den er et resultat av øremerkede partikler som er koblet sammen.

Endret av Redak Tøren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...