bo1e Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg blir litt forvirret av begrepet "total minstepris". For meg så ser det ut som forhandleren kan legge til ting utover "total minstepris". Det kan for eksempel stå med liten skrift at det tilkommer en minstefakturering hver måned, i tillegg til den totale minsteprisen. Misforstår jeg, eller er det sånn at total minstepris ikke nødvendigvis er total minstepris? Endret 2. mars 2012 av bo1e Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Minstepris er det abonnementet koster, så kommer bruk over det inkludert i abonnementet i tillegg. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Bruk er greit. Men hvis jeg ikke bruker, men likevel blir fakturert utover "total minstepris"? Er det vanlig praksis og tillatt? Jeg trodde total minstepris var det TOTALE. Er det det, eller er det ikke nødvendigvis det? Klarer jeg ikke å gjøre meg forstått? La oss si at en en telefon koster én krone. I tillegg så må du betale 249 kr i måneden i 12 mnd. Total minstepris er oppgitt å være 2989 kr. Så står det med liten skrift at det er minstefakturering på 99 kr i måneden. Da må du plutselig betale minst totalt 4177 kr for telefonen, UANSETT hvor mye du bruker den. Er det sånn det funker? Hele poenget med minsteprisen var jo å gjøre det klart for kunden hvilke utgifter som uansett påløper, fordi den måten å selge ting på (1 kr pluss ditt og pluss datt) gjør det vanskelig for kunden å se hva det egentlig koster. Hvis det nå er tillatt å slenge på en hvilkensomhelst minstefakturering med liten skrift, og utelate det fra totalprisen, så er jo mye av vitsen borte igjen. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Er vel ikke så vanskelig å skjønne, så lenge man ikke bare trykker kjøp uten å lese først. 1kr for telefonen + resterende blir fordelt utover 12mnd. Ittillegg kommer abonnementet du skriver deg på. 1kr tlf + 350kr i mnd i 12mnd + 12mnd abonnement 200kr i mnd = 1kr + 550kr x 12 . 6601kr . Der har du minste totalpris, altså man kan ikke få til en mindre totalpris. Ringer du 1881 og gjør andre ting som ikke holder seg innenfor rammene, så blir det lagt på ekstra. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Tror jeg ikke er flink nok til å ordlegge meg eller noe sånt. For jeg får ikke svar på det jeg lurer på. Jeg er fullstendig i stand til å legge sammen beløp. Spørsmålet er om det er lov for forhandleren å utelate faste månedlige kostnader fra den "totale minsteprisen", som er oppgitt i henhold til markedsføringsreglene de har å forholde seg til. Kan de i en annonse presentere en total minstepris på for eksempel 3000 kr, men så påløper det et fast månedlig beløp oppå dette igjen? I så fall så er det meningsløst å ha en "total minstepris" i det hele tatt, ettersom denne prisen ikke inkluderer alle faste kostnader. Tidligere så har total minstepris faktisk vært det totale av faste kostnader. Men hvis jeg forstår dette riktig nå, så har de lagt om praksis, og legger til faste kostnader oppå dette igjen. Et smutthull i regelverket om du vil, for igjen å forvirre kundene om hva produktet faktisk kommer til å koste når alt er regnet med. Endret 2. mars 2012 av bo1e Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Nei. Total minstepris er det minste du må betale for abonnement + telefon innefor bindingsperioden. De tar sikkert unntak for at prisen på abonnementet du forplikter deg til kan endre seg i løpet av bindingsperioden, men så fremt dette ikke skjer skal det være minsteprisen med alle faste kostnader. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Det var jeg trodde. Derfor stusser jeg når det med liten skrift opplyses om at det i tillegg til annonsert minstepris er en minstefakturering. Hvis minstefaktureringen ikke trer i kraft før etter bindingstiden, så forstår jeg det. For meg så det mer ut som et nytt smutthull, for å vise en lavere minstepris enn det i realiteten er. Ved å bortforklare det med at det er fakturering av bruk (selv om man ikke trenger å ha brukt et rødt øre og uansett må betale). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå