Gå til innhold

H100 - Nye vifter for bedre ytelse


Andey-

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg for litt siden en H100. Den kjøler vel og bra, men skulle gjerne fått litt mer ut av den. Har av den grunn tenkt å bytte ut de medfølgende viftene, og evt. sette på 2stk. til (push+pull).

 

Er ikke veldig opptatt av støy, men heller ytelse. Har sett på følgende vifter:

 

- Scythe, Gentle Typhoon 120

- Scythe Slip Stream

 

Nå har jeg lite erfaring med vannkjøling generelt, så alle tips tas i mot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Silverstone sine Air Penetrators har bedre luftsøyle, og bedre luft dytt enn de fleste andre. Ligger video demonstrasjon på sidene deres som forklarer det bra.

 

Har selv en slik på Noctua kjøleren min sammen med deres ege 140mm i midten.

Har et par av dem i sidedøren mot GPUene og de fungerer bra. Det jeg er usikker på er ytelsen dems på en radiator - der har jeg litt "feelingen" på at det går på hvor mye luft viften(e) klarer å pushe ut/inn, altså at selve luftsøylen har mindre å si. Eller er jeg helt på jordet her?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Sett litt og trenger nok ikke mer nei.

 

Er det noen vifter med høy rpm som har pwm? Tar fortsatt i mot forslag :)

Er jo integrert kontroller på H100?

For å få bedre ytelse enn stock vifter på en H100 må du opp i hastighet, og da er definitivt ikke Gentle Typhoons et dumt valg så lenge du ikke går for jetturbinene 5400RPM-modellene.

 

Silverstone sine Air Penetrators har bedre luftsøyle, og bedre luft dytt enn de fleste andre. Ligger video demonstrasjon på sidene deres som forklarer det bra.

 

Har selv en slik på Noctua kjøleren min sammen med deres ege 140mm i midten.

Air Penetrators har lavere statisk trykk og luftmengde mot støynivå og hastighet enn andre vifter. De er kjempe for inntaksvifter i kabinetter, men rimelig svake på kjøleribber og radiatorer.

NH-D14 er designet for å yte best med vifter som ofrer statisk trykk mot luftmengde akkurat som Noctuas vifter er laget for å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg sitter og lurer på om jeg skal skaffe meg en Corsair H100 med 4x Noctua NF-F12 PWM vifter.

http://www.prisguide...f12-pwm--152673

 

(1500 rpm, SSO2 bearing, 93,4 m3/h airflow, 22,4 dBa, 2.61mm h2o static pressure, iflg. Noctua)

 

En fyr på youtube testa dette og kom fram til at løsningen var mye mer stillegående enn de to viftene som følger med. Disse viftene fra Noctua skal angivelig pushe mer luft enn tidligere modeller. Aner ikke hvordan de stiller seg i test med andre vifter.

 

Ellers leste jeg i et svensk forum at Corsair har sagt ifra om at enkelte H100 som er laget har en feil, som visstnok gjør at viftene ikke fungerer som de skal så vidt jeg kunne skjønne.

http://www.sweclocke...sair-hydro-h100

 

Edit: Ah, jeg skjønner nå at vifta jeg linka til, er svakere, har mindre rpm enn de to som er nevnt på toppen her.

Edit2: Her er en annen video fra sammen fyr http://www.youtube.com/watch?v=o26KOssbDOM

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Apropos H100, jeg fant en tråd et sted hvor det påstås at en eventuell ulyd i pumpa kan skyldes for høy volt, og hvor dette også tenkes bli korrigert med en vifte kontroller (f.eks en liten løs Zalman kontroller). Han har visst også valgt å klippe av gitteret på kabinettet, samt å ville sende lufta innover i motsetning til å ha viftene pekende ut av kabinettet. Hm, tror også det er her det gjøres noe med sokkel festet, angivelig for å få den til å sitte bedre på. Aner ikke om dette virkelig har noe for seg men dette var interessant i min mening.

 

http://www.overclock...around-a-little

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Forresten, jeg eksperimenterte litt med det nye Antec P280 kabinettet i dag.

 

Brukte en stor neglklipper til å klippe løs gitteret på toppen av kabinettet (da slapp jeg å kjøpe en spesiell tang for dette) og jeg fant omsider ut at jeg kunne dempe lyden fra vifta ved å legge på en midlertidig papplate med et sirkulært hull i. Hullet ble utformet litt mindre enn omkretsen til vifta like under.

 

Det var tidligere en ulyd, med noe som hørtes ut som blafring og nå hjalp det godt.

 

Edit: Eh, altså, det var ikke selve gitteret som gjorde at det ble ulyd, men jeg fikk lyst til å ta det bort likevel for jeg har tenkt å skaffe en H100, forhåpentligvis om ikke så lenge. Så kan jeg ha den klar til når jeg skaffer meg nytt hovedkort og 2500k prosessor. Hvis jeg synes det blir for stygt med gitteret borte en gang seinere igjen så kan jeg i verste fall sette på 120mm støvfilter med magnet.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...