dan83 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Kjøp og bruk ekstern blits. Lær deg bedre teknikk på å håndholde. Bruk om mulig stativet ditt. Som vi har forsøkt å forklare deg før - fokuser manuelt til makro - dropp autofokus til makrobilder. Og for tredje gang i denne tråden: Dessuten kan du ikke forvente like stor skarphet i 100% crop i 1:1 makro som for "vanlige" bilder. Sånn fungerer optikk og fysikk, er jeg redd. Ekstern blits skal kjøpes engang i fremtiden og er vell alltis mulig å bli enda bedre håndholdt, selv om jeg har en del erfaring med makro som sagt! Jeg er bare veldig pirkete på det tekniske, spesielt skarphet, så er godt mulig jeg legger meg oppi i "små ting", som andre "normale" ikke gir en tanke;) Kommer nok til å bruke manuell mere fremover, men jeg vill egentlig bare få en slags bekreftelse på at autofokusen fungerer som den skal? Den funker jo helt fint på normale bilder eller av motiver som ikke er veldig små(som feks en blomst eller et stort insekt), så da går jeg vell utifra at manglen på 100% skarphet er på grunn av bevegelse, selv ved 1/200 og blits? Et godt eksempel er vell en øyenstikker jeg tokk bilder av i høst; jeg tokk vell 30++ bilder av den øyenstikker(eller hodet, for å være mere eksakt), med god håndholdt teknikk, hvis jeg skal si det på den måten, og alle så ut til å være å fokus på lcd skjermen på kameraet. Men når jeg fikk sett bildene på laptopen, så viste det seg at bare ett bilde var 100% skarpt! Alle bildene var i fokus, men kun ett hadde den skarpheten som jeg er ute etter. Meget frustrerende og dette skjer alt for ofte føler jeg! Alle bildene var tatt med samme blender f5,6, lukker 1/200, auto fokus og med blits. Så det er det vell bare autofokusen som ikke klarer å fokusere 100%, men om dette er normalt eller ikke, er det som bekymrer meg litt derimot? Endret 1. mars 2012 av dan83 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Sånn er det å ta bilder av insekter. Man kan selvfølgelig bli bedre med øvelse, men man vil alltid ha mange bomskudd. Det er så ekstremt lite som skal til for at fokus blir feil, i hvert fall på f/5,6. Selv pleier jeg ikke å bruke auto-fokus ved denne typen fotografering. Jeg fokuserer heller manuelt og ved å bevege kamera. Endret 1. mars 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ja, det er ikke tull engang. Har brukt et tusentalls eksponeringer og flerfoldige timer på knærene i hagen, og har egentlig bare et ett-sifret antall bilder jeg er fornøyd med. Det er mye svinn med macro, men sinnsykt gøy når alt klaffer. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Sånn er det å ta bilder av insekter. Man kan selvfølgelig bli bedre med øvelse, men man vil alltid ha mange bomskudd. Det er så ekstremt lite som skal til for at fokus blir feil, i hvert fall på f/5,6. Selv pleier jeg ikke å bruke auto-fokus ved denne typen fotografering. Jeg fokuserer heller manuelt og ved å bevege kamera. Jepp, får vell bare satse på at det ikke er noe galt med autofokusen og holde meg til manuell fokus! Problemet med manuell fokus ved stor blender åpning, er at det ofte kan være vanskelig å knipse i akkurat riktig øyeblikk, når motivet er i fokus=) Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg kjenner bare Nikon. Ser at Nikon D7000 kan ha ned til 1/320 mot en trade-off på blitsens rekkevidde etter 1/250. En Nikon SB910 har lysglimt mellom ca 1/5000 og 1/1000 sek (stilles inn). Jeg har også slitt med å få skarpe makro. Det er visst vanskelig det. Å skru ned blenderen for å øke blitsens betydning i eksponeringen (dvs man undereksponerer bildet før blitsen legges til) er en ide for skarphet, men litt kjipt om man må la seg styre av slike tekniske begrensninger. Mulig jeg ville valgt et ørlite uskarpt bilde som jeg var komposisjonsmessig fornøyd med framfor et skarpt bilde med mindre interessant komposisjon. Endret 1. mars 2012 av trygvan Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg kjenner bare Nikon. Ser at Nikon D7000 kan ha ned til 1/320 mot en trade-off på blitsens rekkevidde etter 1/250. En Nikon SB910 har lysglimt mellom ca 1/5000 og 1/1000 sek (stilles inn). Jeg har også slitt med å få skarpe makro. Det er visst vanskelig det. Å skru ned blenderen for å øke blitsens betydning i eksponeringen (dvs man undereksponerer bildet før blitsen legges til) er en ide for skarphet, men litt kjipt om man må la seg styre av slike tekniske begrensninger. Mulig jeg ville valgt et ørlite uskarpt bilde som jeg var komposisjonsmessig fornøyd med framfor et skarpt bilde med mindre interessant komposisjon. Hvis man gjør det, så blir bildene ofte litt for hardt belyst av blitsen og bakgrunnen helt mørk! Slike bilder ser som regel ikke bra ut, selv om det kan fungere i visse tilfeller;) Enig med det andre du sier da! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) .. Og hvis du kun bruker blits som innfyllingslys, som du beskriver der, så er ikke blits hovedlyskilden, og så skal du være like stødig på labben som om det ikke var blits. Tror du har en del å hente i holde- og skyte-teknikk.. Og ved bruk av liveview tror jeg også det vil være litt å hente (nesten dessverre får jeg si) i å oppgradere huset - de senere husene har bedre skjerm og (opplever jeg) bedre liveview enn Canons første versjon av liveview fra 450D. Til ditt bruk ville også den vippbare skjermen til 60D/600D være uvurderlig. Endret 1. mars 2012 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå