Gå til innhold

Er lukker 1/200 maks på alle hus, ved bruk av flash?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har et lite dilemma når det kommer til bruk av blits(intern) ved makro fotografering;

 

når jeg bruker canon 100mm makro på veldig nærgrense(små motiver), så ønsker jeg oftes å bruke flash, men problemet da er at maks lukkertid er kun 1/200, som ofte ikke er raskt nok ved absolutt nærgrense! Det resulterer til at bildene ofte ikke blir 100% skarpe(syntes ved å croppe eller "zoome" inn på motivet)

 

Jeg bruker nå et canon 450d hus, men gjelder dette også på nyere mere profosjonelle hus, som feks xxd serien? Er vell kanskje ikke mulig å få raskere lukker tid ved bruk av blits? Skulle jo tro at 1/200 var raskt nok ved bruk av blits, men min erfaring er at det er meget vanskelig å få sylskarpe resultater på nærgrensen håndholdt ved denne lukkertiden, selv med blits!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

canon er desverre begrenset til 1/200. men med (hvertfall canons egne) kan du kjøre High Speed Sync, det koster deg litt i form av at du ikke får full kraft på blitsen, men du får til gjengjeld muligheten for mye lavere lukkertider.

Lenke til kommentar

Det kan være flere grunner for å ønske seg raskere lukkertider ved bruk av blits, og det finnes kameraer som i hvert fall går til 1/500. Det jeg derimot ikke skjønner helt er problemet ditt. Blitsen varer mange ganger kortere enn lukkeren er åpen, og vil på den måten fryse motivet, selv på lange lukkertider.

Lenke til kommentar

Enkelte hus lar deg gå opp til 1/250, men det er ikke den største forskjellen. Nikon D70 går opp til 1/500.

Kjøper du en ekstern blits kan du benytte deg av HSS (high speed sync) som lar deg bruke syncspeed opp til 1/8000 på bekostning av 1 blenderstopp. Du kan også overopphete blitsen ved bruk av HSS, så den må få tid til å kjøle seg ned mellom slagene.

 

For øvrig bruker jeg MP-E 65mm og klarer meg helt greit med 1/200. Stativ må til på 4-5x, men det sier nesten seg selv.

Lenke til kommentar

Ikke på alle hus, men det er relativt få hus med gardinlukker som har noe særlig raskere blitssync (de litt mer proffe modellene til Canon ligger vel på 1/250 sek). Mulig noen av FourThirds-husene, siden de har mindre sensor.

 

Det skyldes rett og slett at det er vanskelig å få lukkergardinene til å bevege seg så raskt at lukkeren er helt åpen ved raskere lukkertider. Når lukkertiden blir rask nok, så begynner den øvre lukkergardinen å bevege seg før den nedre har nådd bunnen, slik at lukkeren blir som en stripe som beveger seg over sensoren og slipper til lys.

 

Det er vel ikke så mange andre "moderne" speilreflekshus enn Nikon D70 og de andre husene som brukte den samme CCD-sensoren som hadde markant raskere blitssync (ned til 1/500 sek), og det var fordi de ikke brukte den mekaniske lukkeren ved så rask blitsfotografering, men en elektronisk lukker (i praksis at sensoren bare ble slått av og på i stedet for å bruke en mekanisk lukker). Mulig noen speilløse alternativer har samme mulighet, uten at jeg har satt meg inn i det, men det er ikke så vanlig utenfor kompaktkamerasegmentet (der man gjerne ikke har mekanisk lukker i det hele tatt).

 

For så vidt skulle man tro at elektronisk lukker og dertil raskere blitssync var blitt vanligere ettersom liveview og elektroniske søkere ble vanligere. Mulig jeg trenger å sette meg mer inn i hvordan de speilløse systemene løser det der, jeg har ikke fulgt så veldig godt med på den fronten :hmm:

 

Uansett, så løser det ikke problemet ditt med mindre du har planer om å bytte system. Derimot, så kan eksterne blitser ofte brukes ved raskere lukkertider, rett og slett ved at de avfyres flere ganger i løpet av lukkertiden. Det begrenser riktignok lysstyrken, men ved makrofotografering er det neppe noe problem. Så jeg ville sett litt på hva Canon sine eksterne blitser tilbyr på den fronten før jeg begynte å se etter et nytt system.

Lenke til kommentar

Såfremt blits er hovedbelysningen til motivet, så varer blitsglimtet mye, mye kortere enn 1/200s - det varer i tusendeler av sekunder.

 

Det eneste du oppnår med kortere lukkertid enn for eksempel 1/60s er at det blir bittelitt mindre bakgrunnsbelysning - hovedmotivet blir like frosset.

 

Grunnen til at det er maks lukkertid på 1/200s er at det skal være såpass lang lukkertid for at hele sensoren skal være eksponert samtidig.

 

 

 

En mye, mye bedre løsning er å få en kraftigere, ekstern blits. For eksempel 430 EXII - mye for pengene!

 

 

Har du eksempel på et bilde?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det kan være flere grunner for å ønske seg raskere lukkertider ved bruk av blits, og det finnes kameraer som i hvert fall går til 1/500. Det jeg derimot ikke skjønner helt er problemet ditt. Blitsen varer mange ganger kortere enn lukkeren er åpen, og vil på den måten fryse motivet, selv på lange lukkertider.

 

Vell, jeg erfarer stadig vekk å ikke få 100% skarphet ved bruk av blits på lukker 1/200! Men så raskt lukkertidene blir enda raskere, fra 1/250 +++(uten blits selvsagt) så virker det som at det er mye lettere å få 100% skarphet, med canon 100mm

 

Kanskje det bare er noe problemer med fokusen på mitt kamera eller objektivet, eventuelt?

 

Når jeg snakker om 100% skarphet, så er det noe man først og fremst ser forskjell på når man cropper litt eller zoomer inn på motivet! Motivet er i fokus, men skarpheten er ikke helt 100% med andre ord!(kanskje noe ikke alle hadde sett med det samme) Jeg er veldig pirkete på skarphet når det kommer til makro, så dette er til tider meget frustrerende:(

 

Skal se om jeg klarer å finne et eksmpel

 

Har også merket at så raskt jeg bruker iso 400, så går dette utover detalj nivået og skarphet, på canoen 450d, men det er kanskje normalt?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Vell, jeg erfarer stadig vekk å ikke få 100% skarphet ved bruk av blits på lukker 1/200! Men så raskt lukkertidene blir enda raskere, fra 1/250 +++(uten blits selvsagt) så virker det som at det er mye lettere å få 100% skarphet, med canon 100mm

Som sagt - hvis blits er hovedbelysningen, så hjelper ikke raskere lukkertider - blitsglimtet er det samme, uansett om det er 1/40s eller 1/200s.

 

Hva for noen blendere og ISO-verdier bruker du?

Lenke til kommentar

Vell, jeg erfarer stadig vekk å ikke få 100% skarphet ved bruk av blits på lukker 1/200! Men så raskt lukkertidene blir enda raskere, fra 1/250 +++(uten blits selvsagt) så virker det som at det er mye lettere å få 100% skarphet, med canon 100mm

Som sagt - hvis blits er hovedbelysningen, så hjelper ikke raskere lukkertider - blitsglimtet er det samme, uansett om det er 1/40s eller 1/200s.

 

Hva for noen blendere og ISO-verdier bruker du?

 

Bruker mye f/5(for å få litt dypde, men ikke for ta alt for mye lys) og jeg vet at canon 100mm er meget skarp på de fleste blender åpninger!?

 

Skal straks poste et bilde med hva jeg mener anngående ikke 100% skarphet, slik at jeg får frem poenget mitt

Lenke til kommentar

jeg har et lite dilemma når det kommer til bruk av blits(intern) ved makro fotografering;

 

Jeg ville først prøvd å finne ut 100% sikkert hva som er problemet. Når du sier 100mm makro på nærgrensen og håndholdt ville jeg først og fremst mistenkt fokusfeil og ikke lukkertidsproblemer. Jeg kan selvsagt ikke si det sikkert, men hvis du opplever det på motiv i ro så ville test med stativ vært mitt første forsøk på å finne ut hva som er galt.

 

Er det motiv som beveger seg fungerer det jo ikke med stativ. Den innbygde blitsen kan vel heller ikke brukes? Ser du skriver at du gjør det, men skygger ikke objektivet for motivet? Uansett, en ekstern blits kan være veien å gå. Canon har jo to "makroblitser", men det koster jo en del. 450D skal støtte high speed sync (som gir kortere lukkertider) med Canons EX-blitser, men tenker du å gå den veien ville jeg få verifisert det med den aktuelle blitsen først. Du må ikke ha ringblits, en av de andre kan selvsagt også brukes, men det er kronglete med vanlig ekstern blits på kort avstand hvis du skal bevege deg rundt.

 

Som andre også skriver så kan jo blitslyset godt fryse bevegelser selv om lukkertiden på kameraet ikke er kortere enn 1/200 sekund, men det forutsetter at blitslyset er mye sterkere enn annet lys, ellers vil du likevel kunne få uklarheter pga bevegelse.

 

Nesten alle speilløse har foreløpig også mekanisk lukker. Nikon J1 har kun elektronisk og der er sync tiden 1/60 sekund så elektronisk lukker er ingen garanti for rask sync tid. V1 som har både elektronisk og mekanisk klarer forøvrig 1/250 sekund, men bare ved bruk av mekanisk lukker. Etter hvert som utlesninghastihgeten blir raskere og/eller det kommer global elektronisk lukker vil det sannsynligvis bli bedre synctider, men det er fortsatt litt frem i tid.

 

Edit: F5 er alt for stor blenderåpning for mange makromotiver. Du kan fint blende ned til F11 på 450D for større dybdeskaprhet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Her er to ikke makro bilder, tatt ved f/5, hvor det første er ved lukker 1/200, mens det andre er ved lukker 1/320! Man kan tydelig se at sist nevnte er en smule skarpere og slik forskjell på skarphet opplever jeg også ved makro bilder, som fortalt i start tråden;

post-142640-0-29992400-1330622894_thumb.jpg

post-142640-0-69446300-1330622902_thumb.jpg

Lenke til kommentar

1) Teknikk og ferdigheter ved å håndholde er viktig - å lære å holde kameraet stille, med riktig grep og riktig teknikk er viktig.

 

2) For tredje gang: hvis blitsen er hovedbelysningen og det ikke er så mye lys ellers, så har ikke lukkertiden så mye å si!

 

 

 

Edit: Og du er klar over, noe som har blitt nevnt opptil flere ganger i tråden, at dybdeskarpheten blir markant mindre ved 1:1 makro, og at selv f/5 gir fryktelig lite dybdeskarphet på så kort fokusavstand?

Dessuten kan du ikke forvente like stor skarphet i 100% crop i 1:1 makro som for "vanlige" bilder. Sånn fungerer optikk og fysikk, er jeg redd.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

1) Teknikk og ferdigheter ved å håndholde er viktig - å lære å holde kameraet stille, med riktig grep og riktig teknikk er viktig.

 

2) For tredje gang: hvis blitsen er hovedbelysningen og det ikke er så mye lys ellers, så har ikke lukkertiden så mye å si!

 

 

 

Edit: Og du er klar over, noe som har blitt nevnt opptil flere ganger i tråden, at dybdeskarpheten blir markant mindre ved 1:1 makro, og at selv f/5 gir fryktelig lite dybdeskarphet på så kort fokusavstand?

Dessuten kan du ikke forvente like stor skarphet i 100% crop i 1:1 makro som for "vanlige" bilder. Sånn fungerer optikk og fysikk, er jeg redd.

 

ja, jeg forstår det! Jeg har drevet med håndholdt makro i en del år, så har en liten annelse om hva jeg driver med

 

Men hvordan kan du forklare med at jeg sliter med å få skarpe resultater ved lukker 1/200 og bruk av flash?

 

Er fult klar over at f/5 gir meget liten dybdeskarphet ved nærgrense, men nå snakker jeg om de områdene som er i fokus selvsagt; Trodde det lissom det var tatt med i betraktning;)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med flere av de som har svart. :ermm:

 

Har du forsøkt med et STØDIG stativ og fjernutløser eller timer? Håndholt makro er i utgangspunktet ikke lett(les: ikke mulig?) å få 110%.

 

vell, det er mulig, har fått mange sylskarpe resultater håndholdt, men probleme er at 1 av 20 bilder blir skarpe og fine, men ikke helt 100% skarpe, hvis du forstår hva jeg vill frem til?

 

Så derfor lurer jeg litt på hva som kan være årsaken til dette; fokusproblemer kanskje,eller bare at jeg er stødig nok på hånden 1 av 20 ganger? Men som trondster sier, flashen skal jo fryse bilde, så da forstår jeg lissom ikke helt hvorfor det skal være så utrolig vanskelig?

Lenke til kommentar

vell, det er mulig, har fått mange sylskarpe resultater håndholdt, men probleme er at 1 av 20 bilder blir skarpe og fine, men ikke helt 100% skarpe, hvis du forstår hva jeg vill frem til?

"Stativ". Bruk stativ.

 

Hvis bildene av huset du viste over er "vanlig" du presterer, og det er hele bildet vi ser og ikke crop, så er du ikke stødig nok på hånda. Rett og slett.

 

 

Og jeg siterer gjerne meg selv:

Dessuten kan du ikke forvente like stor skarphet i 100% crop i 1:1 makro som for "vanlige" bilder. Sånn fungerer optikk og fysikk, er jeg redd.

 

 

Hvordan holder du kameraet?

 

Riktig holde- og skyteteknikk er for eksempel:

Venstre hånd på undersiden av kameraet. Det er venstre hånd som bærer vekten av hele kameraet. Fingrene på venstre hånd betjener fokus- og zoomringer.

Høyre hånd holder kameraet stødig, og tar utløseren. Trykk på utløseren er et langsomt trykk, som kun involverer pekefingeren. Det er ikke et napp eller nøkk som gjør at hele kameraet beveger seg.

Albuene er ikke ut i lufta. De er presset inntil kroppen.

 

Les for eksempel denne guiden.

 

..Eller dette klassiske klippet - "Da Grip".

http://www.youtube.com/watch?v=EDsx3-FWfwk

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

ja, jeg forstår det! Jeg har drevet med håndholdt makro i en del år, så har en liten annelse om hva jeg driver med

 

Skriver du litt om erfaring osv når du stiller spørsmål slipper du sikkert en del svar tilpasset nybegynnere/folk som man ikke kjenner erfaringsnivå til.

 

1/200 sekund er i grenseland vil jeg si. Dobbelt hastighet av brennvidden regelen stammer fra før 100% betraktning-på-skjermens tid. Bildet ditt av husveggen er det som Trondster(?) skrev vanskelig å si noe om uten å vite hva slags utnsitt det er (100%, hele bildet, en mellomting).

 

Jeg nevnte mulighet for at objektivet kan skygge for blitsen i første innlegg. Sjekket og 100mm har en nærgrense på 30cm, lengde på ca 12 + litt i kameraet så det burde gi rundt 16-17 ca til motivet. Mulig det er nok for at den innebygde blitsen vil fungere bra, men jeg ville sjekket det hvis du ikke har gjort det allerede.

 

Mindre detaljer fra Iso 400 er som forventet på 450D. Ikke mye, men merkbart på vedlig fine detaljer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

vell, det er mulig, har fått mange sylskarpe resultater håndholdt, men probleme er at 1 av 20 bilder blir skarpe og fine, men ikke helt 100% skarpe, hvis du forstår hva jeg vill frem til?

"Stativ". Bruk stativ.

 

Hvis bildene av huset du viste over er "vanlig" du presterer, og det er hele bildet vi ser og ikke crop, så er du ikke stødig nok på hånda. Rett og slett.

 

 

Og jeg siterer gjerne meg selv:

Dessuten kan du ikke forvente like stor skarphet i 100% crop i 1:1 makro som for "vanlige" bilder. Sånn fungerer optikk og fysikk, er jeg redd.

 

 

Hvordan holder du kameraet?

 

Riktig holde- og skyteteknikk er for eksempel:

Venstre hånd på undersiden av kameraet. Det er venstre hånd som bærer vekten av hele kameraet. Fingrene på venstre hånd betjener fokus- og zoomringer.

Høyre hånd holder kameraet stødig, og tar utløseren. Trykk på utløseren er et langsomt trykk, som kun involverer pekefingeren. Det er ikke et napp eller nøkk som gjør at hele kameraet beveger seg.

Albuene er ikke ut i lufta. De er presset inntil kroppen.

 

Les for eksempel denne guiden.

 

 

ok, de esemplene jeg postet over var veldig croppet! Når man så bildene i normal størrelse, så var det ikke lett å skille hvem som var skarpest!

 

Er akkurat det samme problemet jeg har med mine makro bilder, som er tatt med canon 100mm! Jeg tror jeg har tatt en del bilder som er 100% skarpe, men når jeg får dem over på datan og får tatt en nærmere titt, så er det ofte tilfellet at bare et eller null bilder er sylskarpe, av kanskje 20+ bilder som er tatt av samme motiv(på samme blender)! Dette er faktisk litt uavhengig om jeg var stødig på hånden eller ikke, virker bare som at det er en sjelden gang at ting er i 100% fokus! Men på en annen side, så finner jeg det mye lettere å få de resultatene jeg ønsker med lukkertider over 1/200.Men du sier jo at flashen fryser bilder(som jeg også visste selv til en grad), så derfor blir jeg litt forvirret? Kanskje kameraet/objektivet sliter litt med å fokusere 100% ved bruk av flash?

 

Men så er det jo også godt mulig at jeg forventer litt for mye av kamera huset mitt eller eventuelt objektivet, selv om jeg vet at canon 100mm skal være et av de skarpeste?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Er det for mye lys i rommet så vil det påvirke resultatet selv om du bruker blits, kjør på med mindre blenderåpning f/11 eller noe sånt, så du vil få omtrent et absolutt mørkt bilde uten bruk av blits, da vil blitsen gi deg en lukkertid på ca 1/8000 sec. og bevegelseuskarphet vil ikke forekomme, men om fokuset er på rette plass vil bli like vanskelig.

Lenke til kommentar

Kjøp og bruk ekstern blits.

 

Lær deg bedre teknikk på å håndholde.

 

Bruk om mulig stativet ditt.

 

Som vi har forsøkt å forklare deg før - fokuser manuelt til makro - dropp autofokus til makrobilder.

 

Og for tredje gang i denne tråden:

Dessuten kan du ikke forvente like stor skarphet i 100% crop i 1:1 makro som for "vanlige" bilder. Sånn fungerer optikk og fysikk, er jeg redd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...