Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nynorsk Artikkel - Dagen Unger Bortkjemt?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg fikk i oppgave for noen dager siden og skrive en 1-2 siders lang Artikkel hvor jeg diskuterer rundt om dagens befolkning ikke tar godt nok vare på tingene sine. Her er oppgave teksten som jeg fikk:

Oppgåve 1. Skriv ein artikkel.

Når noko går i stykker, kastar vi det og kjøper nytt.

Slik var det ikkje i samfunnet vårt for 50 år sidan.

Sjå på dei endringane som har gjort at samfunnet har blitt slik.

Drøft korleis dette påverkar samfunnet, menneska og miljøet.

Og her er det jeg har fått til .. Går i tiende klasse, har ikke noe og skrive nesten så blir veldig mye oppskrift som jeg bare rabler ut med.

Bortkjemt eller ikkje?

Idag så kan det hende me kaster over halv parten av alt me eier, på grunn av

at det slutter og funke eller ikkje er bra nok. Grunnen til at ting blir ødelagt

mye fortere eller ikkje er bra nok kan vere at me har for mykje penger, rett og

slett bortskjemt. Før i tida så hadde ein ikkje fire tv'er i huset, eller to

datamarskiner.

Då hadde ein ingen av dei tingene, kanskje ein ball, eller eit blad var det me eide før i tida.

masse nytt blir lagd vore år. Og me mennesker er rettet mot og ville ha det

nyeste, og råeste som er ute på markedet. Men har me for mykje?

Eller har dagens samfunn rettet seg mot ein ny levemåte. Ingen kan vell si at dette er

rett eller galt. For alt me hvet så følte kanskje dei som levde for femti år sida

kanskje bra, og dei følte der og då at dei hadde for mykje, og kanskje ikkje tok

vare på tingene dei hadde. Vårt samfun idag prøver og skape ein ny fremtid

med miljøvennelige biler, og resirkulerende plastikk. Men kva vis dette fører

til at me kjøper enda meir på grunn av at det ikkje er "farlig".

Eg hvet ikkje heilt om me tek vare på tingene me har, eller om det er kvaliteten

på dagens varer som blir dårligere og dåligere ein kva den var før.

Eg har egentlig ingen peiling på dette. Men håper så klart at det ikkje blir

noe stort ut av dette.

Eg personelig føler at eg kan ødelegge ein god del ting av det eg eier. Men som regel er det ikkje noko eg valgte og ødelegge, ender med at eg

glipper det og det faller i bakken. Eller kanskje satt meg på noko, lite

sansynelig men. også vidare. Det er mange måter og ødelegge ein ting på. og det faktum at mange skylder på at me ikkje greier og ta vare på tingene våre er engentlig feil og si.

Sida det er mange som virkelig tek vare på

tingene sine, og vis dei nokre gonger ødelegger noko uten at det var med vilje.

Vil folk si at den personen ikkje tek vare på tingene sine.

Men det kan godt hende at det var sån før i tida, at dei hadde så lite penger.

Så den ene tingen dei kanskje fikk til bursdagen for fire år sida. er

det dei verdsetter mest her i verden, og kunne aldri tenk seg og ødelegge

det.

Kan dere gi meg litt tips og prøve og si ifra om de største feilene mine? Har ikke funnet noen men for alt jeg hvet med 2'er i nynorsk så er dette helt feil.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

Jeg fikk i oppgave for noen dager siden og skrive en 1-2 siders lang Artikkel hvor jeg diskuterer rundt om dagens befolkning ikke tar godt nok vare på tingene sine. Her er oppgave teksten som jeg fikk:

Oppgåve 1. Skriv ein artikkel.

Når noko går i stykker, kastar vi det og kjøper nytt.

Slik var det ikkje i samfunnet vårt for 50 år sidan.

Sjå på dei endringane som har gjort at samfunnet har blitt slik.

Drøft korleis dette påverkar samfunnet, menneska og miljøet.

Og her er det jeg har fått til .. Går i tiende klasse, har ikke noe og skrive nesten så blir veldig mye oppskrift som jeg bare rabler ut med.

Bortkjemt eller ikkje?

at det slutter og funke eller ikkje er bra nok. Grunnen til at ting blir ødelagt

datamarskiner.

Då hadde ein ingen av dei tingene, kanskje ein ball, eller eit blad var det me eide før i tida.

Eller har dagens samfunn rettet seg mot ein ny levemåte. Ingen kan vell si at dette er

rett eller galt. For alt me hvet så følte kanskje dei som levde for femti år sida

kanskje bra, og dei følte der og då at dei hadde for mykje, og kanskje ikkje tok

Eg hvet ikkje heilt om me tek vare på tingene me har, eller om det er kvaliteten

noe stort ut av dette.

Eg personelig føler at eg kan ødelegge ein god del ting av det eg eier. Men som regel er det ikkje noko eg valgte og ødelegge, ender med at eg

sansynelig men

(rar setning. Ha da i hvert fall punktum etter 'noko', og komma foran 'men'. "Eller kanskje satt meg på noko. Lite sannsynelig, men"). også vidare. Det er mange måter og ødelegge ein ting på. og det faktum at mange skylder på at me ikkje greier og ta vare på tingene våre er engentlig feil og si.

det.

Kan dere gi meg litt tips og prøve og si ifra om de største feilene mine? Har ikke funnet noen men for alt jeg hvet med 2'er i nynorsk så er dette helt feil.

Takker

Dette er veldig kjapt sett over, og har garantert glemt en masse. Du mangler stor bokstav etter punktum noen ganger. Få en forelder eller venn til å lese over. De ordene jeg har markert med rødt er ord med feil. For eksempel at du skriver "hvet" istedenfor "vet".

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Er ikke veldig god i nynorsk selv, så skal ikke henge meg opp i dette, da jeg fort kan "rette" feil. Husk at 'Bortskjemt' har bokstaven 's' i seg. Skrivefeil i overskriften er ikke noe særlig.

Legger også merke til en del og/å feil.

Letteste å gjøre for å rette på og/å feil er å søke igjennom dokumentet. Ctrl+f. Skriv da inn "og". Da finner du setningene med dette ordet. Les over, og sjekk om det er riktig. Gjør med samme med 'å'.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Du har en del og/å-feil...

Ja.. Har problemer med dette, altid hatt.

Er ikke veldig god i nynorsk selv, så skal ikke henge meg opp i dette, da jeg fort kan "rette" feil. Husk at 'Bortskjemt' har bokstaven 's' i seg. Skrivefeil i overskriften er ikke noe særlig.

Vell.. Hva kan jeg si.. Går litt fort i svingene noen ganger.

Lenke til kommentar

Er en skoleoppgave, ja, men det er likevel vanskelig å se sine egne feil. Anbefaler derfor at du får mor, far, eller en venn som er god i nynorsk til å lese over.

Sliter selv med og/å. Vet akkurat hvordan det er..

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Du har en del og/å-feil...

Ja.. Har problemer med dette, altid hatt.

Er jo veldig lett å vite forskjellen da. Hvis ordet er noe man kan gjøre, for eksempel sykle, kjøre, løpe, drikke, ville, ønske osv. skal det være å foran.

Men hvis det er i flertall, for eksempel sykler, kjører, løper, drikker, ønsker osv. skal det være og.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det er veldig mange skrivefeil.

Jaha? Gidder du peke ut noen ?

Takk.

Er ikke dette en skoleoppgave? Trodde meninga var at du skulle gjøre det selv.

Spør her etter hjelp. Har jeg en skrive feil jeg ikke finner selv, så kan ikke jeg få gjort noe med det. Får jeg hjelp, endrer jeg det. Også prøver jeg og huske det jeg gjore feil til en annen gang.

Lenke til kommentar

Spør her etter hjelp. Har jeg en skrive feil jeg ikke finner selv, så kan ikke jeg få gjort noe med det. Får jeg hjelp, endrer jeg det. Også prøver jeg og huske det jeg gjore feil til en annen gang.

Leser du bøker? Å lese er en veldig bra og morsom måte å lære seg bedre språk og rettskriving på.

Lenke til kommentar

Skrivefeilene du gjør har ingenting med nynorsk å gjøre. Nesten alle feilene du har er bokmålsord som også er brukt eller tillatt i nynorsk.

Anbefaler deg virkelig å lese mer om du er interessert i å bli flinkere i rettskriving. Og det trenger ikke være "kjedelige" norske klassikere på nynorsk. Det kan for eksempel være bøker, aviser eller magasiner med temaer du interesserer deg for.

Lenke til kommentar

Bortkjemt eller ikkje?

datamarskiner.

noe stort ut av dette.

sansynelig men. også vidare. Det er mange måter og ødelegge ein ting på. og det faktum at mange skylder på at me ikkje greier og ta vare på tingene våre er engentlig feil og si.

det.

Nå har noen over markert endel av skrivefeilene dine, så jeg skal prøve å unngå å markere de samme... Og det jeg markerer kommer rett fra en stavekontroll i Word, tidvis sjekket med nynorsk ordbok. Sett deg ned med en ordbok og sjekk! Det tar ikke allverdens tid, og prøv å ikke slurve når du skriver :)

Nå skal det sies at nynorsk rettskriving gjennomgikk en liten reform for ikke mange årene siden, men som du kanskje ser, er det stort sett de samme ordene som går igjen. 'ødelegge' er fremdeles 'øydelegge', osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...