Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

klar for å trappe ned på antideprissiva?

gerrardo

Anbefalte innlegg

Har i mange år brukt medisiner mot angst, tvang og depresjon. Har det siste året vært efexor, er nå helt fin i formen, så tror det må ha hjulpet.. Sliter med svetting, veldig mye, og merker det ekstra godt nå når varmen kommer. Har også lagt på meg en del fett! Trener en del, vekter, lagt på meg mye muskler, men fettet kan jeg ikke komme bort ifra!! Legen skrev ut en resept med cipralex sist gang jeg var der og nevnte disse bivirkningene av efexor. Har brukt cipralex før også, men vet ikke om jeg vil tilbake på noe. Tror dere jeg er klar for å prøve å slutte? Når jeg har vært på medisinene i så mange år, har ikke hjernen lært seg å produsere serotonin selv da?

Mvh En som trenger sterkt råd nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg sveeeetter så :(

Men tenker å prøve å gå over til cipralex, istedetfor å slutte helt liksom.. For da ser jeg over tid, om jeg blir værre, så er det vel bare å gå over på efexor igjen.. Blir jeg bedre, så virker cipralexen bedre.. Er det helt likt, så kanskje jeg kan vurdere å trappe helt ned?

Lenke til kommentar

Men jeg sveeeetter så :(

Men tenker å prøve å gå over til cipralex, istedetfor å slutte helt liksom.. For da ser jeg over tid, om jeg blir værre, så er det vel bare å gå over på efexor igjen.. Blir jeg bedre, så virker cipralexen bedre.. Er det helt likt, så kanskje jeg kan vurdere å trappe helt ned?

Gjør det iallfall i samarbeid med legen din. Du kan få reaksjoner som er mer alvorlige enn svetting, og da er det godt at legen din vet om hva som skjer.

Lenke til kommentar

SSRI fungerer blandt annet ved å redusere signalaktiviteten i amygdala gjennom å øke tilgjengeligheten av serotonin. Slik virker det mot både depresjon og angst. Det samme gjør benzo, amygdala har masse benzo reseptorer. Når du slutter på lykkepiller vil aktiviteten og angsten også muligens ta seg opp. Jeg tror de med et dypere emosjonelt register enn vanlig og en større amygdala er mer utsatt for depresjon og angst. Slik at kroppen nærmest kontinuerlig er i en slags alarm beredskap, jeg tror det er mulig å fikse det gjennom å endre miljø, osv ,men at piller er en lettvin løsning (botox for sjelen).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er ikke noe gøy å slutte brått med stor dose effexor iallefall, jeg klare å glemme pillene mine da jeg var på juleferie hos foreldrene mine. Det begynte ganske rolig med hodepine og "brainflashes", etter noen dager var jeg over i kvalme, slapphet og totalt ikke i stand til å gjøre noe, jeg bare lå å halvsov I senga, var oppe kun for å hive i meg mere smertestillende.

Det føltes egentlig ut som en middels kraftig influensa på en måte, så å kutte brått er ikke anbefalt, nedrapping vil gi færre og svakere bivirkninger mellom hvert trinn(75mg) og det er normalt med 2 uker imellom hvert steg, ymmw.

-

Kolbjørn

• Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg til det Kolbjørn over meg nevnte opplevde jeg kramper, kaldsvetting, rastløshet, søvnvansker irritabilitet og en generell "uggen" følelse da jeg trappet ned for fort på Effexor. Dvs. ingen sa til meg at det ikke var noen god ide å bråslutte. Not doing that again, for å si det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet at det går an å slutte med snus ved å ta svakere og svakere snus og til slutt ingenting. Er kanskje ikke helt sammenlignbart, men vil da tro at det er litt samme prinsippene i spill. Så, kanskje gradvis ta mindre og mindre doser, om dette lar seg gjøre?

Uansett ville jeg spurt en lege. Det er tross alt slikt som dette vi har dem for.

Lenke til kommentar

Man skal ta seg god tid når man trapper ned antidepressiva. Jeg kuttet på dagen (50mg cipralex) og det var IKKE smart. Gikk (som nevnt tidligere i tråden her= og hanglet med influensa-lignende symptomer i 2-3 uker. Var konstant svimmel, uggen, følte meg svak og uvel.

Men forhør deg med legen din først, det er mitt råd!

Lenke til kommentar

Antidepressiva er bare en midlertidig kur for det man antar er nevrobiologiske avvik i hjernen. Når du er født så har du billioner flere koblinger enn du trenger. Gjennom barndommen vil miljøet avgjøre hvilke som er sentrale. Du har åpenbart styrket aktiviteten mellom en rekke stimuli (f.eks. mennesker og angst). Ja, man ser en større amygdala (kjent som emosjonssenter, både for positive og negative), men denne kan endre størrelse også som voksen. Det fantastiske med hjernen er at den er adaptiv.

Jeg ville tatt opp nedtrapping med legen, fordi nedtrappingen vil vise hvordan du fungerer uten medisiner. Det er smart å hele tiden være på minst mulig dose samtidig som man fungerer i ønsket grad i dagliglivet. Kanskje kan du slutte helt? Det vet best du i samråd med legen.

Endret av warneck
Lenke til kommentar

I tillegg til det Kolbjørn over meg nevnte opplevde jeg kramper, kaldsvetting, rastløshet, søvnvansker irritabilitet og en generell "uggen" følelse da jeg trappet ned for fort på Effexor. Dvs. ingen sa til meg at det ikke var noen god ide å bråslutte. Not doing that again, for å si det sånn.

Jeg prøvde det samme denne uka, og opplevde det samme. Anbefaler ikke å slutte brått for å si det sånn. Hyppige angstanfall er ganske ubehagelig, det er vel mest sannsynlig effexoren som har hjulpet meg med å holde angstnivået ganske lavt.

Lenke til kommentar

Ved veldig mange stimuli (som antidepressiva) vil man få en omvendt effekt ved slutt, pga hvordan hjernen fungerer. Hjernen er binær, dvs enten på eller av for hver enkelt celle. Den forsøker ofte å holde seg på et gitt nivå, eller i "homeostatis". Dermed vil den forsøke å motvirke antidepressivaen med motsatt effekt av hva den gjør. Det betyr at om du slutter på antidep, så forstår ikke hjernen det med en gang. Dermed vil du få en sterk motsatt effekt. Om du sluttet "cold turkey", Gnåleren, er det ikke rart at du hadde hyppige angstanfall. :-) Det er svært, svært vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje kroppen bygger opp toleranse for signalstoffene når de økes på grunn av medisinen, slik at de naturlige kjemikaliene kroppen har når lykkepillene avsluttes gjør at kroppen sin kjemiske tilstand på en måte er verre enn før bruken av lykkepiller startet, men jeg aner ikke hvor mange uker, mnd eller år det varer, eller hvor lang tid det tar før noen som har gått på lykkepiller får tilbake sitt dype følelsesliv.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvis du er bra nå er det bare tull å slutte. "Never change a winning team." Men hvis du går på en høy dose kan det hende du kan klare deg med en lavere en.

Postet av anonym: a0c21647e27713fe5c39a39189f2c2bd

tull prat, SSRI er zombie dop.

mange kan som eks bare forandre enkle ting i kostholdet eller ta placebo å føle seg bedre.

SSRI er i mine øyne noe som burde være a-preparat.

Gis alt for lett ut til folk..

Hvis tråd starter skal slutte, gå til legen din krev psykolog som kan følge deg opp på et nedtrapping program, og nekt nye medisiner.

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje kroppen bygger opp toleranse for signalstoffene når de økes på grunn av medisinen, slik at de naturlige kjemikaliene kroppen har når lykkepillene avsluttes gjør at kroppen sin kjemiske tilstand på en måte er verre enn før bruken av lykkepiller startet, men jeg aner ikke hvor mange uker, mnd eller år det varer, eller hvor lang tid det tar før noen som har gått på lykkepiller får tilbake sitt dype følelsesliv.

Med seroxat kan det ta år, noen blir aldri bedre.

http://www.psychologytoday.com/articles/200704/sex-love-and-ssris

Livsfarlig medisiner..

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...