chassisfreak Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg har gjort litt research og har et par alternativer, men klarer ikke å velge (er btw student, så har studentmedlemskap hos dustinhome og får studentrabatt hos dell). Dustinhome (G74SX-TZ352V): ASUS G74SX CI7 2.2 8GB/750 GTX560 BLU-RAY 17.3" W7HP - 9749kr m/frakt Problem: 5400rpm disk, glossy skjerm, tung, kort batterilevetid Netonnet (G74SX-TZ226V): Samme som over, men med 7200rpm disk. - 11078kr m/frakt (10999kr + 79kr) Dustinhome (G53SX-S1169V): ASUS G53SX CI7 2.2 8GB/750 GTX560M HIGH-RES 15.6" W7HP - 9097 kr m/frakt Lettere, billigere og har lengre batterilevetid enn G74, men liten størrelsesforskjell, så du får 15.4" skjerm i 17" kabinett og vanskeligere å skifte hdd. Problem: Har ikke bluray-spiller slik som netonnet's modell. Netonnet (G53SX-S1216V): 10069kr (9990kr + 79kr) Netonnet (MSI GT780DX-430NE)- 10069kr (9990kr + 79kr): Fordelen med denne er at den har matt skjerm og et bedre skjermkort GTX570M Problem: F.eks. battlefield 3 liker best å ha et minimum av 2gb skjermkortminne for å kjøres optimalt. Denne laptopen har i tillegg til å ha et bedre skjermkort, et dårligere kjølesystem, så den vil bli mer bråkete.. Og 4-kjerneren droppes til fordel for pris/bedre skjermkort, samt kraftigere 2-kjerner. edit: denne har også den kjipe ulempen med 4+2gb ram, slik at hvis du vil oppgradere med 4gb brikker må du hive ut den ene 2gb ram-brikken.. Dell: Dell XPS 17" - 10936,61kr m/frakt Den har 3D, knallgod skjerm, TV-kort, det beste WIFI-kortet, men det dårligste skjermkortet(GT555). Har lenge vurdert G53 med SSD hos dustinhome som kommer på 9994kr m/frakt, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er det beste valget av disse laptopene. Kan noen komme med litt tips? Jeg ønsker å kunne spille BF3, Skyrim, samt bruke CS5-pakken til adobe. Multitaskingen til i7 kan derfor komme til nytte, men spillytelsen i skjermkortet til MSI'en er betraktelig høyere enn hos de andre. Dell'en på sin side har den beste skjermen. Hva er det beste valget...? Takk på forhånd. Endret 1. mars 2012 av karategamer Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Personlig hadde jeg tatt den første, altså Asus G74SX, åsså ventet på en 120GB SSD på tilbud å slenge inn, da disse maskinene etter det jeg er blitt informert om har plass til 2 disker Da har du lynrask disk til OS og litt spill&programmer, og 750GB å lagre film, musikk osv. på For lagring er 5400rpm intet problem! Og du havner under 11000,- PS: Kjøleløsningen på Asus'en er veldig god og stillegående! Endret 1. mars 2012 av TXD1979 Lenke til kommentar
chassisfreak Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Ok, så det blir ikke merkbart tregere ved overføring av filer til 5400rpm enn 7200rpm? Vet at 5400rpm er mer stillegående, men jeg tenker likevel at laptopen bråker såpass mye med vifter og slikt at det ikke blir noe problem å ha en litt mer bråkete disk på 7200rpm som også er kjappere. Men du ser at med studenttilbudet blir prisgapet for stort mellom modellen med og uten 7200rpm i positiv favør til 5400rpm. Jeg liker forresten veldig godt det faktum at kjølesystemet til G74 er det stilleste og mest kritikerroste jeg har lest om. Én annen ting er at G53 visst bare passer i 17"-sekker, mens G74 visstnok passer i de færreste 17"-sekkene? I såfall ville det blitt et større problem å flytte på den, selv om den er en "slepbar" på drøye 4kg.. Grunnen til at det blir en slik en og ikke en stasjonær er at jeg har flyttet på meg en del som student, og den jobben blir straks verre med en stor stasjonær.. Har lest om "Kingston HyperX SSD SH100S3 120GB"(Dustin , netonnet), men den billigste jeg fant med >=500MB/s les/skriv var den OCZ'en jeg linket til tidligere. Tusen takk for kjapp og god tilbakemelding. Endret 1. mars 2012 av karategamer Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 SSD passer i G53 også, det er plass til 2 harddisker i den også denne SSDen er den du burde velge, den er mye mer stabil en kingston disken, ikke stol på sekvensielle skriv/les hastighet, det sier litt men ikke alt, samsungen er bedre... Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg mener du ikke skal tenke på hastighetsforskjellene mellom 5400rpm og 7200rpm så lenge du skal putte inn en SSD (noe jeg mer eller mindre mener er et krav her ) Hvis du googler litt finner du en sekk å bruke til 17 tommeren Har sett mange som har funnet ok løsninger til G74SX Når det gjelder valg av SSD-disk så tar du en tur innom SSD-tråden å sjekker anbefalinger fra ekspertisen der. HyperX-disken du nevner er helt super, men her mener jeg du bør følge litt med på nettbutikkene å som sagt velge en 120GB på tilbud. Netshop hadde tirsdag tilbud på nye Intel 520 120GB til 995,- så det er stadig gode kjøp å gjøre her Edit: Støtter olestokk i valget av Samsung-disken (men da er du litt over budsjettet ditt) Endret 1. mars 2012 av TXD1979 Lenke til kommentar
chassisfreak Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 SSD passer i G53 også, det er plass til 2 harddisker i den også denne SSDen er den du burde velge, den er mye mer stabil en kingston disken, ikke stol på sekvensielle skriv/les hastighet, det sier litt men ikke alt, samsungen er bedre... Ah. Nevnte det i førsteinnlegget: "Har lenge vurdert G53 med SSD hos dustinhome som kommer på 9994kr m/frakt, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er det beste valget av disse laptopene." Hvis du går lengre opp i innlegget ser du at jeg har vedlagt priser også. Med G53 og samsung SSDen blir det da 10476kr (9097kr+1379kr) som er innenfor budsjettet. Hmmm.... er litt vanskelig dette med SSD. Ser bare det at kingston-SSDen har fått veldig god kritikk over alt jeg har lest om den.. OCZ har jeg lest kan være ustabil og dårlig. Hvorfor mener du samsungen er et bedre valg? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 SSD passer i G53 også, det er plass til 2 harddisker i den også denne SSDen er den du burde velge, den er mye mer stabil en kingston disken, ikke stol på sekvensielle skriv/les hastighet, det sier litt men ikke alt, samsungen er bedre... Ah. Nevnte det i førsteinnlegget: "Har lenge vurdert G53 med SSD hos dustinhome som kommer på 9994kr m/frakt, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er det beste valget av disse laptopene." Hvis du går lengre opp i innlegget ser du at jeg har vedlagt priser også. Med G53 og samsung SSDen blir det da 10476kr (9097kr+1379kr) som er innenfor budsjettet. Hmmm.... er litt vanskelig dette med SSD. Ser bare det at kingston-SSDen har fått veldig god kritikk over alt jeg har lest om den.. OCZ har jeg lest kan være ustabil og dårlig. Hvorfor mener du samsungen er et bedre valg? det kommer av ustabiliteter på SSDen, kingston SSDen har samme kontroller som OCZ bruker, men kingston har vel litt bedre drivere samsungen er veldig stabil og bruker egen kontroller, den er også veldig kjapp (oppgitt les/skriv hastighet er ofte litt annet enn hva det egentlig er) hvis du så ha kjempegod stabilitet og ytelse er Intel 520 et godt valg, koster vel rundt 1650kr for 120GB, den bruker samme kontroller som OCZ og kingston, men i skikkelig Intel stil er de rett og slett bedre enn andre sine Lenke til kommentar
chassisfreak Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 SSD passer i G53 også, det er plass til 2 harddisker i den også denne SSDen er den du burde velge, den er mye mer stabil en kingston disken, ikke stol på sekvensielle skriv/les hastighet, det sier litt men ikke alt, samsungen er bedre... Ah. Nevnte det i førsteinnlegget: "Har lenge vurdert G53 med SSD hos dustinhome som kommer på 9994kr m/frakt, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er det beste valget av disse laptopene." Hvis du går lengre opp i innlegget ser du at jeg har vedlagt priser også. Med G53 og samsung SSDen blir det da 10476kr (9097kr+1379kr) som er innenfor budsjettet. Hmmm.... er litt vanskelig dette med SSD. Ser bare det at kingston-SSDen har fått veldig god kritikk over alt jeg har lest om den.. OCZ har jeg lest kan være ustabil og dårlig. Hvorfor mener du samsungen er et bedre valg? det kommer av ustabiliteter på SSDen, kingston SSDen har samme kontroller som OCZ bruker, men kingston har vel litt bedre drivere samsungen er veldig stabil og bruker egen kontroller, den er også veldig kjapp (oppgitt les/skriv hastighet er ofte litt annet enn hva det egentlig er) hvis du så ha kjempegod stabilitet og ytelse er Intel 520 et godt valg, koster vel rundt 1650kr for 120GB, den bruker samme kontroller som OCZ og kingston, men i skikkelig Intel stil er de rett og slett bedre enn andre sine Fant Intel 520 til 1288,45kr..... eneste er at jeg fant to varianter.Én "bulk" og én "reseller". Reseller er ca. 80kr dyrere. Men ut i hva du skriver om kontrollere, burde ikke samsungen da være det tryggeste valget? Vet at intel har fått skryt for sin stabilitet og de nye 520-SSDene, men hvis de har samme kontrollere som de andre som har vist seg å være ustabile, hvordan kan en da stole på at intel sine er stabile? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 det er vel det at driverne er ustabile som er det store problemet med dem, og så har intel redet dagen for seg selv med egne drivere til kontrolleren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå