gemah Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hvordan er reglene for fravær grunnet sykt familiemedlem? Min far ble syk her for en stund tilbake, og jeg ble dermed endel fraværende fra jobben.. Nå "truer" arbeidslederen min meg med oppsigelse, ettersom det ventes 2 nye uker med fravær grunnet en operasjon jeg skal ha, (og som jeg opplyste arbeidslederen om ved ansettelse, og selvfølgelig vil få sykemelding for). Hva er egentlig rettighetene mine? Veldig ubehagelig situasjon å havne opp i. Har prøvd å google litt rundt, men har ikke funnet noen konkrete paragrafer. Jeg brukte egenmeldingene mine da min far var syk, for det var det arbeidslederen min sa jeg skulle. Jobber som personlig assistent om det skulle være relevant. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Her kan jeg ikke se at arbeidsgiveren din har noen sak. Du kan ikke sies opp pga. sykefravær av så kort varighet som attpåtil er dokumentert medisinsk. Nå er det riktig nok feil at du brukte egenmelding for fraværet du hadde i forbindelse med din fars sykdom - det skulle vært søkt om permisjon - men dette er vel så mye din arbeidsleders egen feil siden han bad deg om å gjøre det på denne måten. Edit: Står litt om hva som kreves ift. oppsigelse på bakgrunn av sykefravær her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=3&ArtKey=424 Endret 1. mars 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå