Gå til innhold

Lagring av øl

Anbefalte innlegg

Har fått øynene opp for lagring av øl. Spesielt sterke og mørke øl egner seg godt for lagring. Oppdaget dette tilfeldig i fjor da en Jule Avec hadde blitt glemt innerst i kjøleskapet og ble funnet etter 6 måneder. Den smakte aldeles himmelsk. Ekslusiv, behagelig, stor og lang smak, litt portvins-aktig, og typisk som noe man betaler svært mye mer enn 35 kroner for. Nå i julen fikk jeg smake en Ringnes julebokk som hadde stått ett år på kjølerom, og den hadde den samme fantastisk eksklusive smaken. Kjempeforskjell i forhold til den "ferske" julebokken som vi også smakte på.

Så nå står det et lite lager med Jule Avec, Julebokk og Aas Juleøl Premium i kjøleskapet og skal få stå minst 6 måneder.

Vil gjerne høre fra andre som har erfaring med lagring av øl. Er det annet enn mørkt og sterkt øl som får denne foredlingen? Hvilken temperatur er optimal? Kan vinskap gi enda bedre resultat, eller er kjøleskap godt nok (virker jo sånn på meg da)? Er det 6, 12, 18 eller flere måneder som er optimalt? Litt kjedelig å lagre en flaske i 2 år for å finne ut at den har gått over tiden og blitt ødelagt.

Livet er jo alt for kort til å drikke kjedelig øl.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har god erfaring med å lagre mørkt øl og dårlig erfaring med å lagre pils. Det å lagre pils var aldri planen, de ble bare glemt igjen i et skap i et år. Smakte på en, den var litt trist, så det anbefales ikke.

Mørkt, sterkt øl derimot tjener ofte på å bli lagret. Jeg var på en juleølsmaking rett før jul 2010 og da smakte vi blant annet Nøgne Ø's God jul '09 opp mot '10 og det var voldsom forskjell, så jeg kjøpte inn en del juleøl og tok noe av det i år og skal lagre noe av det lenger. Jeg kjøpte nokså nylig noen flasker Kinn Svartekunst og der anbefales det å la den ligge i minst to og gjerne ti år.. Xbeeriment Black Force One er merket best før: I morgen, den skal jeg la ligge en stund.

Jeg anbefaler å lagre ølet mørkt og kjølig, jeg vet sant og si ikke optimal temperatur, men jeg har det sammen med vinen min. Når det gjelder hvor lenge de kan ligge er det samme råd som for vin som gjelder. Kjøp inn en del flasker, ta en nå og da og se hvordan den utvikler seg og når du synes den er best.

Ellers er det en del snakk om lagring i Den store øltråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...