Gå til innhold

Norske kvinner venter for lenge med å med å få barn

Anbefalte innlegg

Kom det frem på tv2 nyhetene i går kveld.

Dette fører til mange problemer for både mor og barn. Blant annet prematur fødsel og større barnedødelighet.

Jeg har ett par spørsmål i den forbindelse.

Hva er det som har lagt opp til at norske kvinner utsetter det å få barn og hvordan kan vi snu utviklingen?

Endret av RoaldN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sene barnefødslene skyldes at kvinner i dag ønsker seg utdannelse, og tar det. Det er naturlig å ville være ferdig med utdannelsen før man setter i gang med å danne familie, siden det blir så mye tyngre senere.

Om utviklingen kan snus er jeg usikker på. Men det ville hjelpe med menn som tar sin del av ansvaret, selv om det betyr å utsette egen karriere. Bedre ordninger for å kombinere karriere og familieliv er også viktig.

Ellers er religion en sterk faktor her. Men det toget er jeg redd for at har gått.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som kvinne i starten av 20- årene er enig i det TWFA sier. Jeg ønsker en utdannelse før jeg begynner med barn. Da kan jeg konsentrere meg fult og helt om studiene i studietiden, for senere å ha trygge rammer klare før barnet kommer. Jeg personlig vil også reise litt fra meg før barn.

Også resten av samfunnet legger opp til at kvinner skal ta utdannelse før barn, ikke bare kvinnene selv. Hadde jeg blitt gravid nå, før utdannelsen, ville jeg fått bemerkninger om at jeg aldri kommer til å klare en utdannelse, at jeg er dum som får barn så tidlig osv. Så de kvinnene som faktisk tar valget om å få barn tidlig, planlagt eller uplanlagt, får samfunnets øyne i nakken med en gang. Ser dette rundt meg støtt og stadig. Ikke noen oppmuntringer om at det fra naturens side er lurt å få barn i (relativt) ung alder, og at man skal få støtte om utdannelse senere ol.

Hadde samfunnet gjort det lettere for kvinner å ta en utdannelse samtidig som de har små barn, vil jeg tro flere hadde sett på det å bli mor tidligere som et mer reelt alternativ. Tilrettelegge for et fungerende familieliv kombinert med utdannelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det visst snakk om at man kan fryse ned egg også, slik at kvinner kan vente til de er i 40-åra før de får unger. Hørte ei ugift dame på radio som synes det var en god ide, for hun hadde visstnok ikke "fått levd livet" helt ferdig, i en alder av 35, og da var denslags forlokkende.

Galskap spør dere meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men er det ikke sånn at utviklingen på det å føde barn har gått drastisk ned, fra sene tjueår til tidlige tjueår. Hvordan kan dette påvirkes negativt? At man idag har fokus på utdannelse og ikke husmorhjelp skylder selvfølgelig det meste.

De årene etter barnefødsel er svært tunge å gå tilbake til utdannelsen.

Lenke til kommentar

del_diablo, ingen vits å overdrive da..

Faktum er at faren for misdannelser (fysisk/psykisk handicap) øker når en kvinne passerer 30 år og ikke har født tidligere. I tillegg er det høyere risiko for det samme, i forbindelse med kunstig insemasjon (prøverør unger)

Og forekomsten av begge deler har økt. Er det en tjenelig samfunnsutvikling utvikling?

Det gamle begrepet "survival of the fittest" dvs. der selve forplantningen mellom mann/kvinne avgjør hvilket avkom som blir født, er bærebjelken som har gjort at vi har overlevd.

Tukler man for mye med det, vil det foruten å koste masse penger i pleie/helse, gjøre at vi på sikt blir degenerert.

Og forresten, det går helt fint å vente med utdannelse til man er 28-29 år, hvis man velger å få unger først.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man begynner med studier rett etter VGS, er jo de fleste ferdige før fylte 30 uansett. Problemet er vel at folk også vil etablere seg litt i arbeidslivet etter studiene, før de får barn. Veldig mange har pauseår med jobb og reise før videre utdanning, though. Og høyskole og/eller millitæret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er religion en sterk faktor her.

Og det kommer til å bli vår undergang. "De" trenger ikke engang å bruke våpen/makt for å seire, men kan bare sørge for å føde masse sunne unger, av sunne unge mødre, og vi motparten består etterhvert av degenererte skikkelser uten motstandskraft.

Fremtidsenario..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå veldig lenge siden norske jenter fikk barn som tenåringer da. Før man førte statistikker, for å si det sånn. Fødealderen for førstegangs fødende var faktisk lavest rundt 1970.

Nå har vi ikke statistikker lenger tilbake enn 1920 for dette, tror jeg, men her er en illustrerende graf:

post-52698-0-55200100-1330642221_thumb.png

Den kurven som er merket modal alder viser mors alder når flest barn ble født. Den er noe høyere enn første fødsel, siden mange kvinner fikk flere barn. Kanskje et år eller to for høy. Men allikevel kan vi se at i moderne tid så sank førdelsalderen drastisk etter 2. verdenskrig, for så å øke igjen på 70-tallet.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers er religion en sterk faktor her.

Og det kommer til å bli vår undergang. "De" trenger ikke engang å bruke våpen/makt for å seire, men kan bare sørge for å føde masse sunne unger, av sunne unge mødre, og vi motparten består etterhvert av degenererte skikkelser uten motstandskraft.

Fremtidsenario..

Hvis du med "De" mener de religiøse, so be it. Jeg har ikke tenkt å utkonkurrere dem på fødselstall, men med kunnskap. (Nå er det lovlig sent for meg å stole på den første taktikken i alle fall.)

De som måtte mene innvandrere, vet vel nå at jeg tvert imot ser på det som en potensiell redning. Friskt blod er friskt blod, uansett etnisitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig så ignorerer du at dette friske blodet ditt i aller høyeste grad er religiøst.

Hva du egentlig sier er da at du er for religion bare det kommer fra ikke-hvite og du er for "friskt blod" så lenge det fremmer degenerering av hvite.

Lenke til kommentar

De som måtte mene innvandrere, vet vel nå at jeg tvert imot ser på det som en potensiell redning. Friskt blod er friskt blod, uansett etnisitet.

Det var de jeg tenkte på ja, i norsk/europeisk sammenheng (og hele 3-verden i langt perspektiv)

Det skremmer forsåvidt ikke meg heller, men det burde jo være en tankevekker for de som er opptatt av slike farer, at vi potensiellt graver vår egen grav og at vi kun kan skylde på oss selv og våre myndigheter.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke fødes nok hvite barn, er det klart at vi tradisjonelle hvite europeere vil henge enda mer etter folketallet i andre verdensdeler.

Men.. hvem skal de unge kvinnnene gifte seg med? I dag er det mange menn som ikke har tro på ekteskapet, og som kanskje ikke blir voksne i det hele tatt. Det er en stor sjanse å ta, å gifte seg med en mann på 25 som ikke har fått levd livet. Sjansen er stor for at han vil forlate kona og barna etter hvert.

Etter dagens krav trenger man et kjempestort hus for å oppdra fire-fem barn, og en kjempestor bil. Barna er også nødt til å ha dyre klær, og delta på dyre fritidsaktiviteter. Dette gjør at mange føler angst om de blir ufrivillig gravide med nummer fire. Og de vurderer abort.

Lenke til kommentar

Men.. hvem skal de unge kvinnnene gifte seg med? I dag er det mange menn som ikke har tro på ekteskapet, og som kanskje ikke blir voksne i det hele tatt. Det er en stor sjanse å ta, å gifte seg med en mann på 25 som ikke har fått levd livet. Sjansen er stor for at han vil forlate kona og barna etter hvert.

Vi snakker jo om å lage barn her, ikke om ekteskap!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ikke fødes nok hvite barn, er det klart at vi tradisjonelle hvite europeere vil henge enda mer etter folketallet i andre verdensdeler.

Etter dagens krav trenger man et kjempestort hus for å oppdra fire-fem barn, og en kjempestor bil. Barna er også nødt til å ha dyre klær, og delta på dyre fritidsaktiviteter. Dette gjør at mange føler angst om de blir ufrivillig gravide med nummer fire. Og de vurderer abort.

Jeg tror det er slik at flere kvinner enn menn ønsker seg bort fra ekteskapet og tar skillsmisse siden staten favoriserer dem uansett.

Tipper at statistikk vil vise at det er en tung hovedvekt på kvinner som er den aktiverende part.

Lenke til kommentar

For min egen del som potensiel forelder, så er boligpris det største hinderet for at jeg kan føle meg trygg på å starte på et slikt langsiktig prosjekt. Om samfunnet ønsker å gjøre noe for å få yngre foreldre, så vil jeg foreslå å investere i husbygging i stor skala, og på andre måter gå inn for å ta livet av gjeldssystemet, som ikke tjener andre enn bankene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig så ignorerer du at dette friske blodet ditt i aller høyeste grad er religiøst.

Hva du egentlig sier er da at du er for religion bare det kommer fra ikke-hvite og du er for "friskt blod" så lenge det fremmer degenerering av hvite.

Har du lest mine andre innlegg på forumet så vet du at jeg ikke ignorerer det. Tvert om. Jeg ser på det som en av de største utfordringene med innvandringen. Når vi endelig er begynt å bli kvitt religionens klamme åk over samfunn og moral her til lands så har vi begynt å importere den.

Men blodet deres er det ikke noe i veien med.

Tipper at statistikk vil vise at det er en tung hovedvekt på kvinner som er den aktiverende part.

Edit: Jeg fant statistikker allikevel. 60-80% er kvinnens initiativ. Så lærte jeg noe idag også.

Kilde

Lenke til kommentar

For min egen del som potensiel forelder, så er boligpris det største hinderet for at jeg kan føle meg trygg på å starte på et slikt langsiktig prosjekt. Om samfunnet ønsker å gjøre noe for å få yngre foreldre, så vil jeg foreslå å investere i husbygging i stor skala, og på andre måter gå inn for å ta livet av gjeldssystemet, som ikke tjener andre enn bankene.

Ja, det er faktisk en viktig faktor. Grunnen til at folk fikk barn så sent i gamle dager var at de måtte være gift før de fikk barn, og de måtte ha bolig før de kunne gifte seg. Og for å få råd til bolig måtte man være i jobb.

Idag er det vanskeligere på to måter:

1. Fordi boligene er så vanvittig mye dyrere. På 60-70-tallet kostet en OBOS-leilighet en årslønn. Husleiene var høye, men man klarte det på et vis.

2. Fordi det kreves stadig mer utdannelse å få jobb idag.

Jeg tilhører den generasjonen som har betydelige verdier bundet opp i bolig. Det er en trygghet for min egen alderdom. Men samtidig skulle jeg gjerne vært den foruten, slik at mine barn som nå studerer kunne kommet seg inn på boligmarkedet uten å bli gjeldsslaver, og ha mulighet til å stifte familie om de ønsket det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...