konduktans Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Er det en enkel måte å overskrive all data på en 100GB SATA-disk med random data? Evt. en annen form for sikker sletting av data. Grunnen er at disken skal selges, og jeg vil at ingenting skal kunne leses fra disken. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Google "DBAN", last ned iso-imaget, brenn det til CD, boot fra CD'en, velg overskrivningsmetode, done. edit: For sikkerhets skyld, ha bare én disk tilkoblet når du gjør dette, så unngår du å slette feil disk ... Enkle erase-metoder tar relativt kort tid, komplekse metoder bruker lengre tid. Endret 1. mars 2012 av nebrewfoz Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Da dukker det opp et problem. Har allerede så mange disker at jeg ikke har plass til DVD på kontrolleren min. Kan jeg brenne det til en USB-pinne? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Da dukker det opp et problem. Har allerede så mange disker at jeg ikke har plass til DVD på kontrolleren min. Kan jeg brenne det til en USB-pinne? USB? Maybe. sjekk nettet. Jeg ville ha koblet fra de diskene jeg ikke skal slette ... edit: Merk kablene, så blir det enklere å koble tilbake igjen. Endret 1. mars 2012 av nebrewfoz Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Et alternativ til DBAN er å bruke Parted Magic CD'en. Den inneholder programmet Nwipe som gjør det samme som DBAN (står det). Bruk "Linux Live USB Creator" til å preppe en bootbar USB-stick med Parted Magic. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg støtter DBAN, denne spiller på lag med disken for slettingen, vet ikke om KillDisk eller andre gjør det. I kommandosettet for ATA som alle SATA og disk enheter støtter så er det en kommando som forteller disken at du nå skal slettes. Da vil harddisken skrive til alle sektorer, inkludert de som er merket av som skadet og ikke i bruk og reservene. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 Glemte å si det. Alle de fancy programmene jeg prøvde krasjet, så jeg kjørte full format, og leverte den som den var. Antar at det er bra nok, iom at det ikke var noe skummelt på den :-) Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 23. mars 2012 Del Skrevet 23. mars 2012 For future reference, så har CCcleaner 1, 3, 7 og 35-veis overskriving/sletting. Genialt og enkelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå