nomore Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hei! Skal flytte inn i ny leilighet i slutten av denne måneden, og i går var eg hos ny utleier for å gå gjennom kontrakten. Det meste var standardvilkår, men eg reagerte på et punkt, som eg da nektet å godta. Utleier ønsker at eg betaler inn et forskudd på ei månedsleie, som blir definert som leie for den siste måneden eg bor der. Dvs at om eg bor der i 19 måneder, så har eg allerede betalt leie for den nittende måneden, og slipper da å betale denne når eg flytter. Skulle eg misligholde avtalen eller skylde huseier noe når avtalen sies opp så går dette av dette forskuddet. Flytter eg ut og får en annen til å overta leieforholdet eller utleier selv sier opp avtalen så vil eg få tilbake dette forskuddet, med mindre noe er ødelagt. Dette mener eg åpenbart er et depositum, men som han kaller forskudd for å unngå kravene til depositum. Eg nektet å godta dette vilkåret, og sa rett ut at depositum på ei månedsleie ikke er noe problem, men da skal det også betraktes som et depositum med de kravene husleieloven stiller og den sikkerheten begge får av dette. Det var ikke han som hadde utformet kontrakten, og var litt usikker på det punktet selv, så han skulle prate med kameraten som brukte samme kontrakt selv, og komme tilbake til meg. Spørsmålet nå, var det rett av meg å nekte å godta dette punktet? Slik eg ser det så får utleier fordelen med renter i leieperioden, ikke eg slik loven sier. Utleier kan disponere disse pengene fritt, og selv om eg har rett på disse pengene etter endt leieforhold så risikerer eg å måtte bruke tid på å få disse igjen. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) http://forbrukerport...vtale/depositum ^Her står det ganske kortfattet at du har helt rett. http://www.lovdata.n...17-003.html#3-5 Her er selve loven. Merk deg at det står "Skal settes i egen konto med leiers navn" Endret 1. mars 2012 av RRhoads Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hei! Skal flytte inn i ny leilighet i slutten av denne måneden, og i går var eg hos ny utleier for å gå gjennom kontrakten. Det meste var standardvilkår, men eg reagerte på et punkt, som eg da nektet å godta. Utleier ønsker at eg betaler inn et forskudd på ei månedsleie, som blir definert som leie for den siste måneden eg bor der. Dvs at om eg bor der i 19 måneder, så har eg allerede betalt leie for den nittende måneden, og slipper da å betale denne når eg flytter. Skulle eg misligholde avtalen eller skylde huseier noe når avtalen sies opp så går dette av dette forskuddet. Flytter eg ut og får en annen til å overta leieforholdet eller utleier selv sier opp avtalen så vil eg få tilbake dette forskuddet, med mindre noe er ødelagt. Dette mener eg åpenbart er et depositum, men som han kaller forskudd for å unngå kravene til depositum. Eg nektet å godta dette vilkåret, og sa rett ut at depositum på ei månedsleie ikke er noe problem, men da skal det også betraktes som et depositum med de kravene husleieloven stiller og den sikkerheten begge får av dette. Det var ikke han som hadde utformet kontrakten, og var litt usikker på det punktet selv, så han skulle prate med kameraten som brukte samme kontrakt selv, og komme tilbake til meg. Spørsmålet nå, var det rett av meg å nekte å godta dette punktet? Slik eg ser det så får utleier fordelen med renter i leieperioden, ikke eg slik loven sier. Utleier kan disponere disse pengene fritt, og selv om eg har rett på disse pengene etter endt leieforhold så risikerer eg å måtte bruke tid på å få disse igjen. Jeg har forstått det slik at det er en ganske vanlig praksis. Men jeg ser egentlig hvordan dette ikke tjener deg, så fremst det står oppgitt i kontrakten. Du trenger ikke bekymre deg for at utleier misbruker pengene til at om det oppstår en konflikt mellom dere har han faktisk ingen av pengene dine. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Det er heilt klart noke som ikkje stemmer når ein snakker om forskuddsleige og muligheita til å trekke av forskudd i samme settning. Men slik som eg ser det så vil nok ikkje dette ha noke praktisk betydning. Sjølv om du misligholder avtalen så er det ikkje så mykje som skjer: § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Mislighold er oppsigelsesgrunn, men det står ingenting om at det er umiddelbar utkastelse. Så dersom huseiger meiner du har misligholdt leigeavtalen og bruker det som argument for å seie opp avtalen så kan du fortsatt bu i boligen ut den perioda som du har betalt for. Og dersom du øydelegg noke før du flytter ut så vil ikkje huseiger kunne trekke noke sidan du har budd gratis den siste månden. Du betaler sjølvsagt ikkje for den siste månden i leigeavtalen når du betaler på forskudd. Så slik som eg tolker dette så er denne settninga uproblematisk sidan det berre er ei dårlig og lite logisk settning som ikkje skal få følger for deg som leigetaker. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Sannsynligvis har du rett, men så lenge du har kontrakt på at det gjelder som siste måneds leie, så er det jo ikke noe problem for deg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Ok. Takker for svar. Da skal eg prate mer med ny huseier til helgen. Mulig det var min skeptisme som ble unødvendig trigget på feil premisser Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Husleieloven er ufravikelig på dette punktet. Dersom du skal deponere et beløp som skal tjene til sikkerhet for ditt mislighold må dette skje i tråd med reglene i husleieloven § 3-5, jfr. § 3-7 som fastslår at 'andre eller større pengebeløp' ikke kan kreves. Ordningen vil for så vidt også være problematisk sett opp mot husleieloven § 3-2, som forbyr forskuddsbetaling av leie for mer enn én måned. Hvis huseier krever et forskudd på deg for "siste måned" og i tillegg vil at du skal betale leie for mars måned den første mars så har han i realiteten ordnet seg med to måneders forskudd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå