Gå til innhold

Oppgradere skjermkort

Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Hei, jeg har et HD4870 med bare 512 MB minne. Kortet er rimelig raskt etter jeg har overklokket det. (4100mhz minne og 750 core clock)

Det jeg lurer på er om dere syns det er på tide å kjøpe nytt kort eller ikke. Vil det være lurt å kjøpe nytt nå eller skal jeg vente litt?

Hvilket skjermkort er mest "bang for the buck" nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale et 6870 i dag. Denne bygger på den eldre 40nm teknologien, og er mindre effektiv per watt en 7*** serien og Nvidias kommende 6** serie. Det hadde vært ok om produsentene hadde fortsatt med 40nm teknologien, men nå som de minsker den til 28nm er det virkelig verdt å vente. Vet ikke helt sikkert, men tror det var noe som dobbel ytelse per watt på den nye 28nm teknologien, men ikke ta meg på ordet der.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

7970 koster jo ekstremt mye. Jeg vil bruke maks 1700 kroner på skjermkort.

6870 har 4.2 ghz minnefrekvens som er bare 100 mhz mer enn mitt overklokket. Jeg kan selvgølgelig over klokke 6870 også, men tror dere jeg burde vente litt lenger?

Jeg husker at 4870 var ekstremt raskt i forhold til andre kort da det var nytt, men fins det noe tilsvarende nå som koster maks 1700?

Lenke til kommentar
6870 har 4.2 ghz minnefrekvens som er bare 100 mhz mer enn mitt overklokket. Jeg kan selvgølgelig over klokke 6870 også, men tror dere jeg burde vente litt lenger?

Ikke se på frekvenser og forskjellig med mindre skjermkortene du sammenligner med mindre er fra samme serie og er bygget på den samme arkitekturen. Det blir feil.

E: Les litt om megahertz myth: https://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

Endret av Benny
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

ok, jeg har en 3.8ghz AMD X2 Phenom og 4GB 1600mhz ddr minne. Vil CPU være flaskehals med HD6970 eller GTX 560TI?

Lenke til kommentar

hd 6950 demo hos komplett. får de ned i 1500 hvis du er heldig, og de yter bedre enn 560 (siste review hos anadtech) og har 1gig mer minne.

Det er ihvertfall hva jeg kjøpte for å bytte ut mitt 4850 med for en uke siden, og jeg er meeget fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av cpu du har ?

Bare Phenom eller Phenom II ?

Har du Phenom (med uten II) så holder det med et HD6870.

Er det Phenom II så kan du nok godt gå for et GTX560Ti eller HD6950.

kanskje litt overkill dette også, men hvorfor ikke nå som GTX560Ti er på tilbud på komplett og dustin. Løp å kjøp sier nå jeg ;)

Lenke til kommentar

ok, jeg har en 3.8ghz AMD X2 Phenom og 4GB 1600mhz ddr minne. Vil CPU være flaskehals med HD6970 eller GTX 560TI?

Du vil slite i BF3, sent i Civ V, store kamper i Shogun 2 og BF:BC2 med en tokjerner, ellers er det ikke mange spill som krever at du sitter på en firekjerner :)

Gå for et HD 6870, mer ytelse for penga er det ikke mulig å få i dag, og nye kort er ikke ventet å presse pris/ytelse med det første.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Hvilken versjon av cpu du har ?

Bare Phenom eller Phenom II ?

Har du Phenom (med uten II) så holder det med et HD6870.

Er det Phenom II så kan du nok godt gå for et GTX560Ti eller HD6950.

kanskje litt overkill dette også, men hvorfor ikke nå som GTX560Ti er på tilbud på komplett og dustin. Løp å kjøp sier nå jeg ;)

Jeg har Phenom II prosessor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...