Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobber deltid, krav på overtidsbetaling?

;_;

Anbefalte innlegg

Hei, jobber som butikkmedarbeider, og neste uke skal jeg jobbe 48 timer (mot mine vanlige 20-28 timer). Betyr det at jeg har krav på minst 40 % ekstra de siste 8 timene (etter kvelds og helgetillegg eller 40 % ekstra av grunnlønn + tillegg?)?

Har prøvd å finne svaret på nettet de siste to-tre dagene, men blir bare forvirret. Kan sjefen ta gjennomsnittet mitt de siste 8 ukene (ender da langt under 40 timer i snitt), og dermed bestemme om jeg er "kvalifisert" til å få overtidbetaling eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jobber som butikkmedarbeider, og neste uke skal jeg jobbe 48 timer (mot mine vanlige 20-28 timer). Betyr det at jeg har krav på minst 40 % ekstra de siste 8 timene (etter kvelds og helgetillegg eller 40 % ekstra av grunnlønn + tillegg?)?

Har prøvd å finne svaret på nettet de siste to-tre dagene, men blir bare forvirret. Kan sjefen ta gjennomsnittet mitt de siste 8 ukene (ender da langt under 40 timer i snitt), og dermed bestemme om jeg er "kvalifisert" til å få overtidbetaling eller ikke?

Det er vel gjennomsnittet for en måned som gjelder. Men man får først overtidsbetalt de timene over 40 timer i uken eventuelt når du jobber mer enn 9 timer om dagen.

Det er synd, men som deltidsarbeider har man veldig lite rettigheter og krav ift. fulltid.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

1: Arbeidstid kan gjennomsnittsberegnes.

2: Dersom du får overtidsbetalt, skal du ikke ha UB-tillegg.

Det virker rart spør du meg, hadde jeg fått overtidsbetalt hadde jeg hatt lavere timelønn på lørdagskvelden enn om jeg ikke hadde fått det (men hadde vært høyere alle de andre timene).

Lenke til kommentar

Arbeidstid kan gjennomsnittsberegnes, men det skal da skriftlig avtales (typisk er dette tatt inn ved en henvisning i arbeidsavtalen), jfr. arbeidsmiljøloven § 10-5. Selv om arbeidstid gjennomsnittsberegnes kan ikke alminnelig arbeidstid overstige 48 timer (dvs, i alle tilfeller er arbeid over 48 timer overtid).

Du må derfor lese arbeidsavtalen din, inkludert ting som er henvist til i avtalen.

Det følger av Butikkoverenskomsten § 10-1 at ulempetillegg ikke skal utbetales dersom man får overtidstillegg for samme periode. Dette er for så vidt ganske naturlig, fordi overtidstillegget er ment å kompensere for ulempen ved å jobbe overtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men om UB-tillegget er høyere enn overtidstillegg, krikkert? Vil det ikke da være naturlig å få UB-tillegg i stedet for? Det er jo svært ulogisk at man skal tape penger på å jobbe overtid.

Samtidig er det jo ikke tillatt å ikke gi overtidstillegg.

Lenke til kommentar

Hvis det kronebaserte UB-tillegget er høyere enn overtidstillegget vil du ha en lønn på rundt 100 kr timen. Siden nåværende minstelønn for myndige arbeidstakere i bedrifter som omfattes av Butikkoverenskomsten er rundt 120 kr timen vil denne situasjonen som hovedregel bare inntre hvis du er mindreårig, og arbeidsgiver har ikke adgang til å la mindreårige jobbe så mye at overtid vil komme på tale (jfr. arbeidsmiljøloven kapittel 11). Lørdag har noen spesielle ting ved seg, se nedenfor:

Overtidssatsene er:

Mandag til fredag:

Etter kl. 18.00 kr. 21.- pr time (For at overtidstillegg (50 %) skal være lavere må lønn være <= 42 kr)

Etter kl. 21.00 kr. 42.- pr time (For at overtidstillegg (50 %) skal være lavere må lønn være <= 84 kr)

Lørdag

Etter kl. 13.00 kr. 42.- pr time (For at overtidstillegg (50 %) skal være lavere må lønn være <= 84 kr)

Etter kl. 16.00 kr. 84.- pr time (For at overtidstillegg (100 %) skal være lavere må lønn være <= 84 kr; 50 % <= 168)

Praksis varierer mht hvem som får 100 %-tillegg etter kl. 16 på lørdager. Da jeg var avdelingsleder i butikk sist fikk alle som først fikk overtid på lørdag 100 % etter kl. 16, men tariffavtalen fastslår at det bare er overtidsarbeid på lørdager etter den ordinære arbeidstids slutt som har krav på det. I tillegg har fulltidsansatte som jobber på en frilørdag krav på 100 % fra klokken 12.

Spørsmålet om hva som gir best resultat blir derfor et spørsmål om hvor høyt overtidstillegg man får lørdag etter kl. 16.

Når det gjelder spørsmålet i seg selv: Juridisk sett er det ikke et spørsmål om hva som er "mest naturlig". Tariffavtalen fastslår at det ikke gis UB-tillegg når det gis overtidstillegg, eller med andre ord at overtidstillegget konsumerer UB-tillegget. Aml § 10-6 (11) forbyr ikke dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Den ordinære arbeidstiden skal gjennomsnittlig ikke overstige 37,5 timer pr uke" (sakset fra arbeudsavtalen min), overså det visst de første to gangene jeg leste den.

Når jeg sa at UB-tillegget ville være høyere enn overtidsbetalingen trodde jeg at det var vanlig å bare få 40 % :).

Lenke til kommentar

hvis du til sammen den måneden jobber mer enn gjennomsnittlig 37,5 t pr uke skal du ha overtid. Samme gjelder hvis vakten din blir forlenget og du får beskjed etter at vakta har startet. feks du jobber fra 7-15 og du klokka 10 får beskjed om at du må jobbe til 17. da er det 2 t overtid med 40%.

med mindre dere har en tariffavtale som sier noe annet da.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hvis du til sammen den måneden jobber mer enn gjennomsnittlig 37,5 t pr uke skal du ha overtid. Samme gjelder hvis vakten din blir forlenget og du får beskjed etter at vakta har startet. feks du jobber fra 7-15 og du klokka 10 får beskjed om at du må jobbe til 17. da er det 2 t overtid med 40%.

med mindre dere har en tariffavtale som sier noe annet da.

Kan du vise til en lov? Og hvordan vet jeg om vi har en tariffavtale som sier noe annet? Like før jeg skulle hjem i dag ble jeg bedt om å være lenger, på grunn av noen som ikke dukket opp. Jobbet til sammen 10 timer, når jeg egentlig bare skulle jobbe 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...