joakimz Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Der bruker ein kroppsvekt til å "trene". Den er ikkje noe tyngre. Og uansett kor mye du trener der, så vil ikkje du ta meir enn det kroppen din veier. Med benkpress så kan du ha på 300kg frå dag ein om du vil. Åja? Belastning er belastning, kroppsvekt eller jern. Pull ups og dips og push ups kan være smell tungt det også. Like stor sjanse for og gjøre øvelser feil med kroppsvekt, og av alt anbefaler du sit-ups - da kan vi begynne og snakke skader. Men om målet er og øke styrke og volum vil ikke bare kroppsvekta holde etterhvert man må øke belastninga for og stimulere muskelvekst eller progresjon - men når man begynner og trene over 15+ reps går det ikke så mye på styrke lenger. Hvem i all verden er det du kjenner som løfter 300kg fra dag1? Gud? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Disse artikler baserer sin konklusjon for proff. utøvara. Kids som "skal bli" proff fotball/soccer/hockey spilera. Dei trener nokk ein del styre både i Miami Dolphins og ManU akademiet. Men så må ikkje du gløyme, at dei har mange, mange proffe trenera rundt sei 24/7. http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/YouthMisconceptions.html "With respect to weight training, this recommendation excludes powerlifting, weightlifting, bodybuilding, and general training with maximal weights until the completion of puberty" Research reviewed by Theintz (1994) seems to suggest that sport training for less than 15 hours per week was not disruptive to hormonal status, growth or puberty. The average age of incoming freshman will be 14 years, not too far from the optimal motor development ages. The preponderance of data suggests that there are no valid reasons to assume that these children cannot effectively learn and correctly execute weightlifting skills repeatedly if taught and supervised properly. Free weight exercises develop balance and coordination that cannot be developed using machine weights. ... Recommendations Based on the available medical and scientific data we strongly recommend: 1. Weight training programs for youth should be conducted by well-trained adults. Ideally, the supervising staff should be certified to coach and certified in first-aid. The American Academy of Pediatricians proposes that it is essential that all staff working with children should be trained in supervising strength training through completion of programs from universities or professional organizations. Egentleg så sei det same som eg skreiv? Det er ikkje slik at ein VIL få skade, det er veldig mange faktora som avgjer. B.a. gener, treningsmetode, teknikk, diet, restitusjon osv, osv. Men sjansen er der og den er relativt stor. Om ein gjer alt riktig, så er det så å si garantert at ein ikkje vil få noe som helst konsekvensa. Men trur du virkeleg ein 14-åring vil mestre det? Øvelser, teknikk, diet, nokk restitusjon? Det å utføre alt safe og riktig? Ikkje overtrene? Ikkje bli for ivrig og ikkje pushe for mye? Utan å ta timer med personleg trener og få proff. hjelp? Det trur ikkje eg. http://aappolicy.aappublications.org/cgi/reprint/pediatrics;107/6/1470.pdf RECOMMENDATIONS 1. Strength training programs for preadolescents and adolescents can be safe and effective if proper resistance training techniques and safety precautions are followed. 2. Preadolescents and adolescents should avoid competitive weight lifting, power lifting, body building, and maximal lifts until they reach physical and skeletal maturity. 3. When pediatricians are asked to recommend or evaluate strength training programs for children and adolescents, the following issues should be considered: a. Before beginning a formal strength training program, a medical evaluation should be performed by a pediatrician. If indicated, a referral may be made to a sports medicine physician who is familiar with various strength training methods as well as risks and benefits in preadolescents and adolescents. b. Aerobic conditioning should be coupled with resistance training if general health benefits are the goal. c. Strength training programs should include a warm-up and cool-down component. d. Specific strength training exercises should be learned initially with no load (resistance). Once the exercise skill has been mastered, incremental loads can be added. e. Progressive resistance exercise requires successful completion of 8 to 15 repetitions in good form before increasing weight or resistance. f. A general strengthening program should address all major muscle groups and exercise through the complete range of motion. g. Any sign of injury or illness from strength training should be evaluated before continuing the exercise in question. Eg står ved deg eg skreiv. Det beste er vente til ein er 18, før ein bjynn å trene med vekter. Fram til då, er det mye bedre og sikrer å trene push-ups, sit-ups, kroppsheving, dips. Om ein har råa til å betale for personleg trener, for all del, det er berre å kjører på allereie no. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du kan helt fint velge å se bort ifra kildene jeg faktisk har gitt og stå for din personlige mening, men du kommer ikke med noen særlige overbevisende argumenter/uthevinger her. Er vel ingen som har sagt noe imot at å gjøre ting riktig teknisk er ganske sentralt Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Hvem i all verden er det du kjenner som løfter 300kg fra dag1? Gud? Det var for å vise poenget mitt. Tru meg, om du trener push-ups, dips og hang-ups i 2 år og greier rundt 150 push-ups og 25-30 hang-ups, du kommer til å vere råsterk! Det er forskjell på det "ein vil" og det "ein bør/kan". Ein kompis av meg trente mye styrke på vidaregåande. Vi trente saman btw, eg selv bjynte som 17åring (han var 16 då). Eg kjørte lavt vekt, høyre reps for å greie 6 kravet i gym. Han bjynte å "pumpe" skikkeleg. ca 8 månader seinare så skadet han brøst-muskel, fordi han tokk rett å slett for mye. 7 år seinare, sliter han fortsatt med skaden og kan ikkje trene for fullt. Eg kan også sei, han trente med noen eldre venner, som "hjalp han" med gode råd o.l. Altså 19-20 åringer som viste ikkje så alt for mye selv. Du kan helt fint velge å se bort ifra kildene jeg faktisk har gitt og stå for din personlige mening, men du kommer ikke med noen særlige overbevisende argumenter/uthevinger her. Er vel ingen som har sagt noe imot at å gjøre ting riktig teknisk er ganske sentralt Vel, spørsmålet er då, trur du ein 14åring kommer til å gjere alt riktig? Vekt, teknikk, sets/reps, diet, restitusjon? Utan å betale fleire tusen for PT? Ein enkel "ja/nei" spørsmål igrunn. Endret 2. mars 2012 av cefey Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg tror 14åringer bør få veiledning. Saken var mer om "hormonubalanser" og påvirkning på vekst og sånt bullshit, som kildene motsier. Jeg tror også 100% ærlig at denne diskusjonen er helt irrelevant for tråden, siden trådstarter ikke kommer til å ha sjans i havet til å bli en "farlig fyr" på 1-2 måneder uansett Endret 2. mars 2012 av Kevlar Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du er litt for ung til å bjynne å trene. IKKJE gjør det. Ikkje tren med vekter!!! Om du bjynne med "skikkeleg" trening, kan du føke til din hormon-balansen, noe du vil angre på veldig mye seinare i livet! Bjynn å jogge, ta push-ups, sit-ups, dips og kroppshevinger. Altså bruk kroppen din. Du vil øke muskelmasse og styrke på ein frisk måte. Når du blir 18, kan du godt bjynne i gymmen, om du fortsatt ønsker å øke meir. Søk på militær trening, den er basert på push-ups, sit-ups, dips. Og der bjynner ein frå ca 5-10 push-ups. Altså passer bra for deg;) Du har ikke peiling på hva du snakker om , kort og godt. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg tror 14åringer bør få veiledning. Jeg tror også 100% ærlig at denne diskusjonen er helt irrelevant for tråden, siden trådstarter ikke kommer til å ha sjans i havet til å bli en "farlig fyr" på 1-2 måneder uansett Trur du mange 14-åringer kan tillate seg (har råa) til å få skikkeleg veiledning? Eg tar meg friheit til å svare for deg "Nei, veldig få". Og då står vi med "å anbefalle han bjynne å trene med vekter utan veiledning" eller "trene push-ups, sit-ups osv" Dermer er case closed Endret 2. mars 2012 av cefey Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Case closed ja, siden du tydeligvis har endret hovedargumentet fra første posten din, som var piss om hormonbalanser og annet svada. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Done Endret 2. mars 2012 av joakimz Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Har du gjort noe forskning selv? Kan du henvise til gode, objektive kilder, som motsier det eg skreiv? (...) Husk, det er stor forskjell på ein 20åring og 14åring. Når den eine kan konse seg kun om å bygge muskler, fordi kroppen er ferdi utvikla, så må 14-åring passe på at kroppen får nokk av alt til å utvikle seg, i tillegg til muskelbygging! Eg har snakka med Jeff Willet b.a. ang dette (eg rekner med han veit bedre enn meg og du til saman!), selv om vi var så vidt borti dette emnet, men han sa at vekt-trening er ikkje anbefalt fram til i alle fall 15-16år. Etter det kan ein bjynne forsiktig, veldig forsiktig og helst med ein god trener, som veit kva "teen-bodybuilding" går ut på. Når det finst bedre alternativer (kroppsvekts trening), som er like effektiv, safe og koster ingenting, så er det dumt å gå til gym og ta sjansen. Også er det dumt å anbefale på intrnett noe som har veldig reel sjanse å skade person, når du kan anbefale noe like bra og safe;) Nå er det jo strengt tatt du som fremmer en vitenskapelig påstand og derfor burde ha kilder som støtter opp under hva du sier. Hypotesen din er jo at: "Styrketrening medfører forstyrrelser i hormonproduksjonen hos unge individer". Forutenom at det er en fantastisk vag hypotese mangler det resultater som tilsier at faktiske forhold er slik. Vagheten i hypotesen blir enda mer tydelig da du vrir dette inn på bodybuilding. Det er vel egentlig aldri nevnt, og er kun en variant av styrketrening. Da neglisjerer du store deler, og det generelle i hva du prøver å si forsvinner. Selvfølgelig er det anbefalt å ha et godt samarbeid med en trener dersom en driver med dette i ung alder. En grunn kan være at dersom en starter med dette i ung alder vil en kanskje prøve å bli god i sporten også. Dette er kanskje spesielt sant innenfor vektløfting hvor det er svært viktig med god koordinasjon og teknikk. Dette er derfor viktig å ha en tidlig alder dersom en skal fremme seg i idretten. God koordinasjon og teknikk henger også tett sammen med en trener. En skal ta i betraktning at dette er svært tekniske øvelser, og at i enklere øvelser vil behovet for en trener ikke være like stort. Trening med kroppsvekt får deg bare så langt. I.e. effektiviteten er ikke like stor. Hvordan trene benstyrke, f.eks? Jeg vil faktisk heller ikke si at det er helt trygt. Det er fint mulig å skade seg med kroppsvektøvelser også. F.eks. er skulderskader ganske vanlige. Poenget er altså; A) Nei, ingenting er helt trygt. B) Du overdriver hva vekttrening angår, og C) Du har ikke kilder. 4 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du har ikke kilder. Du kan jo lese i kildene som blei henvist til her. Så kan du prøve å tenke litt selv, kvifor skal ikkje ein ungdom trene meir enn 15timer i uka (inkludert fotball, styrke, utholdenheit, gym på skulen osv)? 15 timer i uka er mye, men eg greier å kjøre det fint, med riktig diet og nokk søvn. Kvifor er det for mye for ein 14-åring då? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Hvem faen trener 15 timer i uka? Og hva trener man da? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 For å svare TS på hvordan man blir sterkere: Ikke bli dradd inn i en off- topic tråd på diskusjon.no... 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Du har ikke kilder. Du kan jo lese i kildene som blei henvist til her. Så kan du prøve å tenke litt selv, kvifor skal ikkje ein ungdom trene meir enn 15timer i uka (inkludert fotball, styrke, utholdenheit, gym på skulen osv)? 15 timer i uka er mye, men eg greier å kjøre det fint, med riktig diet og nokk søvn. Kvifor er det for mye for ein 14-åring då? Jepp. De sier ingenting om hormonproduksjon og hypotesen du har fremmet, så du er like langt. Kanskje til og med bak startstreken. Ok. Men nå er jeg mest spent på hvorfor dette er relevant til hvorfor ungdom absolutt IKKE skal trene med vekter? Er det greit nå? Så lenge det er under 15 timer, eller? Uansett er det faktisk ganske mye, og du kan utrette enormt mye på både 5 og 10 timer i uka. Null stress. Endring: Svært så off-topic er det da ikke. En bruker sier jo at vedkommende må holde seg milevis langt unna frivekter, da man nærmest skader seg av å ta på slike. Skal trådstarter bli biff må han løfte. Endret 2. mars 2012 av wingeer Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Ser flere ungdommer (spesielt) på senteret som er der i 2-4 timer flere dager i uken, hvor 98% blir brukt på snakke med venner, eller sitte på en krakk for å drikke shake i håp om å automatisk bli svær. Så 15 timer "trening" er vel mulig Endret 2. mars 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 3 fotball treninger i uka (1.5-2 timer = 5-6 timer). Gym på skulen - 2 timer. Då er ein opp i 7 timer allereie. Hiv på styrke, 5 gonger i uka, 1.5 time = 15 timer Om ein er litt for ivrig, så kjører ein gjerne endå meir styrke. Eller jogger om morganen? TS ville starte med MMA? Det er nye 4-6 timer med trening i uka. Med andre ord, det skal ikkje så mye til. wingeer Du greide ikkje svare på spørsmål. Eg ba ikkje dei stille meg eit spørsmål. Nei, eg ba deg tenke å svare. Er det såååå vanskelig? Om ein følger alt med teknikk, diet, restitusjon, sets/reps - er det fritt fram å trene med vekter (som eg har skrevet ca 10 gonger fram til no). Men då må ein ha PT med seg så å si heile tida. Når du fer unger, kan du gjere det du vil med dei. Men for all del, ikkje anbefall noe på internett til fremmade folk, som kan gi dei skade PS: Når ein vokser (ca fram til 18), så treng kroppen mye energi, vitaminer, amino-syrer. Om du bjynn å trene, utan å ha med god diet, er det veldig lett at kroppen får stor underskudd, som i sin tur føkka til dine hormoner og hemmer b.a. veksten. LES litt om emnet, før du skriver. PPS: vil eg anbefale til alle eksperter her, å lese første post ein gong til. Eg ler når folk svarer på noe som er heilt på vidda. TS vil ikkje vere "biff", han vil starte med MMA og bli sterk! Det er STOR forskjell. Samtidig så skriver han "åssen trening kan eg gjere hjemme". PPPS: enda meir latterlig når ein 17 åring skal blande seg opp i noe sånt. Google er bra, ja. Men der står det også mye rart. Tren først i 5-6 år, prøv ut ting, studer emnet skikkeleg, SÅ kommenter her. Kjære TS. Om du vil bli sterk og drive med MMA, tren push-ups, sit-ups, kroppshevinger og dips. Ha noen joggeturer og intervall trening. Alt dette kan du gjere heime, samtidig så ungår du å ta sjansen på å skade deg, ved å kjøre feil teknikk og diet under hardt trening med vekter. Du kan også snakke med MMA-treneren din. Han vil nokk også anbefale kroppsvektstrening, eg rekner han har peiling på kva han snakker om. For å bli sterk, så må du forandre kroppen din. Det tar tid. Om du trener jevnt og godt i 1-2 år, vil du bli sterkare og farligare enn dei fleste du kjenner, vil eg tru;) Når det gjelder mat, kutt ut litt på brus og godteri. Spiss meir grønsaker og frukt. Spiss veldig mye kjøtt/kylling/fisk. Du kan prøve å leite på nett etter noen bra multi-vitaminer. Og evt kjøpe ein pakke med protein pulever og ta 1 shake om dagen (rett etter trening er bra!). Ellers så treng ikkje du noe anna. Du er fortsatt veldig ung, nytt den tiden, ikkje bli så alt for nazi på trening/diet. Ha det gøy mens du trena og du vil nå langt! I mine yngre dager dreiv eg selv med bryting og gjorde det svart godt. Hadde bra teknikk og var sterkare enn dei fleste i vektklassen min. Då tokk eg kun push-ups, sit-ups, dips og kroppsheving. Eg var aldri i gym. Det var absolutt bra nokk! Ved det sei eg takk for meg. Eg føler dei fleste (ikkje alle) som skriver her berre troller, som er skjelden i gym og har lite peiling på kva dei snakker om. Eit par resultata frå google er ikkje bra nokk grunnlag, syns eg. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Var det ikke du som sa at kreatin er en aminosyre? Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Du kan stappe sokker eller noe under genseren, utpå skuldrene og armene. Evt. ta på deg flere t-skjorter. Dette vil ikke gjøre deg noe særlig farligere, men du ser i hvert fall ut som en rimelig farlig type. Det er i hvert fall min erfaring. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 (endret) Eventuelt fyre innpå med deca, winstrol og ECA når du skal rage. Spør ABB, han vet at det funker og han var FARLIG... Endret 2. mars 2012 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå