Gå til innhold

Hvordan bli en farlig type?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er gutt på 14 år som ønsker å være sterkere enn de fleste i klassen.. Har tenkt å starte på mma.. Men har en del problemer.. Har veeeeldig dårlig kondisjon og klarer så vidt 15 push up og er veldig tynn.

Så til spørsmålet;

Hvordan kan jeg bli stor og sterk type som gjør sånn at de som er 1-2 år eldre enn meg blir "redd" for meg?

Er det no mulighet for at jeg blir en sterk type innen 1-2 måneder? Tenker mest på hva jeg skal spise mye av og drikke av, og åssen trening jeg kan gjøre hjemme.. har ikke mulighet til å kjøpe treningsutstyr. :)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hugs dette sønn, man trenger ikke være den største og sterkeste så lenge man er psykisk sterk. Fear enough, tenkte det samme når jeg var i din alder, men klarer man å overbevise gutta at du er mer mann hjelper det mer. At en fjåse klarer å pryle en i 10kl funker lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flytter denne til treningsforumet.

Ontopic så har du ikke verdens verste utgangspunkt om du klarer 15 pushups. Det er bare å se positivt på det og utfordre deg selv. Jeg vurderte en stund å prøve meg på programmet du finner på hundredpushups.com, men så endte jeg opp med å starte på treningsenter i stedet.

Lenke til kommentar

FAEN altså! Mista ALT jeg skrev pga det ble flytta! Thanx alot Moderator! DASS!

Om det er noen trøst (og det regner jeg med det ikke er) så skal jeg melde fra om at det er en mulig bug. Det skal ikke være slik. URL eller noen andre ting forandres ikke i det hele tatt når jeg flytter. Eneste som skjer er at jeg endrer en verdi i database-oppføringen på førsteinnlegget som angir plassering på forumet. HVertfall slik jeg har forstått det. Mulig det er noe annet som har gått krøll samtidig. Enten i din ende, ISP sin ende eller på serversiden. Melder hvertfall fra.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst: det er _ingen_ mulighet for at du blir betydelig sterkere på 1-2 måneder, bare legg vekk den illusjonen, men kan du bli sterkere? Absolutt, kanskje også sterkere enn de fleste i klassen din iløpet av den tiden, 14år er en ypperlig alder å begynne å trene på.

Du har ikke mulighet til å kjøpe eller få tilgang på treningsutstyr? Noe du MÅ kunne ta er pullups, det kan for eksempel være i en trappoppgang eller lignende, men om du ikke har noen slike muligheter ville jeg anskaffet meg en pull up stang (som settes imellom en dørkarm, det koster ikke mer enn noen få hundre fra sportsbutikk). Utover det så er øvelser som pushups (her er det maaaange varianter, når du klarer 20pushups så kan du begynne å variere med grep, ta pushups med klapp, og ja.. Det finnes mange tyngre varianter men begynn der), dips? (du kan "benk" dips uten noe annen utstyr enn en stol eller benk, google for forklaring på det, eventuelt om du har to litt høyere benker elns tett nok inntil hverandre kan du ta vanlig dips), planken, liggende pullups (under ett bord for eksempel, legg deg ned på rygg, plasser henda på kanten av bordet å ta tak å løft kroppen din opp og ned), knebøy med kroppsvekt, knebøy med hopp, burpees (søk opp), jumping jacks osv. For å gjøre enkelte øvelser tyngre kan du benytte deg av ryggsekk med noe tungt oppi).

Til å begynne med ville jeg trent hele kroppen annenhver dag og kjørt ett basic sirkeltrening opplegg: pushups x max repetisjoner, pullups x max repetisjoner, knebøy x max repetisjoner, planken x max tid (Legg eventuelt inn flere øvelser) - pause i 2minutt og repeter (opp til 5 ganger). Er du ikke i stand til å ta pullups så begynn med negativer (du hopper opp, og holder igjen på tur ned og repeterer prosessen).

Trening er en lang prosess, ikke sett deg som mål å bli "stor å sterk" på 2 måneder, selvom du riktignok kanskje kan bli den sterkeste i klassen innen den tid(Nå vet ikke jeg noe om hvordan folk du går i klasse med, i mitt tilfelle så hadde jeg flere sterke i klassen min på den tiden, vi konkurerte ofte i pullups, pushups og håndbak, så det var ikke sjans for noen med ett dårlig utgangspunkt å ta noen av oss igjen styrkemessig på 2måneders trening iogmed at vi trente jevnt), tenk heller ett år frem i tid og lengre.

Når det er sagt, så forstår jeg ikke helt motivet ditt, hvorfor vil du at folk skal være redd deg? Er du ett offer for mobbing eller lignende? Isåfall kan jeg forstå tankegangen, men tro meg, du kommer ikke til å skremme noen automatisk bare ved å bli større å sterkere, å du kommer slettes ikke til å få noe respekt om du har tenkt å bli større bare for å gå løs på folk, men det er jo kjekt å være i stand til å kunne motstå pøbler å unngå å bli ett offer. Bygg opp styrken, lær deg selvforsvar (anbefaler deg å sjekke opp Krav Maga, der kan du lære mye bra som fungerer på selv større folk, men du bør helst praktisere det så du får det automatisert, enten bedriv med det organisert i en klubb eller studer f. eks youtube videoer og prøv det ut på en eller flere venner) og eventuell en eller annen form for kampsport så skal du nok over tid bli rustet til å motstå den gjenomsnittlige pøbel ;)

Utover det så er det viktig at du får i deg mest mulig sunn mat. Kutt ut sukker og lignende drit. Få i deg nok proteiner(fisk og kjøtt, tunfisk, egg, helmelk, nøtter osv), sunt fett(fisk, fiskeolje, kokosolje, kaldpresset raps og oliven olje) og komplekse karbohydrater(Fullkornsris, bønner, søtpotet, grønnsaker). Etter trening er bananer å annen frukt + honning fint. Prøv å kutt ned på prosessert mat - har du valget mellom en pølse i brød og en boks tunfisk så velg tunfisken, har du valget mellom en grandis og kjøttdeig, fullkornsris og grønnsaker så velg kjøttdeig, fullkornsris å grønnsaker. Har du lite protein i kosten din (Under 2gram per kilo kroppsvekt, dvs 120gram om du veier 60kg) så kan ett protein tilskudd være nyttig(Men dette er ikke noe must altså, sannsynligvis skal du klare å få i deg nok protein ellers), kreatin funker for mange (Øker blant annet vannopptak i musklene dine, du legger på deg noen kilo og får bittelitt styrkeøkning). Få i deg nok søvn :)

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Finn heller noe tungt å ha på ryggen (for eksempel vekter på et treningssenter) og tren pushups. Jeg tok pushups med 50 kilo på ryggen. Klarte bare 6 stk, men bedre å øke i vekt enn i reps hvis du skal bli sterk.

Dessuten, du blir bittelitt sterkere etter 2- 3 uker etter din første trening. Alle nervene blir "satt i gang", og du vil få en liten boost allerede etter kort tid.

Lenke til kommentar

Du er litt for ung til å bjynne å trene. IKKJE gjør det. Ikkje tren med vekter!!!

Om du bjynne med "skikkeleg" trening, kan du føke til din hormon-balansen, noe du vil angre på veldig mye seinare i livet!

Bjynn å jogge, ta push-ups, sit-ups, dips og kroppshevinger. Altså bruk kroppen din. Du vil øke muskelmasse og styrke på ein frisk måte.

Når du blir 18, kan du godt bjynne i gymmen, om du fortsatt ønsker å øke meir.

Søk på militær trening, den er basert på push-ups, sit-ups, dips. Og der bjynner ein frå ca 5-10 push-ups. Altså passer bra for deg;)

Lenke til kommentar

ikke hør på han over her. tren med vekter om du vil, dog det kan være lurt å ligge unna maks løfting. ta heller flere repitisjoner fordelt over 2-3 sett.

det er så rart at vi oppfordrer barn å unge til å ligge unna vektløftning, men derimot oppfordrer til reaksjonssporter som fotball, håndball, basket osv. dette er jo bevist mye større påkjenning for ledd.

så lenge man har det gøy å ikke overdriver ser jeg ingenting farlig med å trene med vekter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du er litt for ung til å bjynne å trene. IKKJE gjør det. Ikkje tren med vekter!!!

Om du bjynne med "skikkeleg" trening, kan du føke til din hormon-balansen, noe du vil angre på veldig mye seinare i livet!

Bjynn å jogge, ta push-ups, sit-ups, dips og kroppshevinger. Altså bruk kroppen din. Du vil øke muskelmasse og styrke på ein frisk måte.

Søk på militær trening, den er basert på push-ups, sit-ups, dips. Og der bjynner ein frå ca 5-10 push-ups. Altså passer bra for deg;)

Foreslår at du styrer unna å uttale deg om ting du ikke kan, for du er veldig lite oppdatert innen trening og kosthold. Det at mennesker under 18 ikke kan løfte vekter er en gammel MYTE, og forskning viser til at idrett som fotball Etc er mer skadelig for unge utøvere kontra styrketrening. Jeg kjenner ikke til noen som har startet vekttrening i ung alder som har tatt skade av det, og det er neppe noen tilfeldighet.

Når det er sagt så er jeg ikke imot ideen om å starte med kroppsvekts trening, eller at det skal føre til noen hindring i resultater i form av styrke og volum (Blir man råsterk i pullups og dips så øker jaggu volumet og styrken).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Foreslår at du styrer unna å uttale deg om ting du ikke kan, for du er veldig lite oppdatert innen trening og kosthold. Det at mennesker under 18 ikke kan løfte vekter er en gammel MYTE, og forskning viser til at idrett som fotball Etc er mer skadelig for unge utøvere kontra styrketrening. Jeg kjenner ikke til noen som har startet vekttrening i ung alder som har tatt skade av det, og det er neppe noen tilfeldighet.

Når det er sagt så er jeg ikke imot ideen om å starte med kroppsvekts trening, eller at det skal føre til noen hindring i resultater i form av styrke og volum (Blir man råsterk i pullups og dips så øker jaggu volumet og styrken).

Har du gjort noe forskning selv? Kan du henvise til gode, objektive kilder, som motsier det eg skreiv?

"Eg kjenner ikkje til noen" er veldig dårleg argument. Om du leser mitt innlegg litt nøyare, så skreiv eg "...kan... seinare i livet".

Det blir litt same som å snakke om bruk av steroider. Der ein bruker dei og får fantastisk resultat. Men når ein er 40-50, så blir ein impotent og dør av hjertestans.

Men for all del, du kan kjenne 1000stk som har brukt steroider i 5-10 år og har ikkje merka noe.... endå.

Det er ikkje slik at ein VIL få skade, det er veldig mange faktora som avgjer. B.a. gener, treningsmetode, teknikk, diet, restitusjon osv, osv. Men sjansen er der og den er relativt stor.

Om ein gjer alt riktig, så er det så å si garantert at ein ikkje vil få noe som helst konsekvensa.

Men trur du virkeleg ein 14-åring vil mestre det? Øvelser, teknikk, diet, nokk restitusjon? Det å utføre alt safe og riktig? Ikkje overtrene? Ikkje bli for ivrig og ikkje pushe for mye?

Utan å ta timer med personleg trener og få proff. hjelp? Det trur ikkje eg.

Husk, det er stor forskjell på ein 20åring og 14åring. Når den eine kan konse seg kun om å bygge muskler, fordi kroppen er ferdi utvikla, så må 14-åring passe på at kroppen får nokk av alt til å utvikle seg, i tillegg til muskelbygging!

Eg har snakka med Jeff Willet b.a. ang dette (eg rekner med han veit bedre enn meg og du til saman!), selv om vi var så vidt borti dette emnet, men han sa at vekt-trening er ikkje anbefalt fram til i alle fall 15-16år. Etter det kan ein bjynne forsiktig, veldig forsiktig og helst med ein god trener, som veit kva "teen-bodybuilding" går ut på.

Når det finst bedre alternativer (kroppsvekts trening), som er like effektiv, safe og koster ingenting, så er det dumt å gå til gym og ta sjansen. Også er det dumt å anbefale på intrnett noe som har veldig reel sjanse å skade person, når du kan anbefale noe like bra og safe;)

Lenke til kommentar

Flytter denne til treningsforumet.

Ontopic så har du ikke verdens verste utgangspunkt om du klarer 15 pushups. Det er bare å se positivt på det og utfordre deg selv. Jeg vurderte en stund å prøve meg på programmet du finner på hundredpushups.com, men så endte jeg opp med å starte på treningsenter i stedet.

Interessant... Kanskje jeg skal prøve dette ut. Hadde akkurat tenkt til å starte på treningssenter, men skal prøve ut dette først ihvertfall.

Hvordan får man motivasjon til å trene?

Lenke til kommentar

Det er en vanlig oppfatning basert på mange års vranglære som baserer seg på et gammelt studie som antydet at tung styrketrening kunne bidra til å stoppe veksten tidligere hos personer utsatt for tungt mekanisk stress. Dette førte til omfattende forskning på området som viste at det sannsynligvis ikke er en sammenheng likevel - men det var ikke like interessant å fortelle verden.

Faktisk er de gjeldende anbefalingene (Norge har ikke tatt et standpunkt til styrketrening hos barn og unge mtp folkehelse) at jenter med fordel burde starte styrketrening rundt 7årsalderen, og gutter i 9årsalderen - grunnet at jentene kommer i puberteten ca 2 år før guttene. Slik trening kan føre til f.eks økt beinmineraltetthet (mindre sjanse for brudd), spesielt i nedre rygg og lårhals, og effekten er ulik den fra senere trening, fordi man kan se rester av effekten gjennom store deler av livet. Til kontrast kan du f.eks trene smelltung knebøy med 300kg i et år, og etter et 3 ukers opphold vil beinmineraltettheten din være som om du aldri hadde løftet en finger, fordi effekten på skjelettet er slik en ferskvare.

Poenget er ihvertfall at tung trening ikke er skadelig for unge, og det eneste argumentet man kan gjøre er at de kanskje kan skade seg ved å gjøre øvelser feil. Men som vi alle vet har ikke barn og ungdom monopol på å skade seg ved feil utførelse eller for ivrig fremgang.

Man kan jo lure på hvorfor man anser det som naturlig å trene f.eks kjempetung turn/gymnastikk fra svært ung alder eller utføre hundrevis av pushups og situps, men med en gang jern blir involvert er plutselig alle bevegelser skadelige.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Leste til og med på sidene til Olympiatoppen at tung styrketrening ikke var noe problem i 15-årsalderen. Så lenge man trener opp en god teknikk og har bra fokus på progresjon(som forøvrig gjelder folk i alle aldre som skal trene styrke).

Lenke til kommentar

Det er en vanlig oppfatning basert på mange års vranglære som baserer seg på et gammelt studie som antydet at tung styrketrening kunne bidra til å stoppe veksten tidligere hos personer utsatt for tungt mekanisk stress. Dette førte til omfattende forskning på området som viste at det sannsynligvis ikke er en sammenheng likevel - men det var ikke like interessant å fortelle verden.

Det stemmer. Men kor er bevisa for at det er ein "myte" og "vganglære"?

Kan du vise til kilder, som motsier den? Det var gjort "omfattande forskning, men den blir ikkje publisert" - DET er myte og vranglære!

Faktisk er de gjeldende anbefalingene (Norge har ikke tatt et standpunkt til styrketrening hos barn og unge mtp folkehelse) at jenter med fordel burde starte styrketrening rundt 7årsalderen, og gutter i 9årsalderen - grunnet at jentene kommer i puberteten ca 2 år før guttene.

Anbefaling av kven?! Show me!

Man kan jo lure på hvorfor man anser det som naturlig å trene f.eks kjempetung turn/gymnastikk fra svært ung alder eller utføre hundrevis av pushups og situps, men med en gang jern blir involvert er plutselig alle bevegelser skadelige.

Der bruker ein kroppsvekt til å "trene". Den er ikkje noe tyngre. Og uansett kor mye du trener der, så vil ikkje du ta meir enn det kroppen din veier.

Med benkpress så kan du ha på 300kg frå dag ein om du vil.

Men anyway, eg ber deg også om å vise til disse "omfattende forskning på området". Ein raskt søk på google, viste at "alle" sei ein bør ikkje trene som ung.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Men kor er bevisa for at det er ein "myte" og "vganglære"?

http://aappolicy.aappublications.org/cgi/reprint/pediatrics;107/6/1470.pdf

"A limited number of case reports have raised concern

about epiphyseal injuries in the wrist and

apophyseal injuries in the spine from weight lifting

in skeletally immature individuals. Such injuries are

uncommon and are believed to be largely preventable

by avoiding improper lifting techniques, maximal

lifts, and improperly supervised lifts.12,15,16"

http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/YouthMisconceptions.html

"Epiphyseal plate (growth plate) fractures may be the key concern in this controversy. Damage to these plates induced by weight training is frequently cited as a reason for avoiding weight training in children. The existing medical and scientific data do not support this as a valid contraindication. One instance of epiphyseal fracture attributed to weightlifting has been reported in preadolescents (Gumbs, 1982). In pubescent athletes, five publications have reported instances of fractures related to weight training (Benton, 1983; Brady, 1982; Gumbs, 1982; Rowe, 1979; Ryan, 1976). The overwhelming majority of these injuries were attributed to improper technique in the execution of the exercises and excessive loading. Each report failed to consider that the injury may actually have occurred as a result of contact with the floor or other object subsequent to loss of balance and falling, and not be attributable to the actual weight training movement. Further, proper diagnosis and treatment of this rare injury resulted in no detrimental effect on growth (Caine, 1990)."

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...