Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Utregning av kasse til Orion

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har da skaffet meg et par med Orion XTRPRO 122 12", men tenker jeg bare skal bruke en av de i bilen ettersom jeg ikke har plass til 2, så da går den andre for salg.

Bilen dette elementet skal inn i er en Chevrolet G20 -87 (russebil) med skille for bagasjerommet, så det er betydelig minsket med litere der.

Spesifikasjonene er på side 14 her.

Tenker også på forsterker, men sitter i det dilema at det er en russebil, så skal jeg da kjøpe en som har trøkk, eller skal jeg gå for kvalitet? Har ikke all verdens til rådighet, så kan ut med ca 2-3000. tenker da på ala denne som kvalitet (har jeg fått for meg iallefall?), eller denne som trykk?

Vil helst ha den i 2 eller 4 ohm for fin bass og mye trykk fremfor en slurvete 1 eller 0ohm.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er du litt ute å sykler skjønner jeg. Den GZ forsterkeren er grei den, men det blir alt for svak til en slik sub. Orion suben din er tungdreven, og du bør ha en forsterker som gir MINST 1000w rms i 2ohm, så da må du nok litt opp i pris. Power acoustic forsterkeren er en 2 kanaler, og kan ikke brukes til denne suben, den er også MYE svakere enn GZ forsterkeren, så den vil ikke gi noe mere trykk.

Kasseforslag står beskrevet på side 15, og med et kjøpt søk, så finner du sider hvor du kan regne om fra cubic feet til liter.

Lenke til kommentar

ang. GZ forsterkeren så surra jeg litt i natt, mente egentlig å legge inn denne. Du sier det blir for svakt, men RMSen til elementet ligger på 500W, vil det ikke da være tilstrekkelig med 500? eller er det bare et dårlig forslag fra Orions side? vil det eventuelt være bedre å gå ned til 1ohm for mer trykk til prisen? jeg mener, vi kommer jo for det meste til å sitte der ganske fulle, vil vi merke noen stor forskjell da?

Lenke til kommentar

vil det da gi en klar lyd? har fått for meg at 1ohm høres langt mer slurvete ut enn 2-4ohm. men har for det meste hørt og kobla i 2-4 ohm, og det høres langt bedre ut enn de jeg har hørt i 1ohm. og vil denne virke tilstrekkelig? har ikke særlig kjennskap til SPL Dynamics.

Lenke til kommentar

ville det blitt dumt å brukt begge subbene på den SPL forsterkeren? så de får 740w pr. element? eller ville det blitt dårligere igjen enn 1480 på ett av elementene? uansett om vi bruker 1 eller begge kommer de til å stå i ordentlig utregnet kasse med port som tilsvarer elementene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...