Gå til innhold

jobbintervju imorgen?

Anbefalte innlegg

Ja har jo vurdert master i mekatronikk ved Universitet i Agder.

Har jo sendt spørsmål der om studiet og spurt om det er muligheter for jobb etter endt studium.

Føler liksom det blir dumt å spørre direkte ut om det er noen studenter med ikke-norsk navn som har gått hos dem, som har fått jobb etter endt studium, selv om det frister veldig.

Studiet virker gasnke bra og etterspurt, men man har jo ingen garantier om jobb selvsagt.Tenk deg scenariet med 500 000 i gjeld og på trygd :ohmy:

Kjedelig situasjon du er i nå, men det ordner seg nok skal du se.

Siden det er midt i vårsemesteret nå så må jeg nesten spørre;

Ble du ferdig med bachelor våren 2011 og har søkt siden da?

Eller blir du ferdig nå i mai/juni?

Dersom du har søkt siden våren 2011 og "kun" vært på tre intervju ville jeg gått i meg selv for å se om det er noe som kan forbedres på CV/søknaden din, evt. er du kanskje litt for kresen i valg av første jobb.

Dersom du er ferdig nå til våren må du ikke ta tungt på det. Man hører solskinnshistorier om folk som har fått jobb lenge før endt skolegang, men det betyr ikke at alle får det.

Når det kommer til UiA og master mekatronikk så var omtrent halvparten av mitt kull enten utenlandske eller hadde "unorske" navn og samtlige fikk jobb før eller like etter endt studie. Et studie jeg for øvrig kan anbefale!

Gå i deg selv og se på det du leverer fra deg med kritiske øyne, gå på jobbsøkerkurs og fortsett som du gjør her med å spørre andre om råd. Det ornder seg! :)

EDIT: Det kan også lønne seg å gå nøye gjennom hjemmesiden/informasjon om firmaet du skal på intervju til. Det dukker ofte opp spørsmål om du vet hva slags produkter de har. På den måten kan de skille mellom de som har gjort et bra forarbeid og de som ikke har gjort det.

Endret av noddyen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja har jo vurdert master i mekatronikk ved Universitet i Agder.

Har jo sendt spørsmål der om studiet og spurt om det er muligheter for jobb etter endt studium.

Føler liksom det blir dumt å spørre direkte ut om det er noen studenter med ikke-norsk navn som har gått hos dem, som har fått jobb etter endt studium, selv om det frister veldig.

Studiet virker gasnke bra og etterspurt, men man har jo ingen garantier om jobb selvsagt.Tenk deg scenariet med 500 000 i gjeld og på trygd :ohmy:

Kjedelig situasjon du er i nå, men det ordner seg nok skal du se.

Siden det er midt i vårsemesteret nå så må jeg nesten spørre;

Ble du ferdig med bachelor våren 2011 og har søkt siden da?

Eller blir du ferdig nå i mai/juni?

Dersom du har søkt siden våren 2011 og "kun" vært på tre intervju ville jeg gått i meg selv for å se om det er noe som kan forbedres på CV/søknaden din, evt. er du kanskje litt for kresen i valg av første jobb.

Dersom du er ferdig nå til våren må du ikke ta tungt på det. Man hører solskinnshistorier om folk som har fått jobb lenge før endt skolegang, men det betyr ikke at alle får det.

Når det kommer til UiA og master mekatronikk så var omtrent halvparten av mitt kull enten utenlandske eller hadde "unorske" navn og samtlige fikk jobb før eller like etter endt studie. Et studie jeg for øvrig kan anbefale!

Gå i deg selv og se på det du leverer fra deg med kritiske øyne, gå på jobbsøkerkurs og fortsett som du gjør her med å spørre andre om råd. Det ornder seg! :)

EDIT: Det kan også lønne seg å gå nøye gjennom hjemmesiden/informasjon om firmaet du skal på intervju til. Det dukker ofte opp spørsmål om du vet hva slags produkter de har. På den måten kan de skille mellom de som har gjort et bra forarbeid og de som ikke har gjort det.

Tro meg, jeg har gjort alt jeg kan!!!!

Sagt at jeg er villig til å reise utenlands, villig til å jobbe hit og dit, flytte på meg, what not....alt for en relevant stilling i forhold til utdannelsen jeg har tatt.

Er nesten blitt deprimert av hele greia, kjenner jeg mister virkelig motet.

Har riktignok ikke toppkarakterer ligger rundt C, så skal ikke skryte på meg det.Driver og tar opp noen fag for å heve snittet mitt noe, og har forbedret et viktig fag ifjor.

Men samtidig trodde jeg jo at man kunne få relevant jobb med gjennomsnittlige karakterer også.

Det snakkes jo stadig vekk om den store ingeniørmangelen, for meg virker dette som en direkte løgn og propaganda.

Når flere bedrifter tar inn mange ingeniører og avslår å ansette folk, så er det ingen mangel mener jeg.

Virker heller som om bedrifter vasser i ingeniører og bare vil ha større og større konkurranse om jobbene for å holde lønningene nede.

Da er det et stort spørsmål om det lønner seg for fremtidens unge å investere tid og krefter i en relativt hard utdanning for å ende opp med nesten ingen fordeler.

Dette gjelder da spesielt folk med utenlandsk opprinnelse!!

De fleste vil jo ta en hard og lang utdanning for å ende opp i en godt betalt og trygg jobb.

Men i dette landet er det jo nesten ett fett hva man har studert, alle ender opp med det samme.

Takk for optimistiske og oppmuntrende ord uansett, men dette har pågått ganske lenge for min del, så har vanskeligheter med å se lyst på det!!

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...