Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatning etter førstegangstjeneste?

KennethV8

Anbefalte innlegg

God Kveld

Jeg hadde førstegangstjeneste fra 2006 til 2007. Under tjenesten var vi pålagt og ha obligatorisk trening 2 ganger i uken. Dette var da styrketrening og alle måtte ha en time på treningssenteret på leiren hvertfall 2 ganger i uken.

Under en øvelse klarte jeg og få skulderen ut av ledd og ødelagte ett par muskler ved festet bak ved skulderbladet. Dette gikk jeg til militærlegen med og fikk registrert at skaden skjedde under obligatorisk trening. Siden den gang har jeg gått til legen og fått MR-scan og div røntgen da den er meget løs. Det skal lite til for at den går ut av ledd og det er til de grader blitt en belastning i hverdagen (kan ikke ligge på ene siden om natten pga smerter, kan ikke kaste ting eller gjøre enkelte bevegelser hvor armen blir "dradd" fremover. Må alltid ta hennsyn til bevegelsene til høyrearmen. Til tider skal det ikke mer til enn at jeg bruker høyrehånden for og ta på meg beltet i bilen når jeg sitter i passasjersiden. Skulderen løsner da framover.

Siden dette først skjedde har den gått ut av ledd sikkert 20 ganger og senest for 2 dager siden. Jeg har nå snakket med lege og fått hennvendelse til fysioterapaut og vurderer operasjon.

Spørsmålet mitt er da om det er noen som vet hvordan man går fram med tanke på å kreve erstatning fra forsvaret? Da dette skjedde under obligatorisk trening og var ledet av befal som overhodet ikke er kompetent til å ta på seg rollen som "personlig trener". Når man setter vanlige menige med liten (eller ingen) treningsbakgrunn, gir dette stor risiko for at noen kan bli skadet.

Dette er en skade som jeg mest sannsynlig må leve med resten av livet.

Takker for alle svar.

Endret av KennethV8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg vil tro at skaden din omfattes av yrkesskadeforsikringen som militæret er pålagt å tegne etter yrkesskadeforsikringsloven (yforsl.).

Etter yforsl. § 11 skal forsikringen dekke skader og sykdommer som arbeidstakere påføres i arbeid på arbeidsstedet i arbeidstiden. Vernepliktige omfattes av arbeidstakerbegrepet jf. § 2b.

Uten at jeg har tenkt å gi noen utdypende redegjørelse for hva som ligger i de ovennevnte vilkår mener jeg at du vil kunne ha krav på erstatning etter loven, all den tid du ble beordret til å trene.

Viser til en sak fra Oslo tingrett. En yrkesssoldat ble etter en øvelse beordret til fysisk fostring, nærmere bestemt; å spille fotball. Under fotballøkten ble han skadet, og han krevde deretter yrkesskadeerstatning. Han fikk medhold i tingretten, da han var i arbeid på skadetidspunktet.

(artikkel: http://ipad.dagbladet.no/2010/05/20/nyheter/innenriks/utenriks/internasjonale_operasjoner/11792262/)

Se yforsl. § 12 for hva forsikringen dekker av økonomisk tap.

Du bør forøvrig vurdere å ta kontakt med en advokat.

Endret av Lyskaster
Lenke til kommentar

Du må først få bekreftet varige men som er grunnet skaden din.

Dvs legen(e) må si noe alla: "vi har gjort alt vi kan, uansett hva vi gjør videre så vil du ha nedsatt bevegelsesevne"

Det er en lang prosess.

Jeg knakk armen når jeg var 18 og det tok 1.5 år før legene sa jeg hadde varig nedsatt funksjonsevne.

Så vis du står på og gjør som legene sier er det nok mulig å få yrkesskadeerstatning.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja det virker som det kan vøre en mulighet for kompensasjon. Skal snakke med legen og fysioterapauten om de har noen eksempler fra yrkeserstatning med militæret. Denegod. Men må nok operere ja.... Menmen, må man så må man.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Ja det virker som det kan vøre en mulighet for kompensasjon. Skal snakke med legen og fysioterapauten om de har noen eksempler fra yrkeserstatning med militæret. Denegod. Men må nok operere ja.... Menmen, må man så må man.

Tja, det kan du jo selvfølgelig, men du bør også vurdere å rådføre deg med en advokat som har greie på erstatningsrett. Mange advokater tilbyr 1 gratis rådgivningstime.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...