€uropa Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Hei. Jeg går på vg3 i år og skal søke på studier til neste år. Jeg regner med å ha omtrent 53 søkerpoeng og har spesiell studiekompetanse med R2-matte og fysikk 2. Jeg har satt økonomistudiet på NHH som førstevalg. Det langsiktige målet mitt er å ta en mastergrad der og bli siviløkonom. Det er jeg ikke i tvil om. Saken er at jeg ikke vet sikkert om jeg kommer inn på NHH i år. Derfor vil jeg eventuelt ta et årsstudium her i Oslo-området hvis jeg ikke kommer inn, og heller søke på NHH igjen neste år (jeg bor i Indre Østfold). Jeg vurderer statsvitenskap, men jeg er usikker. Jeg lagde en annen tråd om dette for et par dager siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1419124 . Så derfor lurer jeg på om noen har noen erfaring med noen av årsstudiene? Jeg har lest litt av det som er å finne på nettet, men jeg er interessert i å høre personlige opplevelser. Hva er interessant? Hva krever mye arbeid? Hva kan studiet brukes til? Det er ikke verdens undergang hvis jeg ikke kommer inn på NHH og bor hjemme et år til. Jeg hadde opprinnelig planlagt et år i Forsvaret før studiene ved NHH, men der kom jeg ikke inn på grunn av hørselen min, så jeg tenker at jeg har et år til gode. Hvis jeg ender med å ta et årsstudium før økonomiutdannelsen, så vil jeg studere noe som er interessant og/eller som jeg kan ha nytte av senere i livet. Dette er årsstudiene jeg vurderer og som jeg håper noen kan si noe om. * Historie, UiO * Psykologi, UiO * Statsvitenskap, UiO * Tysk, UiO * Politikk og forvaltning, HiOA Takk for svar. Endret 29. februar 2012 av Zarac Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Det kan hende jeg gjør noen lei seg nå, men jeg ville heller fått meg en jobb i stedet for å ta et av de årsstudiene. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Har du erfaring med noen av dem? Det er lov å foreslå at jeg skaffer meg en jobb istedet. Jeg har allerede en jobb som kundeveileder i NSB der jeg får jobbe mange helger med god lønn. Hvis jeg skulle skaffet meg en butikkjobb for eksempel med 130 kroner i timen, så vil jeg nok få mer utbytte av å studere noe. I verste fall, hvis studiet ikke passer meg, så kan jeg heller slutte og så søke jobb. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Tysk vil nå være det som kanskje vil være mest nyttig mtp en økonomiutdannelse. Historie osv ser ikke jeg hvordan skal passe inn? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Historiekunnskap er veldig kjekt for den som ønsker å studere økonomi – og omvendt. Det aller meste av makroøkonomifaget er for eksempel et lett oppkok av europeisk historie fra 1914-45. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hvor stor del av et årsstudium i historie består av økonomisk hisorie fra mellomkrigsalderen? Således årsstudiumet ikke består av valgfag så vil jeg påstå at det nesten er bortkastet mtp økonomiutdannelse. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Det er ikke bare bortkastet hvis det er noe jeg trives med å studere. Siviløkonom blir jeg til slutt uansett. Å ta et årsstudium først har jeg som en plan B. Uansett hva jeg velger, vil jeg få 2 ekstra søkerpoeng til neste år. Jeg skulle gjerne hørt fra noen som vet hvordan de ulike studiene foregår. Krever studiene mye arbeid, hvor mange timer forelesninger er det? Hvordan jobber man med faget? Hvilke emner legges vekt på? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hvor stor del av et årsstudium i historie består av økonomisk hisorie fra mellomkrigsalderen? Således årsstudiumet ikke består av valgfag så vil jeg påstå at det nesten er bortkastet mtp økonomiutdannelse. Hvor stor andel som er mellomkrigstid varierer sikkert, men det er ikke så nøye. Kanskje lærer man om Bysants fall og Urbans kanon – ungareren som først prøvde å selge konstruksjonen sin til Konstantinopels herrer, men ble avvist og gikk videre østover til de senere erobrere. Kanskje lærer man om 7-årskrigen, kanskje om triangelhandelen med slaver, sukker og de tidlige imperier. Kanskje lærer man om spanjolenes manglende evne til å håndtere gullet de fikk tak i, kanskje lærer man om filosofien som lå bak renessansen og hvordan enkelte italienske bystater holdt seg med kunsten, mens andre konsentrerte seg om handel. Ikke vet jeg. Det er ikke så nøye. Det kommer så mye positivt ut av det man lærer uansett, selv om du ikke ser noen direkte nytte der og da. Unntaket måtte være om man skulle bli revisor et al. Da er det meste bortkastet. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Tja, har 3 mnd igjen av min BA historie, og selv om man lærer å gjenkjenne økonomiske, politiske, kulturelle (osv) trender så påstår jeg at det er lite man får ut av historiestudium som man ikke kan lese seg til på fritiden hvis man er intr. 90% vil være 'unødvendig' fra et økonomisk perspektivt. Men som trådstarter sier, nytten er ikke så viktig hvis han liker årsstudiumet. Ved uio f.eks består årsstudiumet av HIS1100 - Eldre verdenshistorie(10 sp) HIS1110 - Eldre norsk historie(10 sp) HIS1310 - Nyere norsk historie(10 sp) HIS1300MET - Nyere verdenshistorie med metode (20 sp) Et 2000-emne (10 sp) med HIS-kode fra denne listen (http://www.uio.no/studier/emner/hf/iakh/) Eneste måte å vite om du vil like disse fagene er å gå på http://www.uio.no/studier/program/historie-aarsenhet/oppbygging/ og lese om hvert emne. Gjør dette på alle univ/høgskolene med alle årsstudiumene du vurderer. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2012 Jeg har sett på listen over emnene og det er flere ting jeg kunne være interessert i å lære. Jeg er glad i historie. Jeg fikk/får karakteren 6 både i fjor og i år. Hvor studerer du? Legger du mye arbeid i studiene? Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Jeg studerer nok i England så kan ikke si noe særlig om hvordan arbeidsmengden er i Norge. Men i teorien skal det like mange arbeidstimer i uken til da det er like mange studiepoeng i året. For å få toppkarakter må du nok jobbe tilnærmet fulltid (35-40 timer i uken), men med å bruke 10 timer på 2500 word essay så karrer nok de fleste seg til C-ish. Jo mer tid du bruker på enhvert studie, jo bedre karakter kommer du til å få. Men husk at historie på univ.nivå er ikke det samme som vgs historie, da på universitet så er det å analysere hendelser ikke å 'gjenfortelle' (du er forventet å kunne historien, du skriver altså ikke innleveringer om hva som skjedde men effekten av hva som skjedde, teorier osv). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå