sameoldwall Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Hei! Jeg har begynt å bli hekta på trening, Også lurte jeg på hvor bra min daglige økt ligger på i en skala? 7 kvelder i uken tar jeg 100 pushups på kne med 3 pauser (mer hvis jeg orker). 20 situps. og 70-80 vektløfting med 6kg (5 på hver arm, så når en armer ferdig, begynner jeg på den andre, så for den som ble ferdig hvilet i noen sekunder) På en skala fra 0-10, Hvor bra er det om jeg skal få en kropp som damene digger? Så og si =P Kanskje noen profesjonelle har noen gode forslag til hva jeg burde legge til i økten? =) Endret 29. februar 2012 av sameoldwall Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Dårlig opplegg. Du trener de samme øvelsene hver dag som gir kroppen lite restutisjon. Du får uansett lite utbytte av bare et par øvelser. Nei her må du legge inn basisøvelser og få ordnet deg et treningprogram der du eventuelt trener styrke 3 ganger i uka + kondisjon. Jeg ser ingen trening for bena her heller, har du tenkt å bli som johnny bravo? hva er egentlig målet ditt med treninga? Skal du bli stor? Rask? slank og fin? men bra at du har begynt å trene da. Endret 29. februar 2012 av Mørkeblå 2 Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Ikke for å virke overdrevet negativ her, men det opplegget der får deg neppe nærmere enn 1-2. Kom deg på et treningsstudio og kjør opplegg fordelt på muskelgruppene. Du trener forresten bare noen få av musklene du har på kroppen. Det er viktig å ikke glemme rygg, skuldre eller bein. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men å kjøre så mange repetisjoner for folk i ung alder er bare tull. Skaff deg heller mye tyngre vekter og kjør 8 repetisjoner og 3 sett. Da vil du kjenne musklene skriker når du er ferdig. 1 Lenke til kommentar
sameoldwall Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Dårlig opplegg. Du trener de samme øvelsene hver dag som gir kroppen lite restutisjon. Du får uansett lite utbytte av bare et par øvelser. Nei her må du legge inn basisøvelser og få ordnet deg et treningprogram der du eventuelt trener styrke 3 ganger i uka + kondisjon. Jeg ser ingen trening for bena her heller, har du tenkt å bli som johnny bravo? hva er egentlig målet ditt med treninga? Skal du bli stor? Rask? slank og fin? men bra at du har begynt å trene da. Så kan jeg legge til at jeg jobber på Norges største Elkjøp lager: går til jobben, bærer varer hele tiden, går trapper opp og ned fra lageret og til butikken, og hele kroppen er i konstant bevegelse i 6-7 timer,og legg til kveldstrening =) men det høres ikke stort ut det du foreslår? 3 ganger i uka bare? jeg sovner etter 9 minutter etter at jeg har lagt meg etter økten, så jeg tviler på at det er så jævla dårlig som dere sier =P har holdt på i 3 uker, en jævli stor forkjell kan jeg også se... Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 (endret) Enig med resten her inne. Uansett om du jobber på Norges største Elkjøp eller ei så bygger man ikke muskler på det. Hvor gammel er du? Hvor ofte/mye spiser du iløpet av en dag? Tar du noen form for kosttilskudd? Proteinshake, Carbofuel, Kreatin etc? Endret 1. mars 2012 av Nickless Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Det er fint at du vil bygge muskler og trene deg opp til en sunn og sterk kropp Men du må huske på å ikke overdrive. Hvis du overdriver så kan du få visse skader som jeg tviler på at du vil ha Lenke til kommentar
sameoldwall Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Enig med resten her inne. Uansett om du jobber på Norges største Elkjøp eller ei så bygger man ikke muskler på det. Hvor gammel er du? Hvor ofte/mye spiser du iløpet av en dag? Tar du noen form for kosttilskudd? Proteinshake, Carbofuel, Kreatin etc? Nei, Det var ikke det jeg siktet til. Med det så samlet jeg alt jeg gjør iløpet av en dag som alle andre driver og kalkulerer med, Min hverdag inneholder ikke mye slækking. Man bygger da ikke muskler bare når du setter deg ned og prøver? såklart kan jeg legge til hverdagen min i økten hvis det bare innebærer konstant løfting på 10-25Kg Produkter og konstant bevegelse av hele kroppen i 7-8 timer? Dere får det til å høres så inderlig ut som at du bare trener kroppen din hvis du prøver med vilje og sliter som F? som om hvis du hadde jobb som å spurte rundt hele kloden, så gjelder ikke det fordi du ikke prøver og gjør det for et mål? Jeg er 16 år, Jeg spiser 2 brødskiver med 1 glass biola, Til lunch på jobb kjøper jeg ferdig laget salat på meny og drikker vann så ofte jeg klarer, Så middag rundt 7-8 på kvelden =) er ikke SÅ opptatt av det at jeg drikker dritt bare for å være sunn =P Det er fint at du vil bygge muskler og trene deg opp til en sunn og sterk kropp Men du må huske på å ikke overdrive. Hvis du overdriver så kan du få visse skader som jeg tviler på at du vil ha Nei, Det skal jeg passe godt på! Har en "sykdom" som går utover skjelettet og huden min, Så jeg må nok være mer forsiktig enn de fleste =) Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Så kan jeg legge til at jeg jobber på Norges største Elkjøp lager: går til jobben, bærer varer hele tiden, går trapper opp og ned fra lageret og til butikken, og hele kroppen er i konstant bevegelse i 6-7 timer,og legg til kveldstrening =) men det høres ikke stort ut det du foreslår? 3 ganger i uka bare? jeg sovner etter 9 minutter etter at jeg har lagt meg etter økten, så jeg tviler på at det er så jævla dårlig som dere sier =P har holdt på i 3 uker, en jævli stor forkjell kan jeg også se... Forsatt, jeg nekter å tro at du får store muskler av den grunn. Du har kanskje utholdenhetene muskler og god kondis, men at den treningen der bygger store brystmuskler, biceps eller mage nekter jeg å tro. Å trene 3 ganger i uka er akkurat gjennomsnittet. Å trene mindre enn 3 ganger er lite, mer er ansett for å være mye, og da burde man trent en stund, så jeg ser ikke på antallet økter som feil. Men det er måten du gjør det på, men får ikke bra muskler av å gjøre de øvelsene du gjør. Kanskje man ser litt fremgang i starten, men etter en stund vil det dabbe av. Du må kjøre på med tyngre vekter. Jeg husker jeg trente på rommet mitt da jeg var på din alder. Kjøpte meg noen manualer på G-sport og gjorde mitt beste på å sette meg inn i trening og å komme i god form. Jeg ble noe sterkere, det merket jeg, men det var først da jeg kom på et treningsstudio i en alder av 17 år at jeg fikk fremgang på formen. Hvis du er over middels interessert i å holde deg i form å få en bra kropp ville jeg anbefale dette 100 ganger fremfor å fortsette med deg du driver med i dag. 1 Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Du trener med andre ord kun magemuskler, brystmuskler, triceps og biceps og du trener dem 7 ganger i uka.. Musklene dine får jo ikke restitusjon i det hele tatt, noe som er utrolig viktig. Jobbe på norges største elkjøp og du sier du får god trening av det? Legg en 15-20 kg sekk på ryggen og gå en tur ut i skogen så kan du se selv hvor egentlig dårlig jobbingen din hjelper på kondisen.. Du ligger i mine øyne på -1.. Har du først fått hekta på trening burde du virkelig gå inn for det også.. Mange sier treningstudio, ja, det er ikke dumt, men har du manualer, benk osv hjemme er dette et like godt treningstudio og du slipper å betale får å løpe på ei møle når du kan ta på deg joggeskoa og løpe i nabolaget/skogen.. Mitt gamle treningsprogram før jeg begynte i forsvaret: Mandag: Skuldre, bryst og armer + Jogging, interval mellom lyktestolper Tirsdag: Ben Onsdag: Mars fart i skog med tyngre sekk, jeg startet med 15 kg Torsdag: Pause Fredag: En lett jogge tur Jeg syns dette var helt ok treningsopplegg for min del og greide opptaket til min avdeling. Jeg kunne satt opp et skikkelig treningopplegg, men du finner nok noe som er bedre egnet til din oppfatning av trening... Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Litt gammel tråd, men velger å svare på denne for det er noe jeg kan litt om og fordi det er noe mange misforstår. Kan begynne med en gang med å si at opplegget ditt er veldig dårlig, uansett hva du ønsker å trene egentlig. Men er det noe du trener så er det utholdenhet, ikke styrke. Det er to helt forskjellige ting. Jeg kan ikke så mye om utholdenhetstrening bortsett fra det alle vet (holde diverse muskelgrupper i aktivitet over lengre tid), så velger å forklare litt om styrketrening. Du ønsker å trene styrke dersom: - Du vil bli sterkere - Du vil få større muskler / mer markert kropp - Dersom du vil bli slankere - Dersom du vil få mer overskudd i hverdagen Det er ingen unnskyldning for å ikke trene styrke, men du må gjerne trene styrke i tillegg til utholdenhet. De som vil slanke seg har veldig stort utbytte av å trene styrke fordi man får større muskler som igjen gjør at man forbrenner mer fett når man er i aktivitet ellers om dagen (ganske vesentlig mye mer også). Man skal ikke følge med på vekta fordi muskler veier mer enn fett isåfall, men heller se på formen. Jenter har også veldig stort utbytte av å trene styrke selv om de ikke vil trene seg markerte (men likevel trener nesten alle kun utholdenhet). For å trene styrke er alt bedre enn ingenting, men det er tre ting som er veldig viktige for å gjøre bra fremgang: - Kosthold. Få i deg NOK mat og NOK proteiner (proteinshake er ikke overkill). Få i deg karbohydratene du trenger for energien og alle næringstoffene du trenger. - Riktige basisøvelser. Frivekter er alltid best, maskin som trener spesifikke muskler er ikke like bra fordi man trener ikke støttemuskulaturene. - For å bli sterk må man løfte TUNGT! Det hjelper ikke å løfte vekter som du klarer å ta 40 repetisjoner av, da trener du utholdenhet, du blir ikke sterkere. Man skal løfte det man akkurat klarer 8 repetisjoner i 3 sett med pauser imellom. Etterhvert kan man gå over til å løfte enda tyngre, dvs det man akkurat klarer 5 repetisjoner av og så ta 5 sett med det. Da får du enda bedre fremgang, så heller gå tilbake til 8-10 repetisjoner hvis fremgangen stopper opp. Du vil kunne øke noen kg for hver trening med det opplegget der. Det finnes mange treningsprogram der ute som bruker frivekter. Jeg bruker dette: Dag 1: - 5x5 Knebøy - 5x5 Benkpress - 5x5 Stående roing Dag 2: - 5x5 Knebøy - 5x5 Militærpress - 3x5 Markløft Trener 3 dager i uka. Minimum 48 timer mellom hver trening. Proteinshaken skal drikkes rett etter trening. Bruker ca 40 min på å kjøre igjennom disse øvelsene og merker stor fremgang fra gang til gang. Viktig å få noen som kan disse øvelsene til å vise deg og kanskje også se på masse YouTube videoer av hvordan de skal gjøres. Spesielt markløft, militærpress og knebøy er ikke bra for ryggen å gjøre feil og kommer da til å ende med ryggsmerter ganske fort. Benkpress og militærpress kan også være skadelig for skuldre hvis det gjøres feil. Husk alltid: Rak i ryggen, frem med brystkassa (gjerne overdrevent frem). Lykke til! Så kan jeg legge til at jeg jobber på Norges største Elkjøp lager: går til jobben, bærer varer hele tiden, går trapper opp og ned fra lageret og til butikken, og hele kroppen er i konstant bevegelse i 6-7 timer,og legg til kveldstrening =) men det høres ikke stort ut det du foreslår? 3 ganger i uka bare? Stort sett alle er i bevegelse 7.5 timer om dagen, det kalles jobb . Det er jeg også da jeg jobber som elektriker / automatiker, men teller ikke det med i treningen. 3 ganger i uka er nok, husk at muskelbygging skjer ikke mens du trener, da brytes musklene bare ned. Hvile er ekstremt viktig for at de skal bygge seg opp igjen og bli litt sterkere enn de var. Hvis du bare trener og trener så blir du bare svakere og merker ingen fremgang. For å trene mer enn 3 ganger i uka må man være veldig nøye med hvilke øvelser man kjører for å ikke overtrene enkelte muskler i kroppen. Da må man kun trene halve kroppen av gangen for eksempel. Endret 12. mars 2012 av ChrML Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 her er et opplegg du kan bruke: Dag1 f.eks mandag: skuldre og bryst, bein Dag2 f.eks onsdag: rygg, biceps, mage Et par ulike øvelser med ca. 12 rep i 3 sett, per muskelgruppe. Det viktige er at du tåler litt smerte når du gjør de siste repetisjonene og presser deg så hardt at muskelgruppen føles ødelagt i et par dager og først gir et positivt overskudd og god følelse etter 5-6 dager. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Bare legger til at trikset er å ikke overtrene, det beste for fremgang er å ligge litt på latsiden. Når jeg trente i 6 mnd etter å ha hatt pause fra trening i flere år ble jeg så sterk at jeg tok flere bolere i håndbak. Da hadde jeg økt fra ca. 40 til 130 kg i ned-trekk og da trente jeg ryggen en gang i uka. Jeg gikk fra ca. en kropps-heving til rundt 20 stk på rad. Den gangen trente jeg ikke biceps. Filosofien med det var at det å trene biceps ville bli gjort i de store ryggøvelsene og dermed ville hemme fremgangen og føre til overtrening. Endret 12. mars 2012 av festen Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Fordelen med treningsprogrammet jeg kom med over her er at den tar hele kroppen og hvis man følger den slavisk så overtrener man ingen muskler. Muskler som blir hardt belastet forrige trening blir bare moderat belastet neste trening osv... Knebøyenen som man begynner med hver trening tar man bare tungt og få reps / lett og mange reps annenhver gang. Igrunn trenger man stort sett kun disse basisøvelsene da de trener alt ganske likt: - Knebøy - Benkpress - Stående militærpress - Stående roing - Markløft Men det er såklart mange veier til Rome, man tar den veien man føler passer best, men viktig som du sier "festen" at man ikke overtrener noen muskler (er jo hvilinga som faktisk bygger opp musklene så man blir sterkere). Men hviling er ingen unnskyldning for å ikke følge opp programmet man har laget seg da , blir man overtrent bør man heller vurdere om programmet egentlig var så riktig. Men på generelt basis er maskin dumt med mindre man har spesifikke muskler man vet man sliter mer med. Frivekter er alltid bedre. Endret 13. mars 2012 av ChrML Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg ville ikke si det alltid er bedre. Jeg tror det kan være lurt å ha et visst grunnlag og en viss forståelse før en begynner med basisøvelser, slik at en vet korsryggen f.eks har et visst treningsgrunnlag først, slike basisøvelser eksponerer svake ledd. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 (endret) Jeg ville ikke si det alltid er bedre. Jeg tror det kan være lurt å ha et visst grunnlag og en viss forståelse før en begynner med basisøvelser, slik at en vet korsryggen f.eks har et visst treningsgrunnlag først, slike basisøvelser eksponerer svake ledd. Mm, sant det, men kan være skummelt å bare trene maskin først og. Lett å få skader hvis støttemuskulatorene ikke holder følge. Men kan være lurt å begynne med mange repetisjoner (for eksempel 10) og da kun for eksempel 60% av det man klarer 1 repetisjon av (sånn at man virkelig må tyne for å klare den siste). Da skal man være ganske safe, Men er ikke til å unngå at man etterhvert må løfte TUNGT for å bli sterk, og da må man gå fra 10 repetisjoner og ned mot 5 og øke vekta til nærmere 80-90% av 1RM. Korsryggen har det fint hvis man begynner med mange reps og terper mye på teknikk før man begynner å makse . Muskelstølhet i ryggen må man regne med som i alle andre muskler og betyr ikke at noe er gjort galt, tvert imot. Men ikke "kink", da har man gjort noe veldig feil. Endret 14. mars 2012 av ChrML Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. mars 2012 Del Skrevet 15. mars 2012 Det spørs om en ønsker å være sterk og kompakt, eller ha mest mulig utvikling i volum. Jeg syns det bygger bra volum å trene uten basisøvelser, og enkelte øvelser med manualer, slik som brystmuskler og skuldre, pluss benkpress, rygghev, beinpress, chins, isolasjonsøvelser for hamstring, mage i skråbenk, nedtrekk, sittende roing, sikkert noe jeg har glemt, og relativt mange rep, omkring 12. Uansett er det ikke vanskelig for meg å bygge muskler, så det er ikke sikkert erfaringene mine egentlig betyr så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå