Gå til innhold

SSD som cache ?

Orcuz

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å benytte meg av Intel® Smart Response Technology, men ønsker ikke bruke det på den måten de beskriver det som.

De mener du skal installere Windows på HDD, også cashe den med SSD.

Det jeg ønsker er å burke 64 gb av SSD'en min (den er på 256)til å cache en annen HDD (til photoshop og bilder osv) også bruke resten av SSD'en til system.

Er det mulig, og hvordan setter man det evt opp?

Altså skal jeg ha en partisjon på ca 180GB (fra SSD) til windows, 1 partisjon på 64GB (fra SSD) til å cache 2 TB HDD (så det blir 1 partisjon på 2TB, da de 64 fra SSD blir "skjult")

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om det fungerer, men om du lager to partisjoner så går det jo kjapt å teste.

Men:

Hvorfor skal du det? Når du har så stor ssd er det vel like greit å installere ting som trenger kjapp oppstart på ssd-en og la 2tb-disken være lager.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Skjønner, men siden rawbilder etc gjerne åpnes en eller to ganger i Lightroom, Camera Raw, Bridge eller Photoshop, vil ikke cachinga ha noe for seg, da den cacher filer som brukes ofte. Ergo vil ikke bildene åpnes raskere før 3-4-5. gangen du åpner de. Da ville jeg heller satset på å ha bildene på snurredisk og alt av programmer og mye brukte spill på ssd. Har selv OS på ssd og bilder på 2tb disk (pluss backup på annen intern disk og ekstern), men har Adobe installert på ssd. Spill kjører jeg fra sekundærdisk, Spinpoint F3, siden ssd-en kun er 60GB.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Jeg er kanskje veldig dårlig oppdatert, men sist jeg sjekket hadde SSDer en begrenset mengde les/skriv-sykluser og all form for caching og lignende var frarådet fordi det senket levetiden.

dårlig oppdatert :p

sjekk ssd utholdende test tråden til BAT

Lenke til kommentar

Nei, fuck it =p

Kjører med 256 Gb SSD disk, også kjøper jeg meg en 64Gb "m4" i tilegg til å "cache" HDD'en ;)

Kanskje litt overkill med 256 GB SSD + 2TB "cachet" HDD, men men

Hva burde prioriteres på de forkjsellige diskene da tro?(Har 1x 3TB og 1x 2TB disk fra før til lagring)

Lenke til kommentar

Jeg har virkelig vurdert det (syyyk hastighet), men har hørt om en del folk som sliter med de mtp stabilitet...

Grunnen til at jeg ikke tar sandforce også. Jeg vil ha en pc jeg kan stole 100% på at alltid fungerer som den skal =)(umulig så klart, men så nærme som mulig hvertfall)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...