Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

bokanmeldelse "frelseren" av jo nesbø. tips?


Anbefalte innlegg

hey, jeg skal ha en bok anmeldelse presentasjon og boka jeg har valgt å snakke om er frelseren. synes dere det er et bra MANUS eller er det noe jeg burde ta med/endre/fjerne. MERK: dette er et manus, IKKE en innlevering, så jeg har skrevet med et muntlig språk og droppet komma og andre gramatikker. PS: går i 9. klasse. hvilken karakter ville dere ha gitt meg utifra innhold? ;)

 

Boken jeg har lest heter ”frelseren” og er skrevet av jo nesbø. Den ble utgitt i 2005 og ble fort en bestselger. Det er den 7. boken om politi etterforskeren Harry Hole.

Jo nesbø er en norsk krim forfatter fra molde. Han har også hatt en karriere som fotball spiller, journalist, aksjemegler og vokalist. han har skrevet både barnebøker og noveller, men det han er mest kjent for er harry hole serien

Det er desember og oslos gater er preget av jul. på egertorget har frelsesarmeen sin årlige julekonsert. Samtidig er den kroatiske leimorderen Christo stankic på sitt siste oppdrag. Julestemningen blir brått brutt av ett skudd og ikke lenge etter erklæres Robert karlsen fra frelsesarmeen død. Stankic er klar for å sette seg på første fly, men til sin store skrekk oppdager han at han har gjort en feil og blir tvunget til å bli i oslo i -20 uten penger eller et sted å bo. Harry hole har fått en ny sjef som han ikke kommer overens med. Han drukner sine sorger i alkohol samtidig som han etterforsker saken på sin utradisjonelle måte. For å ta morderen må han grave i fortiden til frelsesarmeen og forskjellige familier. Og han liker ikke det han finner. Det viser seg at frelsesarmeen har mørke sider som går flere år tilbake i tid. Harry må tilbringe mye tid i frelsesarmeens miljø og finner fort ut at ting ikke alltid er så svart-hvitt som det først kan virke som. Saken går utover harrys psykiske og fysiske helse, og han blir tvunget til å ta del i et vanskelig etisk dilemma som skiller mellom liv og død.

Boken er skrevet i tredje person, noe som gjør at man kan se handlingen fra flere perspektiver og synsvinkler. Den utspiller seg i oslos iskalde gater på steder man har vært. Det gjør at historien blir mer nære og det blir lettere å leve seg inn. Samtidig får man også lese hvordan det var i den kroatiske krigen på 90 tallet via minnene til stankic. Boken er stappfull med spenningen, men også med det personlige dramaet til harry og birollene.

Plottet i boken er veldig komplisert og krever at man tenker etter når man leser. Ofte måtte jeg bla tilbake for å henge med. Det er en veldig gripende og sterk historie. Det er ikke et så tydelig skille mellom de gode og de onde, og man lærer at de som først virker uskyldige ikke alltid er så feilfrie som de utgir deg for og motsatt. Jo nesbø har et stort ordforåd og bilderikt språk som allikevel ikke blir for rotete.

Jeg anbefaler frelseren til mest gutter siden det er en veldig maskulin bok. Den passer for gutter fra 14-45

Jeg gir boka en soleklar sekser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...