nipsen Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Om 20 år kommer alle til å riste på hodet av de skrotnissene som i 2012 ivret for å grave ned glassfiber i bakken ... (En gang ble faktisk vridde kobberpar sett på som framtidsrettet også.) Nei, det var det aldri Lenke til kommentar
Funkfish Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Uavhengig av hva denne fyren mener, så er allerede fiber utviklingen i full sving. Har vært det siden 08, da kultur og teknologi eliten i regjeringen kom til en likesinnede konklusjon. Sååå, om utviklingen da stoppes på bakgrunn av en analyse som ikke har har noe bærekraft iht. samfunnets teknologiske sattsing. Vil da vår kjære nasjon falle laaangt bak i teknologisk utvikling da en bærekraftig infrastruktur iht. dataflyt ikke foreligger... Han stiller spørsmål til hvem som skal ta regningen ? han glemmer forsatt at regjeringen = for folket av folket. dvs. Ønsker folket teknologisk fremskritt og en infrastrukturr som ikke er framgentert. Så pr LOV må regjeringen levere. Jeg stiller spørsmål til denne mannens tekniske kompetanse da den tilsynelatende ikke virker noe særlig oppdatert. Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at fragmentert infrastruktur er dårlig infrastruktur når det kommer til feil-marginer. Legger man opp en infrastruktur som tar i forbehold eventuelle feilmarginer, vil man sitte med en bærekraftig infrastruktur som man i ettertid kan høste med å vedlikeholde til litt mer rolige summer(slik vår nasjon har gjort m. kobberen). Da det er tydelig vår nasjon trenger en mer bærekraftig infrastruktur når det kommer til fremtidig dataflyt, og teknologisk satsning. 3 Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Televerket hadde planer om fiber i hele landet på midten av 80 tallet og ISDN lå klart allerede i 1986. Milliardene lå klare på bankkonto. Oppsparte midler fra norske skattebetalere. Ved privatisering ble alt skrinlagt og pengene ble brukt på andre ting. 5 Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Han er eldre, har ikke it-utdannelse og burde ikke være kvalifisert til å komme med slike uttalelser på vegne av et firma, hva hans private meninger er angår ikke oss noe særlig. NB! Høres nesten ut som en pensjonist som er redd for at verden skal bevege seg fremover og har en klump i magen hver gang han slår på pc-en eller gjør en "tyngre" data-operasjon fordi han er redd. 2 Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Televerket hadde planer om fiber i hele landet på midten av 80 tallet og ISDN lå klart allerede i 1986. Milliardene lå klare på bankkonto. Oppsparte midler fra norske skattebetalere. Ved privatisering ble alt skrinlagt og pengene ble brukt på andre ting. Utviklingen har alltid vist seg å gå raskest på venstresiden eller høyresiden i politikken, dersom en står i midten er en ofte for redd for å tråkke feil til at noe blir gjort, og det er her verden er på vei i dag. "Alle må være enig før noe skal bli vedtatt", i det store og hele er dette et dårlig prinsipp at hverdags-mannen, som ofte er ut-datert til de grader får være med i politikken. Det burde være slik at bære de som fulgte med, var interiserte og involverte fikk stemme ved valg, "resten bryr seg ikke så lenge de har mat på bordet". 2 Lenke til kommentar
Cocunnutttas121 Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Jeg jobber som fibermontør, og jeg vet godt at det koster fryktelig mye å bygge ut. Det er for et lite firma, og bare 4-8 mann i drift (mao en fluelort i forhold til den skalaen telenor med relacom/sønnico osv i spissen driver med) alikavel berop det seg fort på en 4-500k i måneden i materiell , lønninger og diverse. og da snakket vi i små byggefelt med 30-50 huser.Inntjeningen her, er at det legges fiber , som ingen andre har tilgang på , og en forventet levetid på fiber/tjenesten iallefall i 20-30 år fremover. Og det er heller ingen andre brukbare konkurenter i nærheten. I det ene området, var det beste de kunne få 1,5mbit adsl pga fryktelig lange telefonstrekk. + de siste husene som bygde der, kunne ikke få adsl eigang pga tom for kobberpar. hehe Dersom det hadde vært lavere lønninger (det største problemet), mer konkurranse og større oppkjøp på samme tid ville prisene falle drastisk. Noe som ikke skjer når det er så privatisert, og han som uttaler seg over her er bare interessert i egen kapital. Du burde heller se på hvordan kutte kostnadene i stedet for å "klage" over høye priser. Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Henger meg på alle som sier at denne mannen ikke tenker langsiktig. Også enig i at å trekke inn at utbyggingen av fiber for "enkelte" ikke er noe fellesskapet skal betale for blir for dumt med tanke på at det er en påstand som kan sies om veldig mye, alt handler om perspektiv. Jeg har null interesse for operahus i oslo eller den dyre og litt dårlig gjennomførte "bybanen" i bergen (les: trikk) og masse annet som blir "sløst" penger på. I noen tilfeller som f.ek.s bybanen kan jeg forstå ideen om at man vil oppnå et langsiktig mål, nemlig redusere trafikken og forurensningen i bergen sentrum. Akkurat nå er ikke bybanen helt vellykket men med videre utbygging kan det over tid vise seg å være en god løsning. Det gjelder å tenke litt langsiktig. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. mars 2012 Del Skrevet 3. mars 2012 Et av de større problemene når det gjelder IT og datarelaterte ting opp mot politikk, er at de smarte folkene med god fagkompetanse skjeldent er interresert i å arbeide med politikk. Det virker for meg som at blandt de smartere personene blandt oss, at det ofte er de litt intraverte, og som ikke er på jakt etter "fame and fortune", som er de beste på å ta gode langsiktige avgjørelser når man ser på det store bildet. Disse blir ofte overkjørt av mer veltalte og prestisjejaktende folk som ønsker å bestemme og være ledere for deres egen del. 2 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Om 20 år kommer alle til å riste på hodet av de skrotnissene som i 2012 ivret for å grave ned glassfiber i bakken ... (En gang ble faktisk vridde kobberpar sett på som framtidsrettet også.) Tøv. Dersom det kommer noe om 5-10 år som utklasserer fiber noe helt grusomt, så vil man om 20 år riste på hodet dersom vi i stedet fortsatte å legge ned fiber i stedet for for å skifte. Det du sier er omtrent som å le av folk på starten av 1800-tallet som investerte i damplokomotiver. Elektriske tog er jo så mye bedre, de skulle aldri ha brydd seg om damp! 4 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Det du sier er omtrent som å le av folk på starten av 1800-tallet som investerte i damplokomotiver. Elektriske tog er jo så mye bedre, de skulle aldri ha brydd seg om damp! Akkurat. Det du beskriver her er den typisk norske etterpåklokskapen. Det er sånn Ola Nordmann er. Derfor kommer folk i fremtiden til å flire av "fibernissene" fra 2012. (Jeg sier ikke at de 'har rett' - jeg bare beskriver reaksjonen deres.) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Det du sier er omtrent som å le av folk på starten av 1800-tallet som investerte i damplokomotiver. Elektriske tog er jo så mye bedre, de skulle aldri ha brydd seg om damp! Akkurat. Det du beskriver her er den typisk norske etterpåklokskapen. Det er sånn Ola Nordmann er. Derfor kommer folk i fremtiden til å flire av "fibernissene" fra 2012. (Jeg sier ikke at de 'har rett' - jeg bare beskriver reaksjonen deres.) Hva slags kommunikasjonsmedium er det du ser for deg skal ta over om 20 år? AtW Lenke til kommentar
TDZGamer Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Telepati! Så dumme og korttenkte vi er som ikke implementerer det med en gang. Fiber du liksom, det er jo så gammeldags i fremtiden Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Hvis det kommer noe nytt i fremtiden er nok heller "fibertre" Man setter i hagen isteden for å lang fiberkabel. Men da spør jeg hva er vitsen med det? fiberkabelen er ikke synlig for mannen i gaten uansett. Greit nok for mobilbruk men responstiden kan ikke måle seg mot fiber linje. Endret 5. mars 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hva slags kommunikasjonsmedium er det du ser for deg skal ta over om 20 år? Så lenge patentene ikke er innvilget velger jeg å holde kjeft om den saken ... Den som lever får se! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hva slags kommunikasjonsmedium er det du ser for deg skal ta over om 20 år? Så lenge patentene ikke er innvilget velger jeg å holde kjeft om den saken ... Den som lever får se! Rikitg, så du har ikke noe av subsatans å vise til? Sålenge dette er moden teknologi, så er vel patentsøkndaen også offentliggjort? Og hva slags fordeler har denne teknologien? Fiber har per i dag muligheter for ekstremt høy båndbredde, så jeg har liten tiltro til at man vil le av det om 20 år. AtW Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 1mbit linje er altfor raust. La han prøve dobbel ISDN linje ett års tid. Med den regninga på tellerskritt 24/7 tror jeg de fleste vil få bakoversveis når tlf regninga kommer. Vi ble enige i forrige tråden om at Tore skulle ha følgende utstyr for seg selv og familien før han uttaler seg om 5 år: 1x PC med Windows Vista installert. 1x ISDN modem som skal gå på 64k mestparten av tiden. Også etter 5 år skal vi spørre han og familien om han mener det er nok... Da blir han kurert. Fiber er for fremtiden, båndbredde kravet blir ikke mindre, men mer etter hvert som tiden går. Om han har troen på mobilt bredbånd så har jeg hatt luksusen å prøve dette, ganske likt ISDN og hva Tore skal sette seg ned på etter at vi har vedtatt dette, og til og med standard internett sider trenger mer. Mobilt bredbånd i Norge duger knapt til Skype, og enda her blir det sulteforing, og som nevnt, Tore tror det er bare 1x person i hver hustand... Tror han må ta det vi kaller en "reality check" Tydelig han fikk med seg forrige argumentene mot han, så send han flere eposter... Han må ha en ny fiks. 2 Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hva med oss som bruker steam, ps3, origin, voddler og slike tjenester som trenger høy båndbredde for å fungere optimalt? Han sier ikke at du ikke kan faa det. Han sier du maa betale for det. Dvs privat, og ikke gjennom det offentlige. Naar man bruker offentlige midler maa det gi en SAMFUNNSMESSIG gevinst. Det gj0r IKKE bredband i de hastighetene, til den prisen, det er snakk om her. Det er jo det hele rapporten sier. Jeg tror han personlig gjerne vil ha gbitlinjer hjem til seg selv, men det er ikke forsvarlig at kommunen betaler. Dersom FOLKET 0nsker seg bredband, vil de PRIVATE akt0rene steppe opp. F.eks NGT. Da faar du bredbandet ditt, men det vil koste mer 2 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Att fiber ble valgt kommer jo av også TV signaler blir formidlet, og jeg vil tro det har kostet kabel selskapene som benytter coax vedrørende utbygging? Det koster å bygge ut, men vil tro de har andre kalkyler enn hva en analytiker på tele/data har. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Hva med oss som bruker steam, ps3, origin, voddler og slike tjenester som trenger høy båndbredde for å fungere optimalt? Han sier ikke at du ikke kan faa det. Han sier du maa betale for det. Dvs privat, og ikke gjennom det offentlige. Naar man bruker offentlige midler maa det gi en SAMFUNNSMESSIG gevinst. Det gj0r IKKE bredband i de hastighetene, til den prisen, det er snakk om her. Det er jo det hele rapporten sier. Jeg tror han personlig gjerne vil ha gbitlinjer hjem til seg selv, men det er ikke forsvarlig at kommunen betaler. Dersom FOLKET 0nsker seg bredband, vil de PRIVATE akt0rene steppe opp. F.eks NGT. Da faar du bredbandet ditt, men det vil koste mer Hvor og når har staten (det offentlige) bygd og driftet fibernett til private? Med dette mener jeg ikke norges stamnett, men fiber til bygder ute i gokk.. Meg bekjent er det private aktører (kraftverk og andre A/L er vel som private å regne?) som bygger ut og drifter fiber til utkantene. Og prisen pr. abonnement er det vel de private som avgjør, vil jeg formode..? Norske skattekroner brukes jo ikke på de private utbyggerne.. Det jeg derimot har registrert er at den største aktøren, Telenor, har lenge vært fraværende på privatmarkedet hva fiber angår, og forbigått av en rekke mindre aktører i markedet (bla Lyse/Altibox).. Det ligger vel ikke en ugle begravet i denne mosen når det gjelder vinklingen på div analyser og uttalelser som har kommet fram i media fra "telexperter"...? 2 Lenke til kommentar
jihn Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hva med oss som bruker steam, ps3, origin, voddler og slike tjenester som trenger høy båndbredde for å fungere optimalt? Han sier ikke at du ikke kan faa det. Han sier du maa betale for det. Dvs privat, og ikke gjennom det offentlige. Naar man bruker offentlige midler maa det gi en SAMFUNNSMESSIG gevinst. Det gj0r IKKE bredband i de hastighetene, til den prisen, det er snakk om her. Det er jo det hele rapporten sier. Jeg tror han personlig gjerne vil ha gbitlinjer hjem til seg selv, men det er ikke forsvarlig at kommunen betaler. Dersom FOLKET 0nsker seg bredband, vil de PRIVATE akt0rene steppe opp. F.eks NGT. Da faar du bredbandet ditt, men det vil koste mer Synes det er glimrende at fiber bygges ut slik som det gjør, jeg har akuratt flyttet til en mindre by på sørlandet. Jeg var noe usikker på hvordan tilkoblingsmulighetene ville være her nede, var redd jeg ble sittende på en bedriten ICE linje. Det første jeg gjorde var å sjekke med telenor, de kunne ikke tilby mer en 2/0.2 linje. Min umiddelbare tanke da, var at jeg ikke gidder å bli boende i denne lille byen lenger en et par måneder. Snakket med huseier, og jo det var vistnok noe kabelgreier lagt opp hit av LOS. En time senere var linja kobla til, 30/30 linje og en stor bør løftet fra mine skuldre. Plutselig ble det aktuellt for meg å bli boende i denne kommunen alikevel. Personlig mener jeg det er riktig av kraftselskapene å påta seg denne kostnaden, det vil hindre fraflytting til en viss grad. Og det vil øke muligheten for at noen som bosetter seg midlertidig blir værende. Undrertegnede er jo et glimrende eksempel på det. Samtidig sier Norsk Telecom at det koster ca 46,000 NOK kroner per tilkobling. Over en 10års periode vil jeg betale ca 70,000 kr til kraftselskapet på fiberen min alene... Takk til LOS og Mandal Kommune. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå