AndersT2 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Noen som vet hvilke hovedkort som starter kjappere enn andre? Har i dag ett Asus kort. Og oppstarten av kortet, frem til Windows skal starte, altså bios. Er jo treigt som bare det. Dette er ett EFI-kort, P8P67 hvis jeg ikke husker feil. En kompis bygde også akuratt enn 1155 maskin, hvor det vel tar ca 30 sekunder før Windows bildet kommer. Sitter å funderer på ett 2011 system mot sommeren, og er jo kjedelig at ting tar såpass tid i fra hovedkortet sin side. Vet at man nok kan bruke ventemodus osv, men liker å slå ting helt av. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Oppstartstiden er det først og fremst harddisken som bestemmer. Fra hovedkort til hovedkort er forskjellen umerkbar. Har kompisen din SSD og du ikke? Det går også ann å deaktivere div greier i BIOS slik at den starter raskere. Og hvis du går inn på msconfig kan du huke av ting der slik at maskinen starter raskere. (Run->msconfig->Boot) Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Han vil ha et hovedkort med rask POST, ikke raskere Windows-oppstart. Endret 29. februar 2012 av bolt 2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Det er Post ja. Begge har SSD. Det er jo en del ting som starter sammen med biosen, slik som raid oppsett osv som jeg ikke bruker. Har også av en eller annen grunn på min PC fått de til å starte før Biosen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Om det tar lang tid å få startet opp til Windows begynner å laste så er det som regel pga at minnet testes. Man kan unngå dette ved å slå dette av i bios , finnes andre innstillinger man kan endre for å få kjapp oppstart. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Starter du maskinen din på nytt så mange ganger at det blir et problem? Har selv en forholdsvis lang post på mitt Asus-kort, men det er fordi jeg har RAID-kontrolleren aktivert. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Det er ikke noe problem. Bare irriterende når resten av maskinen er såpass kjapp. Når bios bruker lenger tid enn Windows på å laste så føles det litt "dumt". Hvor i bios skrur man av minne test? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Du sparer også tid ved å skru av saker og ting du ikke bruker. Som Firewire kontrollere, USB kontrollere, nettverkskontrollere osv. 1 Lenke til kommentar
Bobby1 Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Hvis hdd kontrolleren står på RAID, så kan denne bruke ekstra tid, prøv å sett den på ahci mode. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2012 Har ikke slått på noe Raid, selv om det er ett par som vises. Marvel fra hovedkortet, og ett SATA kort på PCI-E. HDD står til ACHI. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. mars 2012 Del Skrevet 4. mars 2012 Skru av USB3, Marvell SATA6GBPS, FIREWIRE, BT og audio controller så går nok POST en god del fortere. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Hvis jeg skrur av USB3, da får jeg ikke brukt de utgangene? Hvis jeg skrur av Marvel så får jeg vel ikke brukt S-Ata kontaktene? Har brukt alle S-ATA kontaktene på kortet. De andre kan jeg skru av uten problemer. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Du kan ikke få i både pose og sekk, enten har du ekstra SATA-porter og USB3-kontrollere, eller så har du rask oppstart. 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jepp, du må velge her, årsaken er at saker og ting som HK produsentene slenger på er ikke "Innebygget", det er PCI-E porter som komponentene er loddet fast i, uansett disse komponentene må starte og laste sin konfigurering, og dette er hva som tar tid. Så ja, du må strippe ut det du ikke trenger om du vil ha raskere oppstart, så enkelt er det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå